Onko Jumala ensimmäisenä elämässäsi?

14.9.2022

Onko Jumala ensimmäisenä elämässäsi?

Suomennettu hartaudesta: Is God first in your life? (Charlyne Cares Devotion 14.9.2022)

Opettaja, mikä on lain suurin käsky?” Jeesus vastasi: “Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.”
Matt 22:36-38

Mitkä ovat oman elämäsi prioriteetteja? Mikä tulee ensimmäisenä? Silloin kun Bobilla ja minulla oli avioliitto-ongelmia, meidän molempien prioriteetit olivat miten sattuu. Entä sinun prioriteettisi? Rakastatko Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, sielustasi ja mielestäsi? Onko Herra, sinun Jumalasi, ensimmäisenä elämässäsi, jopa ennen puolisoasi, lapsiasi ja uraasi?

Voivatko muut nähdä muutoksen asenteessasi, käyttäytymisessäsi ja siinä, miten omistaudut elämään Kristuksen kaltaista elämää? Meidän täytyy päättää olla erilaisia, jos aiomme olla osa Jumalan armeijaa.

Danielin kirjassa luvussa 3 Sadrak, Mesak ja Abed-nego joutuivat kohtaamaan elämässään vaikean päätöksen, jolla oli vakavat seuraukset. Heitä kehotettiin palvomaan epäjumalaa tai muuten heidät heitettäisiin tuleen. Mietin, miten itse reagoisin, jos joutuisin samanlaiseen tilanteeseen.

Kuuluttaja julisti kaikuvalla äänellä: “Kuulkaa, kaikki kansat, kansakunnat ja kielet, mitä teille sanotaan! Heti kun te kuulette torven, huilun, sitran, harpun, luutun, säkkipillin ja koko juhlamusiikin soivan, teidän tulee heittäytyä maahan ja kumartaa tätä kultaista patsasta, jonka kuningas Nebukadnessar on pystyttänyt. Se, joka ei heittäydy maahan ja kumarra, heitetään heti tuliseen uuniin.”
Dan 3:4-6

Haluatko sinä puolustaa avioliiton pyhyyttä olosuhteista huolimatta? Älä ikinä luovuta sen suhteen, etteikö Herra voisi parantaa ja eheyttää avioliittoasi.

Älä aseta avioliiton eheytymisen puolesta rukoilemista Jumalan edelle, sillä Hän on kateellinen Jumala. Avioliiton eheytymisen puolesta rukoileminen on hyvä asia. Mutta  hyvästä asiasta voi tulla epäjumala, jos et ole varovainen. Tutki omaa sydäntäsi ja pyydä Herraa paljastamaan kaikki epäjumalat, jotka saattavat yrittää viedä ykkössijan elämässäsi.

“On juutalaisia miehiä, Sadrak, Mesak ja Abed-Nego, jotka olet pannut hoitamaan Babylonin maakunnan hallintoa. He eivät ole piitanneet sinun määräyksestäsi, kuningas. He eivät palvele sinun jumaliasi eivätkä kumarra kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt.”
Dan 3:12

Nebukadnessar puhutteli heitä ja sanoi: “Ettekö te, Sadrak, Mesak ja Abed-Nego, tosiaankaan tahdo palvella minun jumaliani ettekä kumartaa kultaista patsasta, jonka olen pystyttänyt? Jos nyt suostutte heittäytymään maahan ja kumartamaan teettämääni patsasta heti kun kuulette torven, huilun, sitran, harpun, luutun, säkkipillin ja koko juhlamusiikin soivan, niin hyvä on. Mutta jos ette kumarra, teidät heti heitetään tuliseen uuniin. Ja mikä jumala voisi teidät pelastaa minun käsistäni?”
Dan 3:14-15

Kuvittele seisovasi kuninkaan edessä niin kuin Sadrak, Mesak ja Abed-Nego seisoivat tietäen, etteivät he olleet noudattaneet maakunnan määräystä. Älä unohda, että me kaikki olemme vastuussa kaikista sanoistamme ja teoistamme Tuomiopäivänä. Seisotaan siis aina Jumalan vanhurskauden ja pyhyyden puolesta.

Sadrak, Mesak ja Abed-Nego sanoivat kuningas Nebukadnessarille: “Tähän ei meidän tarvitse lainkaan vastata. Jumala, jota me palvelemme, pystyy pelastamaan meidät tulisesta uunista, ja hän voi pelastaa meidät myös sinun käsistäsi, kuningas. Ja vaikka niin ei kävisikään, kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra.”
Dan 3:16-18

Sadrakilla, Mesakilla ja Abed-Negolla oli suuri usko Herraan, Jumalaan. Pyydä Herraa kasvattamaan omaa uskoasi, jotta voit olla yhtä rohkea kuin he olivat.

Kuningas Nebukadnessar nousi äkkiä pystyyn ja sanoi hämmästyneenä hovimiehilleen: “Eikö tuleen heitetty kolme sidottua miestä?” “Varmasti, kuningas!” hovimiehet vastasivat kuninkaalle. Hän sanoi: “Mutta minä näen nyt neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet! Ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta.” Nebukadnessar meni tulisen uunin suulle ja sanoi: “Sadrak, Mesak ja Abed-Nego, korkeimman Jumalan palvelijat! Astukaa ulos ja tulkaa tänne!” Silloin Sadrak, Mesak ja Abed-Nego astuivat ulos tulen keskeltä. Satraapit, käskynhaltijat, maaherrat ja kuninkaan hovimiehet kerääntyivät paikalle katsomaan miehiä ja havaitsivat, että tuli ei ollut pystynyt heihin: heidän partansa ja hiuksensa eivät olleet kärventyneet, heidän vaatteensa eivät olleet lainkaan vahingoittuneet, eikä heistä edes lähtenyt savun hajua.
Dan 3:24-27

Jos tänä päivänä olet tulen keskellä, voit olla varma siitä, ettet ole yksin. Uskon, että Herramme kasvattaa samanlaisia ihmisiä kuin Sadrak, Mesak ja Abed-Nego, jotta ihmeellisen Jumalamme voima näkyisi maailmalle. Kun seisot avioliittosi puolesta, olet todistuksena muille. Saatat yllättyä huomatessasi, että joku katselee sinun tarinaasi ja kasvaa sinun uskosi takia. Tulen liekit, jotka tänään joudut kohtaamaan, saattavat tuntua ylivoimaisilta. Älä unohda, että Jumala ei ole siirtänyt katsettaan sinusta. Hän hallitsee. Hän näkee elämässäsi olevan epäoikeudenmukaisuuden. Hän haluaa, että seisot lujana Hänen totuuksissaan ja odotat, että Hän vapauttaa sinut oikeaan aikaan.

Minkä todistuksen perheesi saakaan, kun pääset pois tulesta. Kaikki tulevat näkemään, että sinä palvelet Jumalaa, joka loi taivaan ja maan. Mikään ei ole Jumalalle mahdotonta!

Laita aina Herra, sinun Jumalasi, ensimmäiseksi. Älä tee kompromisseja tai luovuta. Hänen mahtava voimansa pelastaa sinut ja puolisosi kuolleen avioliiton tulisesta uunista.