Salaisuus onneen

13.10.2020

Salaisuus onneen

Suomennettu hartaudesta: The secret to happiness (Charlyne Cares Devotion 13.10.2020)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Jos joku teistä kärsii, hän rukoilkoon; jos joku on hyvillä mielin, hän laulakoon kiitosvirsiä.
Jaak 5:13

Mikä saisi sinut todella onnelliseksi? Mikä tekisi sinusta sellaisen ihmisen, joka herää joka aamu sanoen “Kiitos, Herra! Taas uusi päivä! Olen niin iloinen, kun saan elää!”. Sen sijaan monet ihmiset heräävät ajatellen “Miksi edes olen täällä?”. Tutkitaan tänään, mikä saisi sinut onnelliseksi ja tyytyväiseksi ihmiseksi.

Juuri nyt saatat sanoa “Hän tietää jo, mikä saisi minut todella onnelliseksi – puolisoni kotiinpaluu”. Ennen kuin vastaat noin, katsotaanpas, mitkä asiat yleensä tekevät ihmiset onnelliseksi.

Ehkä raha. Jos kamppailet laskujen maksamisen kanssa, raha todellakin näyttäisi olevan avain onneen. Kuulin kerran erään kristityn multimiljonäärin puhuvan aiheesta “On surkeaa olla rikas”. Hän sanoi, että vaikka hänellä oli kuusi kotia ympäri maailmaa, hän pystyi nukkumaan vain yhdessä sängyssä kerrallaan. Hänellä oli vain muutama todellinen ystävä, koska ihmiset, joiden kanssa hän halusi olla, olivat vain hänen rahojensa perässä tai pelkäsivät hänen valtavaa omaisuuttaan. Hänellä ei ollut mitään, mitä toivoa, mihin säästää rahaa tai mistä haaveilla. Kuullessani tuon miehen vilpittömyyden, luulen, että hän olisi iloisesti vaihtanut paikkoja kenen tahansa kanssa siinä seurakunnassa.

Luuletko, että kuuluisuus tekisi sinut onnelliseksi? Kuvittele, ettet voisi mennä ravintolaan, ilman että fanit ilmestyisivät ympärillesi, tai että sinulla pitäisi olla henkivartijat mukana joka paikassa. Jokainen liikkeesi raportoitaisiin jossain julkaisussa. Kaikki tekosi olisivat jatkuvan tarkkailun kohteena. Kuuluisuus voisi tuoda sinulle enemmän haittaa kuin onnellisuutta.

Hyvä ulkonäkö? Se se varmaan olisi! Jos olisit hyvännäköinen, tekisikö se sinut onnelliseksi? Sinun pitäisi varoa ja olla tarkka, ettet vahingoittaisi kaunista vartaloasi. Sinun pitäisi jopa rajoittaa syömisiäsi ja osallistumistasi eri aktiviteetteihin kauniin kehosi takia. Onnellisuutesi olisi niin haurasta, että onnettomuus voisi viedä sen pois.

Saisiko hyvä terveys sinut onnelliseksi? Jos joku paranisi tänä päivänä, hän voisi silti laskea jäljellä olevan aikansa maan päällä vuosissa verrattuna iankaikkisuuteen. Jos jonkun onnellisuus riippuu hyvästä terveydestä, joku erilainen kärsimys voisi kaataa hänet milloin tahansa.

Koska mikään näistä maallisista salaisuuksista ei voi tehdä ihmistä onnelliseksi, entäpä jos otetaan vähän jokaisesta? Jos sinulla olisi vain vähän enemmän rahaa, vähän useampi ihminen arvostaisi sinua, näyttäisit vain vähän paremmalta ja terveytesi olisi vähän parempi. Olisitko sitten onnellinen? Olet vain lisännyt riskiäsi menettää onnellisuutesi nelinkertaisesti, niin kuin Jobille kävi.

Unohdin! Puolisosi kotiinpaluu saisi sinut onnelliseksi, eikö? Se ilahduttaisi myös meitä, mutta jos sinun täysi onnellisuutesi riippuu jostakin toisesta ihmisestä ja Herra kutsuu hänet kotiinsa, niin joku päivä onnellisuutesi on mennyttä.

Miten sitten voit kokea todellista onnellisuutta jatkuvasti, päivästä toiseen, loppuelämäsi ajan? Tässä tulee vastaus:

Löytämällä Jumalan tahdon elämällesi ja toteuttamalla sen.

Onnellisuus on niin yksinkertaista. Kun löydät, mitä Herra haluaa sinun tekevän, ja alat tekemään sitä, saat onnen.

Näin sanoo Herra, Israelin Pyhä, joka lunastaa sinut vapaaksi: — Minä olen Herra, sinun Jumalasi, Minä opetan sinulle, mikä on sinulle hyväksi, minä opastan sinua tielläsi. Kunpa kuulisit minun käskyjäni! Silloin sinun onnesi olisi runsas kuin virta, sinulle tuleva siunaus loputon kuin meren aallot,
Jes 48:17-18

Joka päivä kuulemme Charlynen kanssa uudestaan ja uudestaan, kuinka surkeilta tuhlaajapuolisot vaikuttavat. Saamme lukea, mitä he ovat kertoneet odottavalle kumppanilleen ja mitä he ovat tehneet ja millainen heidän olemuksensa on. Ratkaiseva tosiasia on, että tuhlaajasi on onneton, koska hän elää Jumalan tahdon ulkopuolella.

Tässä on ratkaiseva tosiasia. Jos tosissasi etsit todellista onnea, ole kahdestaan Jumalan kanssa ja löydä Hänen tahtonsa elämällesi – ja sitten mene ja toteuta sitä kaikella mitä sinulla on. Sitten huomenna ole kahdestaan Jumalan kanssa ja löydä Hänen tahtonsa elämällesi – ja sitten mene ja toteuta sitä kaikella mitä sinulla on. Seuraavana päivänä tee sama juttu. Kun teet näin joka päivä loppuelämäsi ajan, saat onnen.

Herra ei välttämättä kutsu sinua lähetystyöntekijäksi kaukaiseen maahan, mutta Hän saattaa kutsua sinut lähetystyöntekijäksi ystävälle tai työkaverille, jonka tulee saada tietää Jeesuksesta. Hän saattaa kutsua sinut vaihtamaan vaippoja seurakuntasi päiväkotiin. Jos Hän kutsuu siihen, jopa sellainen tehtävä tuo sinulle onnellisuutta.

Jotkut onnettomimmista tapaamistamme ihmisistä ovat niitä miehiä ja naisia, joita Jumala on kehottanut seisomaan avioliittonsa puolesta, mutta he ovat kieltäytyneet tehtävästä. Jotkut onnellisimmista tuntemistamme ihmisistä ovat odottavia puolisoita, joilla ei ole yhtään niistä onnellisuuden piirteistä, joita maailma kuvittelisi. He ovat kuitenkin löytäneet Jumalan tahdon avioliitolleen ja seisovat nyt Hänen voimassaan, eivät omassaan, sen aikaa kunnes Jeesus tuo heidän tuhlaajansa takaisin kotiin.

Jos Jumala on kehottanut sinua seisomaan avioliiton eheytymisen puolesta, et tule onnelliseksi mistään muusta.

Jos Jumala on kehottanut tuhlaajapuolisoasi katumaan ja menemään kotiin, voin vakuuttaa sinulle kokemuksesta, ettei hän ikinä ole onnellinen tai saa todellista iloa, ennen kuin hän tekee niin.

Rakastamasi ihminen ei ehkä seuraa Jumalan tahtoa ensimmäisellä kuuntelukerralla, mutta Hänen äänensä vain voimistuu tuhlaajalle ajan kanssa.

Charlyne ja minä rukoilemme, että tänään sinä ja puolisosi voisitte löytää Jumalan todellisen tahdon ja toteuttaa sitä. Silloin avioliitot eheytyvät!

Tällä en tarkoita sitä, että kärsin puutetta, koska olen oppinut tulemaan toimeen sillä, mitä minulla on. Tunnen köyhyyden ja hyvinvoinnin, olen tottunut kaikkeen ja kaikenlaiseen, syömään itseni kylläiseksi ja näkemään nälkää, elämään runsaudessa ja puutteessa. Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa.
Fil 4:11-13

Lue lisää Bobin kirjoituksia TÄÄLTÄ