Pienillä valinnoilla on suuri vaikutus

24.10.2018

Pienillä valinnoilla on suuri vaikutus

Suomennettu hartaudesta:
Small choices have big impact
Charlyne Cares Devotion 24.10.2018

Siksi teen kaikkeni, että minulla aina olisi puhdas omatunto Jumalan ja ihmisten edessä.
Ap.t 24:16

Pyritkö päivittäin pitämään puhtaan omantunnon Herran edessä? Jos olet ottanut Jeesuksen Kristuksen elämäsi Pelastajaksi ja Herraksi, niin silloin olemuksesi tulisi kuvastaa Kristusta. Apostolien teoista luvusta 9 voimme lukea Saulin elämänmuutoksesta. Saulin sydän muuttui. Eikä vain hänen elämänsä muuttunut, vaan myös hänen nimensä muuttui Paavaliksi. Onko sinun elämäsi muuttunut?

Paavali kirjoitti kirjeen Korintin seurakunnalle ja puhui omastatunnostaan ja käytöksestään.

Me ylpeilemme siitä, että kaikkialla maailmassa ja varsinkin teidän keskuudessanne olemme noudattaneet Jumalan vaatimaa yksinkertaisuutta ja vilpittömyyttä. Tämä on omantuntommekin todistus. Meitä on ohjannut Jumalan armo eikä inhimillinen viisaus.
2 Kor 1:12

Näyttää siltä, että kaikki maailmassa ovat vihaisia. Ei tarvitse etsiä kauaa löytääkseen ihmisiä, jotka haluavat kinastella asioista. Saattaa olla helppoa turhautua töissä ja suutahtaa toiselle. Kristittynä sinun tulee pyrkiä pyhityselämään joka päivä loppuelämäsi ajan. Sen pystyy tekemään Herran voimassa. Hän voi varustaa sinut kuuntelemaan enemmän kuin puhumaan. Hän voi varustaa sinut kääntämään toisen posken, kun puolisosi yrittää haastaa riitaa.

Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?… Tiedämme, että vanha minämme on yhdessä hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta tämä syntinen ruumis menettäisi valtansa emmekä enää olisi synnin orjia. Se, joka on kuollut, on näet päässyt vapaaksi synnin vallasta… Ajatelkaa tekin samoin itsestänne: te olette kuolleet pois synnistä ja elätte Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa. Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.
Room 6:1-2, 6-7, 11-12

Oletko käyttänyt televisiota päällä viime aikoina? Viihde puskee säädyllisyyden rajoja. Sisältö, jota ennen näytettiin myöhään illalla, on nyt lastemme silmien edessä kahdeksalta illalla. Sivuutatko sen ja ajattelet, että “Minä vain pikakelaan tuon kohdan yli”? Katsotko lapsilta kiellettyä elokuvaa ja toivot, etteivät kiroilu tai seksikohtaukset vaikuta sinuun? Meidän pitää asettaa itsemme erilleen Kristuksen seuraajiksi. Meidän pitää olla tietoisia lihamme houkutuksista, jotka ovat maailmasta.

Meidän tulee ymmärtää, kuinka ovela Saatana on. Hän ei aio vangita sinua vilkkuvien neonvalojen avulla, joissa lukee “Synti – Tähän suuntaan.” Se tapahtuu pienten valintojen kautta, joissa päätät jättää varoitukset huomiotta.

“Se on vain päivällinen. Ei se ole iso juttu. Olen yksinäinen”

“Ei kukaan saa ikinä tietää, että kävin tällä nettisivulla.”

“Ansaitsen olla onnellinen.”

Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia. He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.
1 Tim 4:1-2

Kun etsit Herraa päivittäin, pyydä Häntä auttamaan, että sinulla olisi puhdas sydän, joka tuottaa pyhyttää, Kristuksen kaltaista elämäntyyliä ja vanhurskasta elämää. Pyri olemaan enemmän Hänen kaltaisensa joka päivä. Alistu Herralle ja päästä irti kaikesta kontrollista, jota pidät elämässäsi.

Sinun täytyy oppia rukouksen voima, kun rukoilet puolisosi ja lasten puolesta, että he olisivat herkkiä Pyhän Hengen kutsulle ja heidän omatuntonsa puhdistuisi. Rukoile, että he olisivat rohkeita uskossaan.

Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta.
1 Tim 1:5

Rukoile, että Herra auttaisi sinua tekemään muutoksen elämässäsi. Pyydä Häntä puhdistamaan sydämesi ja olemaan herkkänä ympärilläsi oleville asioille, jotka eivät ole Hänestä. Rukoile, että puolisollasi olisi särkynyt sydän syntinsä takia ja että hän nöyrtyisi Herran edessä. Älä ikinä luovuta puolisosi tai avioliittosi eheytymisen suhteen!

Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.
Hepr 10:22

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.