Oletko oikeasti antanut anteeksi puolisollesi? – Osa 2

1.3.2019

Oletko oikeasti antanut anteeksi puolisollesi? – Osa 2

Suomennettu hartaudesta: Have you really forgiven your spouse? – Part 2 (Charlyne Cares Devotion 28.2.2019)

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Kol 3:12-14

Anteeksiantaminen on sekä teko että prosessi. Se on vähän niin kuin velan mitätöimistä. Anteeksiantamiseen tarvitaan vain yksi henkilö. Sydän voi muuttua, kun on kokenut Jumalan rakkautta ja anteeksiantoa, mikä mahdollistaa anteeksiantamisen jollekin toiselle henkilölle, joka on loukannut sinua verisesti. Kun annat anteeksi sinua satuttaneelle ihmiselle, niin tajuathan kuitenkin sen, että anteeksiantaminen ei tarkoita sitä, että toinen henkilö “pääsee pälkähästä”. Sen sijaan anteeksiantamisessa vapautetaan sinua satuttava henkilö sinun käsistäsi Jumalan käsiin, jotta Hän hoitelee hänet oikeudenmukaisesti.

Avioliitto-ongelmiesi takia puolisosi on haavoittanut, satuttanut, loukannut, pettänyt ja torjunut sinut. Hän on se sama henkilö, jolle vannoit valan, liiton Jumalan edessä, rakastaa “sairaana ja terveenä, hyvässä ja pahassa, rikkaana ja köyhänä, kunnes kuolema erottaa.” Kun menitte naimisiin, sitouduitte siihen iäksi.

Ette ole puolisosi kanssa ehkä ymmärtäneet, että vihollinen on tullut varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan (Joh 10:10) jokaisen avioliiton houkuttelemalla puolisoita lankeamaan syntiin. Kuvittele jos me, seurakunta, soveltaisimme kaikkia näitä raamatunkohtia omassa elämässämme. Kuinka moni avioliitto eheytyisi, kun tehtäisiin, mitä Jeesus ja Raamattu opettavat meille?

Miksei tunnustuksellisilla kristityillä ole tarpeeksi uskoa tai Jumalan pelkoa hoitaa avioliitto-ongelmiaan? Onko Herralle mikään mahdotonta? 1 Moos 18:14. Jos päätät antaa puolisolle anteeksi päivittäin Pyhän Hengen voimasta, ja päätät rakastaa puolisoasi pyyteettömästi, aiheutat viholliselle mustan silmän!

Rukoilen, että tutkisit ja lukisit uudelleen tuon kohdan Kolossalaiskirjeestä. Mieti, jos jokainen aviopari ottaisi nämä periaatteet käyttöön omassa avioliitossaan, mitä Herra voisikaan tehdä ja herättää niin monta avioliittoa kuolleista ympäri maailman! Päätätkö antaa anteeksi puolisollesi ja pyytää Herraa muuttamaan teidän molempien sydämet?

Uskon, että monet avioliitot eivät eheydy, koska haavoittunut puoliso ei ole antanut anteeksi tuhlaajapuolisolleen. Tiedätkö, kuinka moni kristitty nainen tai mies ei anna anteeksi puolisolleen, joka on ollut itsekäs, itsekeskeinen, dominoiva, syntinen tai vaikea aviomies tai vaimo vuosien ajan? Kun vaimo tai mies saa tarpeekseen, hän sanoo puolisolleen “Haluan avioeron.” Mikään järkeily tai katumus ei muuta hänen sydäntään tai mieltään. Saanko kysyä sinulta “Mitä Jeesus tekisi?” Mitä Jeesus kehottaa meitä tekemään Sanassa? Tiedän, että niin moni avioliitto voisi eheytyä tällä kuluvalla viikolla, jos aviomiehet tai vaimot antaisivat anteeksi puolisoilleen ja päättäisivät alkaa rakentamaan uudelleen avioliittoaan ja käyttämään anteeksiantoa ja pyyteetöntä rakkautta avioliitossaan joka päivä!

Oletko todella antanut anteeksi rakkaalle miehellesi/vaimollesi? Pystytkö antamaan menneisyyden anteeksi, kun rakas puolisosi palaa takaisin? (Kyllä sinä annat. Tiedän sen itse!) Saanen muistuttaa sinua, että kristittynä “anteeksianto ei ole vaihtoehtoista”. Herra vaatii sitä. Sinun täytyy jatkaa tämän periaatteen harjoittelemista jopa avioliittosi eheytymisen jälkeen. Muista, mitä Herra sanoi ristillä Golgatalla:

Mutta Jeesus sanoi: “Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.”…
Luuk 23:34

Tutkisitko tänään omaa sydäntäsi ja olisit rehellinen Herran edessä? Kysy Häneltä, haudotko sinä anteeksiantamattomuutta tai jotakin muuta syntiä puolisoasi, perheenjäsentä, työntekijää, pastoria, neuvojaa, seurakuntaystävää tai jotakin muuta henkilöä vastaan. Herra paljastaa totuuden sinulle. Tunnusta sitten syntisi ja tee parannus Herralle. Anna anteeksi puolisollesi ja mahdollisesti muille, joita et ole nähnyt tai joille et ole jutellut vuosiin, juuri nyt. Odota ja näe, mitä Herra tekee, kun todella olet antanut anteeksi puolisollesi syvällä sydämessäsi!

Ja kun seisotte rukoilemassa, antakaa anteeksi kaikki mitä teillä on jotakuta vastaan. Silloin myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa teille rikkomuksenne anteeksi.
Mark 11:25

Katso lisää raamatunkohtia: Psalmi 51:1-17; Psalmi 103:8-12; Jesaja 55:6-7; Matteus 18:21-35; Luukas 7:36-50; Luukas 23:43; Luukas 15:11-32; Efesolaiskirje 1:3-10; Kolossalaiskirje 1:13-14; Heprealaiskirje 12:15; 1 Pietarin 3:9-12, 14, 17-18 ja 1 Johanneksen 1:9.

Klikkaa tästä ja lue Osa 1 tästä hartaustekstistä.