Siltojen rakentaminen ja hajottaminen

15.3.2022

Siltojen rakentaminen ja hajottaminen

Suomennettu hartaudesta:
Building bridges and tearing them down
Charlyne Cares Devotion 11.9.2018

Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi. Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
Matt 6:14-15

Kuulin erään merkittävän pastorin pojan kertovan tarinaa itsestään ja isästään. Nuorempana tuo poika oli ollut mukana isänsä kanssa eräässä puhetilaisuudessa tuhansien kilometrien päässä kotoa. Kokouksessa oli myös eräs mies, joka vastusti kaikkea sitä, mitä pastori uskoi ja saarnasi. Kokouksen jälkeen tuo toinen mies tarjoutui lennättämään pastorin ja hänen poikansa kotiin. Viisas pastori hyväksyi pyynnön mielellään.

Seuraavan muutaman tunnin aikana tuo nuorukainen istui lentokoneen takaosassa ja tarkkaili, kun hänen isänsä istui miehen vieressä, jota moni voisi pitää hänen vihollisenaan. Miehet puhuivat urheilusta niin kuin olisivat olleet ystäviä koko ikänsä. Heidän eroavaisuutensa eivät kertaakaan nousseet esille. Nuorukainen ei voinut ymmärtää, miten hänen omalla isällään pystyi olemaan sellaista rakkautta miestä kohtaan, joka avoimesti vastusti häntä niin monessa tärkeässä asiassa.

Laskeutumisen jälkeen pastori ja hänen poikansa olivat autossa ja poika kysyi isältään, miten hän pystyi kohtelemaan tuota miestä niin kuin ystäväänsä. Viisas pastori vastasi:

“Tulee vielä päivä, kun tuo mies tarvitsee apua. Kun hän sitten tarttuu puhelimeensa, niin minä haluan olla se ihminen, jolle hän soittaa.”

Olemme kuulleet monista ihmisistä, joilla on ollut eriäviä näkemyksiä, mutta joista on tullut ystäviä tuon pastorin kanssa, koska jossakin vaiheessa oli rakennettu ystävyyden silta.

Jos tuhlaajapuolisosi saisi tänä päivänä musertavia uutisia ja olisi epätoivoisessa avun tarpeessa, kenen puoleen hän kääntyisi? Älä ajattele, että hän aina soittaisi sille toiselle naiselle tai miehelle. Sillä toisella henkilöllä ei vain ole juuria puolisosi kanssa, jotta voitaisiin kestää elämän myrskyt. Useimmat näistä “toisista henkilöistä” tajuavat sen.

Oletko ikinä miettinyt siltojen merkitystä? Jokainen sanakirjan selitys sillasta sisältää sanan “yli”. Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen olemaan siltana synnin yli jokaiselle meistä, jotka otamme vastaan Hänen ilmaisen lahjansa ikuisesta elämästä. Jumala on kutsunut miehet ja naiset, jotka seisovat murtuneen avioliiton eheytymisen puolesta, rakentamaan rukouksen ja pyyteettömän rakkauden siltaa tuhlaajapuolisolleen sikolätistä takaisin rakastavan perheen luokse. Tuo silta risteää myös kauniisti Taivaaseen vievän sillan kanssa, kunhan odottava puoliso ei anna periksi.

Melkein heti sen jälkeen kun vaimoni alkoi seisoa avioliiton eheytymisen puolesta, hän alkoi rakentamaan siltaa kodistamme sinne erämaahan, jossa minä elin synnissä. Charlyne ei pidä siitä, että kehuskelen hänestä, mutta voin sanoa, että eromme aikana hän ei ollut kertaakaan kostonhaluinen minua kohtaan. Vaikka hänellä oli monia mahdollisuuksia, hän ei kertaakaan käyttänyt hyväkseen minun elämäni epäonnea kostaakseen minulle tekojani.

Jos sinun pitäisi istua autossa tuhlaajapuolisosi vieressä muutama tunti, mitä tekisit? Voisitko käyttää tilaisuuden sillan rakentamiseen ja näyttää aitoa kiinnostusta niihin puheenaiheisiin, joista puolisosi haluaa keskustella? Tuntuisiko puolisostasi, että hänen vieressään istuu ystävä, vai olisiko keskustelusi hiertävää? Sanoisiko puolisosi matkan päätyttyä “Luojan kiitos, olen yksin” vai “Luojan kiitos, minulla on ystävä”.

Anteeksianto on se pääperustus, joka tukee luottamuksen siltaa sinun ja puolisosi välillä. Tuon lentokoneessa oleva pastorin täytyi antaa anteeksi miehelle, joka oli häntä vastaan, ennen kuin ystävyys pystyi alkamaan.

Jos et ole antanut anteeksi tuhlaajapuolisollesi, mitä hän on tehnyt tai mitä hän edelleen tekee, et ole valmis avioliiton eheytymiseen. Jumala ei voi korjata avioliittoa, jota itse yrität purkaa omalla anteeksiantamattomuudellasi.

Palataan takaisin lentokoneeseen. Pastorilla oli paikoillaan oleva yleisö. Hän olisi voinut viettää lentoajan siihen, että yrittäisi todistaa olevansa oikeassa asioissa. Joo, hän olisi voinut voittaa muutaman pointin, mutta hän olisi menettänyt ystävyyden.

Avioliiton eheytymisprosessissa Jumala laittaa sinut tuhlaajapuolisosi ongelma-lentokoneeseen useammin kuin kerran. Perheesi tulevaisuus saattaa riippua siitä, pyritkö rakentamaan siltaa vai yritätkö repiä sitä alas.

Mietitkö ikinä, kuka on rakentanut ensimmäisen sillan? Joku katsoi vettä, joka erotti kaksi aluetta toisistaan ja kuvitteli mielessään tien yhdistämään alueet yhdeksi. Tuo ensimmäinen silta on saattanut näyttää yhtä mahdottomalta kuin se, että sinut ja puolisosi tehtäisiin taas yhdeksi. Uskon silmien kautta voit nähdä, mitä Jumala voi tehdä ja voit alkaa rakentamaan siltaa.

Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: “Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan” — näin sanoo Herra. Edelleen sanotaan: “Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle.”
Room 12:18-20

Ystävyyden sillan rakentaminen tuhlaajapuolison kanssa ei ole vain vaihtoehto. Se on käsky Herralta. Jos kaikki alamme rakentamaan siltoja tänään, näemme avioliittojen ja perheiden eheytyvän huomenna, Jumalan kunniaksi.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.