Oletko menossa tulen läpi?

24.5.2018

Oletko menossa tulen läpi?

Suomennettu hartaudesta:
Are you going through fire?
Charlyne Cares Devotion 24.5.2018

Karmelinvuorella Elia kääntyi kansan puoleen ja sanoi: “Kuinka kauan te horjutte puolelta toiselle? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä, jos taas Baal, seuratkaa sitten häntä!” Kansa ei vastannut hänelle mitään.
1 Kun 18:21

Oletko menossa olosuhteiden tulen läpi, jota et ikinä ajatellut kohtaavasi? Oletko seisonut avioliittosi puolesta, mutta muuttunut uupuneeksi, lannistuneeksi, epäileväiseksi, kahtaalle horjuvaksi ja luopunut toivosta? Epäröitkö sitä, pitäisikö sinun odottaa ja seisoa avioliittosi eheytymisen puolesta vai “mennä eteenpäin elämässä”?

Eräs lempilauluistani on Through the fire (tulen läpi). Laulun sanat ovat todella voimakkaat, mutta ne myös muistuttavat minua sinusta, rakkaasta veljestä/sisaresta, joka on menossa tulen läpi: avioero, talousongelmat, lapset tai terveysongelmat, tai puolisosi on mennyt naimisiin toisen henkilön kanssa tai saanut “Ismael-vauvan”. Älä ikinä unohda, että Herra on sinun vierelläsi ja tukee sinua vakaalla, lujalla kädellään. Älä luovuta nyt!

Elia haastoi 450 Baalin profeettaa Karmelinvuorella seuraamaan joko Jumalaa tai seuraamaan Baalia kutsumalla tulta alas taivaasta. Baal ei vastannut heidän rukouksiinsa, mutta Elia rukoili ja Jumala vastasi!

Tämä johti rohkaisevaan hengelliseen herätykseen ja päätti kuivuuden, josta kansa oli kärsinyt. Sitähän mekin haluamme ympäri maailmaa, pysäyttää avioeron. Elia käytti rukouksen ja uskon aseita. Jumala vastasi hänen rukouksiinsa voimalla. Uskotko, että Herrasi tekee saman sinulle?

Ruokauhrin aikaan profeetta Elia astui kansan eteen ja sanoi: “Herra, Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala! Tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen palvelijasi ja olen tehnyt kaiken tämän sinun käskystäsi. Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, jotta tämä kansa oppisi, että sinä, Herra, olet Jumala! Vastaa ja käännä heidän sydämensä taas puoleesi!” Silloin Herran tuli iski alas. Se söi polttouhrin ja puut sekä alttarin kivet ja mullan ja nuoli ojasta veden. Kun kansa näki tämän, kaikki heittäytyivät kasvoilleen ja huusivat: “Herra on Jumala! Herra on Jumala!”
1 Kun 18:36-38

Rakastan tuota Elian rukousta. Vastaa minulle, Herra, jotta perheeni, seurakuntaystäväni ja työkaverini oppisivat, että sinä, Jumala, olet kääntänyt puolisoni takaisin Sinun luoksesi ja perheemme luokse! Tuo voi olla rukouksesi kaikille kärsiville ja tuhlaajapuolisoille ja lapsille, jotka ovat valinneet jonkun muun jumalan kuin Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumalan.

Kamppailetko yksinäisyyttä ja tulevaisuuden pelkoa vastaan? Älä ikinä unohda, että Jumala rakastaa lapsiaan niin paljon, että Hän johdatti israelilaisia tulipatsaassa. Hän opastaa ja ohjaa askeleitasi, jos vain luet Raamattuasi päivittäin ja rukoilet. Kerro Jumalalle, miltä sinusta tuntuu ja pyydä Häntä poistamaan negatiiviset tunteesi ja tuntemuksesi. Odota, kunnes näet mitä Hän tekee sinulle!

Herra kulki päiväsaikaan pilvipatsaassa heidän edellään näyttäen heille tietä ja yöllä tulipatsaassa valaisten heidän tietään, niin että he saattoivat kulkea sekä päivällä että yöllä. Pilvipatsas oli jatkuvasti kansan edellä päivällä ja tulipatsas yöllä.
2 Moos 13:21-22

Jumala rakastaa sinua niin paljon, että Hän on antanut sinulle Sanansa luettavaksi, jotta voit kasvaa vahvaksi Herrassa, eikä sinun tarvitse epäröidä Sanan ja maailman mielipiteen suhteen. Opit tuntemaan Herran tiet tottelemalla Hänen sanaansa, Hänen lupauksiaan ja Hänen suuntaohjeitaan.

Sinusta saattaa tuntua siltä, että olet menossa olosuhteiden tulen läpi, mutta sinun täytyy muistaa, että Herra on sinun kanssasi, niin ettet sinä pala. Tunnetko Hänen läsnäolonsa?

Ja nyt — näin sanoo Herra, joka sinut loi, Jaakob, joka sinut muovasi, Israel: — Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta.
Jes 43:1-2

Toinen voimakas esimerkki Jumalan rakkaudesta ja suojeluksesta on Sadrakin, Mesakin ja Abed-Negon tarina. Heillä oli ihmeellistä uskoa, johon meidän pitäisi pyrkiä joka päivä. Lue tänä iltana osana hartauksiasi Danielin kirjasta luku 3, missä kuningas Nebukadnessar teki kuusikymmentä kyynärää korkean kultaisen patsaan ja kaikkien piti heittäytyä maahan ja kumartaa patsasta, tai muuten heidät heitettäisiin tuliseen uuniin. Mitä sinä tekisit?

Sadrak, Mesak ja Abed-Nego sanoivat kuningas Nebukadnessarille: “Tähän ei meidän tarvitse lainkaan vastata. Jumala, jota me palvelemme, pystyy pelastamaan meidät tulisesta uunista, ja hän voi pelastaa meidät myös sinun käsistäsi, kuningas. Ja vaikka niin ei kävisikään, kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra.” Silloin Nebukadnessar tuli täyteen vihaa Sadrakia, Mesakia ja Abed-Negoa kohtaan, ja hänen kasvonsa vääristyivät. Hän käski heti kuumentaa uunin seitsemän kertaa kuumemmaksi kuin tavallisesti… Ja nämä kolme miestä, Sadrak, Mesak ja Abed-Nego, putosivat sidottuina tuliseen pätsiin. Kuningas Nebukadnessar nousi äkkiä pystyyn ja sanoi hämmästyneenä hovimiehilleen: “Eikö tuleen heitetty kolme sidottua miestä?” “Varmasti, kuningas!” hovimiehet vastasivat kuninkaalle. Hän sanoi: “Mutta minä näen nyt neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet! Ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta.”
Dan 3:16-19, 23-25

Odota, ja tiedä, että Herra on ihan siinä vierelläsi, kun kuljet olosuhteidesi tulen läpi. Hän puhdistaa sinut tulevaisuutta varten. Voitonpäivä on tulossa, jos seisot lujana ja sinnittelet. Sitten voit juhlia yhdessä muiden kanssa, kun avioliittosi herätetään kuolleista ja annat kaiken kiitoksen, kunnian ja ylistyksen Jumalalle!

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.