Se on vain ajan kysymys

12.11.2018

Se on vain ajan kysymys

Suomennettu hartaudesta:
It’s only a matter of time
Charlyne Cares Devotion 12.11.2018
Joka viikko julkaisemme vierailijan kirjoituksen, jonka on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Viime viikolla kamppailin hyväksyäkseni niitä asioita, joita on tapahtunut odotukseni aikana. Olin varma, että Herra oli kutsunut minut seisomaan avioliittoni parantumisen ja eheytymisen puolesta. Vuoden sisällä Jumalan antaman lupauksen jälkeen aviomieheni kuitenkin aloitti suhteen, muutti pois ja haki avioeroa.

Kun katselin taaksepäin kaikkia tapahtumia parilta viime vuodelta, kysyin itseltäni, olinko todellakin kuullut Jumalaa oikein. Pyrinkö oikeasti kohti Herran tahtoa elämässäni vai halusinko vain omaa lapsuuden haavettani avioliitosta ja perheestä, haavetta, joka minulla oli ollut viisivuotiaasta saakka? Koska miksi muuten Jumala lupaisi minulle jotakin ja sitten antaisi tapahtua kaikkea täysin päinvastaista, kun olen kuitenkin tehnyt kaiken Hänen sanansa mukaan?

Jumala johdatti minut Joosefin tarinaan 1. Mooseksen kirjassa. Jumala antoi Joosefille lupauksen, niin kuin meillekin (1 Moos 37:5-10).

Jumalan antaman lupauksen jälkeen Joosef petettiin ja hylättiin, niin kuin monet meistä (1 Moos 37:18, 26-27).

Työskennellesään Potifarille, Joosef pysyi uskollisena Jumalalle, mutta häntä syytettiin väärin perustein, hänestä valehdeltiin ja hänet heitettiin vankilaan, vaikkei hän ollut tehnyt mitään väärää. Joistakin meistä tuntuu samalta. (1 Moos 39:8-20)

Kuvittele, miltä Joosefista on tuntunut, kun häntä rangaistiin ankarasti siitä, että Hän oli pitänyt Jumalan periaatteet ja pysynyt uskollisena työnantajalleen, eikä kukaan halunnut puolustaa häntä. Kun jatkamme lukemista, näemme kuitenkin miten Herra kannattelee häntä.

Herra piti Joosefista huolta vankilassakin ja oli hänen kanssaan, niin että hän saavutti vankilan päällikön suosion.
1 Moos 39:21

Kun pysähdyn hetkeksi ja katson omaa odotustani, niin täytyy myöntää, että Herra on osoittanut minulle Hänen uskollista rakkauttaan tänä aikana. Molemmat sukumme ja ystävämme asuvat melkein 5000 kilometrin päässä, eikä meillä ole vielä lapsia, joten olen fyysisesti yksin. Monilla teistä saattaa myös olla muitakin vaikeuksia, pitää selviytyä rahaongelmista, työttömyydestä, vanhemman kuolemasta tai vakavista terveysongelmista. Uskallan kuitenkin väittää, että vaikeuksien keskellä ja niiden huipulla Herra on myös ollut sinun kanssasi ja osoittanut sinulle suosiotaan monilla muilla elämän osa-alueillasi.

Kun jatkamme lukemista, näemme että Joosef tulkitsi leipurin ja juomanlaskijan unet pyysi juomanlaskijaa muistamaan hänet, kun tämä tapaisi faaraon (1 Moos 40:14-15). Juomanlaskija kuitenkin unohti Joosefin ja Joosef pysyi vankilassa vielä kaksi vuotta. Kuinka moni meistä on kokenut “valestartin” puolison kanssa? Luulimme, että avioliittomme oli eheytymässä, mutta niin ei tapahtunutkaan.

Mutta ylijuomanlaskija ei muistanut Joosefia, vaan unohti hänet.
1 Moos 40:23

Raamatunselitys tästä kohdasta kertoo, että jos juomanlaskija olisi muistanut Joosefin tuohon aikaan ja kertonut faaraolle hänestä, Joosef olisi varmaan vapautettu vankilasta ja lähetetty takaisin kotimaahansa.

Eikö moni meistä pyydä samaa Jumalalta? Että Hän vain vapauttaisi meidät tästä “vankila”tuomiosta ja puolisomme tulisi kotiin? Jumalalla oli kuitenkin suurempi suunnitelma ja Hänellä oli myös lupaus täytettävänään Hänen täydellisen ajoituksensa mukaan. (1 Moos 41:9-14)

Herra osoitti minulle kaksi tärkeää asiaa juomanlaskijan tarinasta. Ensinnäkin Joosef oli oikeassa. Hän uskoi, että keskustelu juomanlaskijan kanssa saisi hänet ulos vankilasta ja juuri sitä Herra käytti. Kuinka moni meistä uskoo, että meillä itsellämme on vastaus avioliittomme eheytymiseen ja puolisomme vapautumiseen synnistä? Herra, jos vain poistaisit sen toisen henkilön, jos vain lähettäisit palvelijasi puhumaan puolisolleni, jos vain parantaisit hänet riippuvuudesta, niin silloin hän kuulisi Sinun äänen ja tulisi kotiin. Saatat olla aivan oikeassa! Se asia, jota pyydät, saattaa olla avainasia perheesi eheytymiselle niin kuin se oli Joosefillakin. Jos tämä on totta, silloin kysymys ei ole enää lupauksesta. Se on vain ajan kysymys.

Vaikka Joosefin piti odottaa kaksi vuotta ennen kuin juomanlaskija muisti hänet, sen tuli tapahtua juuri silloin, kun se tapahtui. Jos Joosef olisi vapautettu vankilasta yhtään aiemmin, hänellä ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta tulkita faaraon unta, tulla faaraon “oikeaksi kädeksi” ja olla siinä asemassa, että pystyi pelastamaan perheensä nälänhädässä. Tiedämme vain, että Joosef ja koko hänen perheensä olisi saattanut tuhoutua.

Mutta odota, on vielä lisää (katso 1 Moos 41:39-49).

Kuten aiemmin mainitsin, Jumalalla oli lupaus täytettävänään. Hän ei vain halunnut vapauttaa Joosefia vankilasta niin kuin Joosef olisi halunnut ja lähettänyt häntä kotiin. Jumala halusi tehdä hänestä monien hallitsijan ja antaa hänelle niin paljon, että se oli “mittaamatonta”. Miltä Jumalan mittaamaton näyttää sinulle? Jumala kyllä suunnittelee eheyttävänsä avioliittomme, niin kuin Hän on luvannut. Hän kuitenkin myös suunnittelee tekevänsä niin paljon enemmän kuin osaamme pyytää tai ajatella!

Jumalan ajoitus ei ole ikinä sama kuin meidän. Juomanlaskijalle oli täysin selvää, että hän puhuisi Joosefin puolesta ja saisi Joosefille vapautuksen vankilasta, kun Joosef sitä häneltä pyysi. Jumalan ajatukset eivät kuitenkaan ole meidän ajatuksiamme ja Hänen tiensä eivät ole meidän teitämme. Hänen suunnitelmansa on aina mahtavampi ja aina suurempi ja vaikuttaa elämiin sukupolvien ajan. Joten seuraavalla kerralla kun vihollinen yrittää sanoa sinulle, että odotuksesi on turhaa, eikä sinun kannata uskoa Jumalan lupauksiin, näpäytä takaisin ja sano “Siinä ei ole kyse lupauksesta. Se on vain ajan kysymys.”

Jae
Texas, USA

Katso muut uusimmat julkaisut täältä.