Oletko kädenlämpöinen odottaja?

12.6.2020

Oletko kädenlämpöinen odottaja?

Suomennettu hartaudesta: Are you a lukewarm stander? (Charlyne Cares Devotion 11.6.2020)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Room 8:38-39

Muistatko, kun päätit aloittaa rukoilemaan ja seisomaan avioliittosi eheytymisen puolesta? Jos olet samanlainen kuin useimmat ihmiset, tunsit varmasti suurta toivoa. Sinusta saattoi tuntua siltä, että pystyisit samaistumaan kuulemiisi todistuksiin avioliiton eheytymisestä. Vihdoin tajusit – avioliitollasi on toivoa.

Sinusta tuntui, että voisit tehdä mitä tahansa avioliittosi eheytymiseksi. Kävit raamattuopetuksissa ja vietit aikaa Sanassa, rukoilit, muistelit hyviä asioita puolisostasi. Tajusit, että vihollinen on eksyttänyt ja sokaissut puolisosi. Jumala on saattanut nostaa esiin niitä asioita, joissa itse epäonnistuit avioliitossanne.

Saamme säännöllisesti kuulla ihmisistä, jotka ovat niin innoissaan aloittamassa matkaansa avioliiton puolesta seisomisessa. Heistä tuntuu energiseltä ja he ovat valmiita seisomaan lujana ja taistelemaan vihollista vastaan avioliittonsa puolesta!

Tämä jae Efesolaiskirjeestä muistuttaa meitä kohtaamastamme hengellisestä taistelusta.

Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.
Ef 6:12

Missä sinä olet tänä päivänä? Onko suhteesi Kristukseen muuttunut haaleaksi? Onko sama lämpötila siirtynyt myös avioliiton puolesta seisomiseen? Saatat kyllä sanoa, että rukoilet eheytymisen puolesta, mutta kuvastaako jokapäiväinen elämäsi sitä?

Ne, jotka eivät ole kristityn vaelluksellaan kädenlämpöisiä, haluavat viettää aikaa Herran kanssa. Se on ensisijainen asia elämässä, eikä vain jotakin sellaista, mitä tehdään, jos aikaa riittää. Halutaan Jumalan tahdon tapahtuvan avioliitossa. Vietetään aikaa rukouksessa Herran kanssa, käytetään aikaa pyyntöjen esittämiseen, mutta myös Herran äänen kuuntelemiseen.

Palava kristitty on aktiivinen seurakunnassa, viettää aikaa muiden uskovien kanssa, tai jopa palvelee muita palvelutehtävänsä kautta.

On helppoa muuttua haaleaksi odotuksessaan. Jotkut saattavat joutua siihen pisteeseen piankin, kun taas toiset ajautuvat siihen pitkän odottamisen jälkeen. Haalea odottaja on saattanut lopettaa rukoilemisen puolisonsa pelastuksen puolesta. Ei enää muisteta avioliiton hyviä aikoja. Vihkisormus on otettu pois ja aletaan ehkä jopa tutkimaan muita deitti-vaihtoehtoja.

Missä sinä olet odotuksessasi? Oletko haalea vai palava Jumalalle? Oletko valmistautunut taisteluun ja taistelet vihollista vastaan, vai oletko väsynyt ja toivot, että Jumala päästäisi sinut pois tästä odottamisesta?

Kristillisessä elokuvassa War Room on kohtaus, jossa vanhempi rukoustaistelija on kahvilla nuoren vaimon kanssa, jota hän yrittää opastaa. Rukoustaistelija huomaa heti, että tämä nuori nainen on muuttunut haaleaksi kristityn vaelluksellaan. Kun vanhempi nainen valmistaa kahvia, hän kaataa nuoremmalle kupillisen kädenlämpöistä kahvia, jonka tämä sylkäisee heti pois. Ymmärrätkö pointin? Raamatussakin puhutaan tästä.

Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.
Ilm 3:16

Haluaisin haastaa sinut arvioimaan suhdettasi Kristukseen. Kysyn joitakin kysymyksiä, joita me kaikki voimme käyttää arvioimaan omaa vaellustamme.

• Oletko haalea vai palava Jeesukselle?
  • Luotatko todella, että Hän ajattelee vain sinun parastasi?
  • Ajatteletko, että Hän on tarpeeksi voimallinen tuomaan puolisosi takaisin kotiin?
  • Vietätkö aikaa Hänen kanssaan?

Suhteessa on helppoa muuttua mukavuudenhaluiseksi ja tulla piittaamattomaksi yhteistä aikaa vietettäessä. Sama pätee suhteeseemme Jeesuksen kanssa. Jos ei ole varuillaan eikä määrätietoinen, saattaa huomata, että elämän kiireet ovat vieneet mennessään, eikä ajan viettämistä Luojan kanssa ole asetettu ensisijaiseksi asiaksi.

Ymmärrän, että moni teistä on hiljaisessa odotuksessa; tilanteissa, joissa rukoillaan puolison puolesta, jonka kanssa ei ole säännöllistä yhteydenpitoa. Tiedän, että päivät saattavat muuttua kuukausiksi ja kuukaudet vuosiksi ja on saatettu unohtaa, kenen ja minkä puolesta todella seisotaan.

Saanen muistuttaa sinua. Seisot Jumalan asettaman puolisosi puolesta. Sen yhden lihan puolison puolesta, jonka rinnalla seisoit ja sanoit vihkivalat. Saatat tietää, ettei puolisollasi ole henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen. Siinä tapauksessa seisot “muurinaukossa” ja rukoilet hänen pelastuksensa puolesta. Jos sinä et välitä rukoilla hänen pelastuksensa puolesta niin kuka sitten?

Ehkä sinun tulee muistuttaa itseäsi, millaista elämä oli silloin, kun olit rakastunut ja ennen kuin ongelmat tulivat. Katso hääalbumiasi. Kaiva esiin niitä vanhoja rakkausviestejä, joita olette ehkä kirjoitelleet. Tee lista asioista, joita ihailet puolisossasi. Sitä listaa voi olla vaikeaa keksiä, mutta olen varma, että voit muistaa joitakin syitä siihen, miksi rakastuit.

Rukoilen, ettet olisi haalea odotuksessasi, tai mikä tärkeämpää, vaelluksessasi Kristuksen kanssa. Jos olet, vietä jonkin aikaa rukouksessa tänään. Sano Herralle, että haluat taas yhteyden Hänen kanssaan. Hän kyllä kunnioittaa sitä pyyntöä.

Lori Steinkamp Lassen

Lue lisää Lorin tekstejä TÄÄLTÄ