Odottajan ja tuhlaajan päiväkirja

20.4.2021

Odottajan ja tuhlaajan päiväkirja

Suomennettu hartaudesta: The journal of a stander and her prodigal (Charlyne Cares Daily Devotional 20.4.2021)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Muutama päivä sitten kävin läpi arkistokaappia, jossa oli vanhoja papereita. Löysin muistikirjan, jossa oli otsikko Odottaja. Se oli kopio keskeneräisestä käsikirjoituksesta, joka oli aloitettu 1993 ja sen nimi oli Odottajan ja tuhlaajan päiväkirja. Tämä osio voi olla sinulle siunaukseksi.

Kun Charlyne seisoi avioliittonsa puolesta, hän kirjoitti ajatuksiaan päiväkirjoihin. Erämaassa ollessani myös minä kirjoitin omista asioistani. Uudelleen avioitumisemme jälkeen Charlyne oli laittamassa pois joitakin päiväkirjoja siltä ajalta, kun hän oli odottanut ja rukoillut Herraa herättämään eloon kuolleen avioliittomme. Minä otin oman päiväkirjani esille ja katsoin, missä itse olin ollut Charlynen kirjoitusten aikaan. Pian alkoi löytyä rinnakkaisia asioita. Voimme lukea, kuinka Jumala toimi minun elämässäni ja vastasi uskollisen vaimon rukouksiin.

Sunnuntai, 3. Marraskuuta, 1985

Tuhlaajapuoliso:
“Jumala on varmaan nyt tyytyväinen. Kävin tänään kaksi kertaa kirkossa. Menin aikaiseen jumalanpalvelukseen klo 7. Se oli ihan ok, mutta näytti siltä, että siellä oli enimmäkseen perheitä. Menin Avioeroon Sopeutuminen -ryhmään viideltä ja jäin iltakirkkoon. Sen jälkeen sinkuilla oli tilaisuus, joten pyysin yhtä naista meidän ryhmästämme sinne. Naisten tapaaminen siellä on naurettavan helppoa. Kymmenen naista yhtä miestä kohtaan ja monet ovat todella epätoivoisia tavatakseen jonkun. Oli vaikea päättää, ketä kysyä. Miksi kukaan mies haluaisi pysyä naimisissa saman naisen kanssa 20 vuotta ja enemmänkin, kun voi saada lähes kenet tahansa toisen? On vielä erityisen hyvä, että ryhmässä rohkaistaan seurusteluun ryhmän jäsenten kesken. Opettaja aloittaa lauseet aina “Sitten seuraavassa suhteessasi…” Taidan rakastaa tätä elämää, mutta tunnen silti oloni syylliseksi, kun tiedän että Charlyneen ja lapsiin sattuu avioeromme takia. Minun pitäisi saada Charlyne Avioeroon Sopeutuminen -ryhmään, sitten kun olen “valmistunut”. Ehkä häntä onnistaa ja hän tapaa jonkun ja jättää minut rauhaan. Tuntuu oudolta, kun ajattelen Charlynea jonkun toisen miehen kanssa, mutta pääsen kyllä yli siitä.”

Odottaja:
“Miten kaunis päivä kirkossa. On edelleen vaikeaa kävellä siellä yksin, kun kaikki tietävät mitä perheellemme on tapahtunut, mutta tämän päivän jumalanpalvelus oli sen kaiken arvoista. Pappi saarnasi Kol 3:12-21 ja Hepr 11:7. Hänen aiheensa oli “Arkin rakentaminen perheellemme.” Hän sanoi, että meidän pitää käyttää rakennuspalkkeja, jotka on tehty oikeista materiaaleista, jotta voimme taistella Saatanaa vastaan.

Usko sai Nooan taipumaan Jumalan tahtoon, kun hän sai ilmoituksen sellaisesta, mikä ei vielä ollut nähtävissä. Hän rakensi arkin, ja näin koko hänen perheensä pelastui. Hänen uskonsa langetti maailmalle tuomion ja antoi hänelle itselleen uskovien perinnön, vanhurskauden. Hepr 11:7

Kuulin, että neljä kymmenestä avioliitosta päätyy avioeroon, ja että 65%:lla on vakavia selvittämättömiä ongelmia. Vain 15%:lla pariskunnista on onnellinen koti.

Pappi kertoi, että eniten ongelmaisia avioliittoja on 40-55 vuotiailla verrattuna mihinkään muuhun ikäryhmään, ja että eniten pareja eroaa 20 avioliittovuoden jälkeen kuin milloinkaan muulloin. Kai se tieto helpottaa, että Bob ja minä olemme melko normaaleja.

Hän sanoi, että avioliitot ovat kriittisempiä kuin kasvatus. Kasvatus on väliaikaista, noin 18 vuoden ajan, ja avioliitto on pysyvä. Paras perintö lapsillemme on onnellinen, menestyvä avioliitto.

Hän kertoi, että usein meidän kotiemme sisällä riehuu myrsky, mutta että vielä voimakkaampi myrsky saattaa tulla. (Näyttää siltä, että on liian myöhäistä kuulla tuo meidän kotona, koska Bob lähti jo. En tiedä, miksi Herra edes haluaa minun kuulevan tämän saarnan.)

Pastori antoi kuusi tukipalkkia, joita tarvitaan tukemaan kaikkea muuta:

Rukous, raamatunluku, kirkossa käyminen, kymmenykset ja lahjoitukset, lasten opettaminen – Jumalan tavalla, (meidän palvelutehtävä) ja todistaminen.

Hän muistutti meitä kiittämään Jumalaa joka kerta, kun luemme tai kuulemme jotakin, jota voimme käyttää tukemaan yhtä noista palkeista.

Pappi ehdotti, että on myös muita palkkeja, jotka olisivat näiden perustuspalkkien päällä. Ensin oli myötätunnon palkki. Hän kysyi, pystyivätkö lapsemme näkemään tämän kodeissamme (meidän lapset eivät). Myötätunnon palkki sisältää myös nöyryyden (että pystyisimme kertomaan puolisolle tai lapselle, että me mokasimme). Hän puhui lempeydestä. Olemme usein kovia ja vihoissamme, mutta lastemme tulisi nähdä lempeyttä kodeissamme.

Te, jotka olette Jumalan valittuja, pyhiä ja hänelle rakkaita, pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen. Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne, antakaa anteeksi toisillenne, vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta. Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin. Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. Kol 3:12-14

(Rukoilin Herraa ja toivoin että Bob ja minä voisimme tehdä uusiksi kaiken, mitä teimme väärin, mutta nyt näyttää siltä, että on liian myöhäistä.) Hän puhui anteeksiannosta. Minun piti kysyä itseltäni, olenko todella antanut anteeksi Bobille sen, mitä hän teki ja tekee edelleen perheellemme.

Kuulin arkin kölistä, johon kaikki palkit ovat yhdistyneet. Avioliiton ja kodin kölin täytyy olla rakkaus. Jos rakastamme toisiamme syvästi, emme välitä siitä, mitä on tehty väärin. Pappi puhui paljon pyyteettömästä rakkaudesta. Hän sanoi, että rakkaus on tekoja. Meidän pitää osoittaa rakkautta muutenkin kuin tuomalla kotiin palkkakuitti. Pitää osoittaa puolisolle, että todella rakastaa häntä. Hän sanoi, että meidän pitää laittaa enemmän rakkaus-säiliöön kuin ottaa sieltä.

Viimeinen palkki oli kommunikointi. Se palkki sortui meiltä jo kauan aikaa sitten. Hän ehdotti, että laittaisimme kasettinauhurin kotiimme ja kuuntelisimme sitten myöhemmin yksin, mitä olemme puhuneet.

Herra, miten kaunis jumalanpalvelus, mutta minuun sattuu niin paljon. Miksi et voinut antaa meidän molempien kuulla sitä jo kauan aikaa sitten ennen kuin asiat menivät niin huonoiksi, että avioliittomme päättyi?”

Charlyne kuuli tämän saarnan sen jälkeen, kun oli hakenut avioeroa ja vei sitä eteenpäin vedoten uskottomuuteeni. Hän ajatteli, että saarna oli tarkoitettu jollekulle toiselle. Jumala kuitenkin puhui hänelle jo. Hänpä ei osannut aavistaa, että Herramme puhui hänelle tuona päivänä siitä, miten hänen avioliittonsa eheytyisi. Eikö Jumalan ajoitus olekin täydellinen?

Olemme yrittäneet miettiä vaiheita, jotka saivat Charlynen seisomaan avioliittonsa puolesta. Sinun tarinasi voi olla samanlainen tai täysin erilainen. Kummin tahansa, me haluamme edistää sitä, että annamme Jumalan puhua sinulle raamatunkohtien, hartaustekstien ja rukouksien kautta, kun etsit Hänen tahtoaan avioliitollesi.

Nyt saatat olla samassa tilanteessa, jossa Charlyne oli tuona marraskuun päivänä vuonna 1985.

Antaako Herra sinulle paljon viestejä avioliitosta, mutta kaikki tuntuu tulevan myöhässä? Jumalalle ei ikinä ole liian myöhäistä tehdä Hänen tahtoaan sinun avioliitossasi.

Rohkaisemme sinua tänään lopettamaan olosuhteisiin katsomisen ja pohtimisen siitä, mitä muut ihmiset sanovat sinulle. Etsi Herraa ja kuuntele Hänen ääntään, sillä Hän antaa tahtonsa avioliittosi ja perheesi eheytymiselle.

Olemme molemmat niin kiitollisia, että Charlyne kuunteli ja totteli Taivaallisen Isänsä ääntä. Tulee vielä päivä, jolloin sinä ja puolisosi voitte sanoa samaa yhdessä. Perheesi ja tulevien sukupolvien tulevaisuus on epävarmalla pohjalla.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp