Olenko tuhlaajani mielestä oikeasti niin huono kuin hän sanoo?

20.8.2019

Olenko tuhlaajani mielestä oikeasti niin huono kuin hän sanoo?

Suomennettu hartaudesta: Does my prodigal really think I am as bad as they are saying? (Charlyne Cares Devotion 20.8.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Et todellakaan. Vihollisen yksi pääaseista, ei vain avioliittojen tuhoamisessa vaan myös eheytymisen hidastamisessa, ovat ne sepustukset, joita puolisot sanovat sekä toisilleen että myös muille ihmisille.

Et ole huono ihminen. Jos tunnet Kristuksen Herranasi ja Pelastajanasi tai jos olet löytänyt henkilökohtaisen suhteen Häneen seisoessasi avioliiton eheytymisen puolesta, sinä olet ennen kaikkea Jumalan lapsi, joka on saanut anteeksi. Rukoilemme Charlynen kanssa, että annat Jumalan hioa elämäsi rosoiset reunat tasaiseksi, ja sen lisäksi antaisit Hänen syväpuhdistaa sydämesi. Kuinka huono sellainen ihminen voisi olla?

Miksi me tuhlaajat sanomme tuollaisia kauheita asioita siitä ihmisestä, jonka kanssa menimme naimisiin? Syitä on monia, mutta ennen kaikkea tuhlaajat, jotka ovat joutuneet Saatanan vangiksi, muuttuvat hänen puhemiehekseen. He toistavat hänen syyttäviä sanojaan.

Kun erosimme, elämässäni oleva toinen nainen viittasi Charlyneen “Pompanon ilkeänä noitana”. Kyllä, hän on Pompanosta, mutta tiedät sen verran Charlynesta, että hän on kaukana ilkeästä ja täysi vastakohta noidalle. Ei kuitenkaan kestänyt kauaa, ennen kuin itse käytin tuota samaa nimitystä. Sanoinko oikeasti “Minun täytyy lähettää elatusmaksut sille Pompanon ilkeälle noidalle”? Tänään se tuntuu mahdottomalta, mutta surullista kyllä, noin minä sanoin.

Olet juuri oppinut toisen syyn sille, miksi me tuhlaajat puhumme tuollaista hölynpölyä rakkaasta puolisostamme. Emme ole vain Saatanan puhemiehiä, vaan sen lisäksi puhumme, mitä tahansa tuo aina läsnäoleva toinen henkilö haluaa kuulla. Puhumaton sääntö toisessa kodissa tuntuu olevan “rauha millä hinnalla hyvänsä”, vaikka siihen kuuluisi oman aviopuolison halveksiminen. Usein jopa hylätään rauha aviopuolison kanssa, jotta saadaan rauha jonkun toisen kanssa.

Toinen suuri syy sille, miksi me tuhlaajat sanomme niin kauheita asioita puolisostamme, on se, että pönkitämme omaa juttuamme ja peittelemme sitä, mitä olemme tehneet.

Otetaan esimerkki ja kuvitellaan, että Jack on ollut toistuvasti uskoton vaimolleen Jillille. Jossakin vaiheessa, kivunsa tähden, Jill tekee sen vihreen, että lähtee baariin tyttöystäviensä kanssa. Jill tajuaa virheensä, kun Pyhä Henki puhuttelee häntä istuskellessaan siinä paikassa, ja hän lähtee kotiin. Sitä seuraavassa taistelussa kotirintamalla Jack leimaa Jillin epäoikeudenmukaisesti “uskottomaksi”. Jack, hän joka on oikeasti uskoton, jättä huomiotta oman syntinsä keskittyäkseen vaimonsa vajavaisuuksiin. Seuraavien vuosien aikana Jack selittää, miten hän otti eron vaimostaan, koska tämä oli “uskoton”.

Hei, Jack, kaveri! Miten ja milloin sinä tapasit toisen “vaimosi”? Eikö häntä pelota, että toistat vanhoja temppujasi ja ennemmin tai myöhemmin löydät vaimon numero kolme ja dumppaat hänet? Naisen pitäisi pelätä, sillä tilastot kertovat, että näin usein käy sinunlaisillesi tuhlaajille, ellet ole niin siunattu, että sinulla on oma Jill, joka ei peräänny seisomasta Jumalan kanssa sielusi puolesta.

Tuhlaajan lausahdus “Hän ei osannut käsitellä rahaa” tarkoittaa usein “En antanut hänelle tarpeeksi elämiseen”. “Koti on sikolätti” tarkoittaa tuhlaajakielellä “Hän elää kaatopaikassa, koska minä juoksin pois jonkun toisen kanssa ja perheelläni ei ole varaa muuhun.” Tuhlaajan sanat “Hän on pilannut lapsemme” tarkoittaa “En tee yhtikäs mitään auttaakseni lasten kasvatuksessa.” Jos jokainen odottava puoliso osaisi tuhlaajakieltä, seisominen Jumalan kanssa olisi vahvempaa.

Viimeinen syy sille, että tuhlaajat puhuvat niin pahasti puolisostaan, johtuu asianajajista. Voittaakseen oikeustaistelun, laillinen asianajaja saattaa sanella tuhlaajapuolisollesi, mitä tehdä, ja sen lisäksi mitä sanoa.

Tuhlaajasi ei vain sano asioita, joita hän ei tarkoita, mutta hän myös tarkoittaa asioita, joita hän ei sano. Vuosia sitten kuulin pikkukaupungin naispuoliselta odottavalta puolisolta tarinan, joka kuvastaa tätä niin hyvin. Nainen ja hänen miehensä olivat olleet eronneena jonkun aikaa ja mies oli muuttanut pois. Heillä ei ollut lapsia ja yhteydenpito oli minimaalista. Yhtenä päivänä nainen oli tankkaamassa autoaan huoltoasemalla, jota hän ja hänen miehensä aina käyttivät.

Omistaja käveli naisen auton luokse ja sanoi “Näin aviomiestäsi viime viikolla. Hän kysyi, käytkö sinä vielä täällä ja kyseli autostasi. Hän antoi minulle osoitteensa ja sanoi, että jos sinun autoosi tulee ikinä mitään isoja korjaustöitä, niin minun pitäisi veloittaa sinulta vain pieni summa ja lähettää hänelle loppulasku. Eikö ollutkin kivasti tehty?”

Nainen oli hämmentynyt! Joo, se oli kivasti tehty tuhlaajapuolisolta, mutta oli vielä mukavampaa, että Jumala, joka rakasti tätä naista niin paljon, sai tämän kaiken tapahtumaan huoltoaseman omistajaa myöten, joka ei pystynyt pitämään salaisuutta.

Tiedän, että sinua pommitetaan vihapuheella “erämaasta”. Erotathan, mistä se hölynpöly saa alkunsa, ja että puhuva henkilö, puolisosi, on vain viestinvälittäjä. Tiedän myös, että meillä on Jumala, joka rakastaa meitä, ja Hän lähettää oman viestinvälittäjänsä rohkaisemaan sinua sanalla, juuri silloin kun sitä eniten tarvitset. Etsithän aina hyvää sanaa ylhäältä päin ja ota se vastaan lupauksena matkalla kohti avioliiton eheytymistä.

Maltti on sinun turvanasi, varjelijanasi ymmärrys. Ne pitävät sinut etäällä pahuuden teistä, ihmisistä, jotka viettelevät väärään, jotka ovat loitonneet oikealta tieltä ja kulkevat pimeyden polkuja, jotka iloitsevat konnantöistään, riemuitsevat siitä, mikä on kieroa ja väärää. Heidän polkunsa kaartelevat sinne tänne, ja niin he kulkevat harhaan. Pidä vierelläsi viisaus, se torjuu vieraan naisen, joka sanoillaan sinua julkeasti viekoittelee. Hän on hylännyt elämänkumppaninsa, unohtanut Jumalan solmiman liiton.
Sananl 2:11-17

Koska Hän elää,