Odottaessamme

3.2.2021

Odottaessamme

Suomennettu hartaudesta: While we’re waiting (Standing firm men’s devotional 30.1.2021)

“Pysy lujana – hartausteksti miehille” on rohkaiseva teksti erityisesti miehille, jotka rukoilevat avioliittonsa eheytymisen puolesta.

Kului pitkä aika, yli kaksi vuotta. Sitten Elialle tuli tämä Herran sana: “Mene tapaamaan Ahabia. Sitten minä annan maalle sateen.”
1 Kun 18:1

Elian tarina onkin mielenkiintoinen. On ihmeellistä nähdä, miten Jumala toimi hänen kauttaan ja käytti häntä. Kun Elia oli nähnyt Jumalan tekevän suuria ihmeitä, hänen olosuhteensa muuttuivat ja hän juoksi henkensä edestä, sen sijaan että olisi vain luottanut Jumalaan.

Tämän jakeen kohdalla sadeta ei ollut tullut Israelin maahan kolmeen vuoteen, ja oli nälänhätä. Israelin kansa oli kääntynyt pois elävän Jumalan luota palvomaan epäjumalia. Jumala aikoi käyttää Eliaa saadakseen heidän huomionsa – isosti. Israelin kuninkaan vaimo, Isebel, oli tappanut melkein kaikki Jumalan profeetat, ja he olivat etsineet Eliaa. Elia oli viipynyt leskinaisen ja tämän pojan luona. Jumala oli asettanut Elian odottamisen ja kasvun paikalle. Tässä vaiheessa tarinaa Jumala sanoo “mene”.

Raamattua läpi lukiessa on hämmästyttävää nähdä, miten monta kertaa jonkun piti odottaa jotakin Jumalalta. Omalla matkallani näen, että Jumala tekee suuria asioita elämissämme, kun me odotamme. Uskon, että Raamatussa sana “odottaa” ei tarkoita paikallaan istumista. Luulen, että se on myös enemmän. Luulen, että odottaminen on hyvinkin aktiivista; meidän pitää tehdä jotakin odottaessamme. Kun antaudumme Jumalalle odottaessamme, Hän kasvattaa meitä hämmästyttävällä tavalla.

Me riemuitsemme jopa ahdingosta, sillä tiedämme, että ahdinko saa aikaan kestävyyttä,  kestävyys auttaa selviytymään koetuksesta ja koetuksesta selviytyminen antaa toivoa.  Eikä toivo ole turha, sillä Jumala on vuodattanut rakkautensa meidän sydämiimme antamalla meille Pyhän Hengen.
Room 5:3-5

Onko jotakin, mitä sinun pitää tehdä odottaessasi Jumalan lupausta, joku elämän osa-alue, missä kasvaa? Jotakin, mitä pitää luovuttaa? Joku paikka, missä palvella? Anna Jumalan tehdä työnsä sinussa matkasi aikana.

Karmelinvuorella Elia kääntyi kansan puoleen ja sanoi: “Kuinka kauan te horjutte puolelta toiselle? Jos Herra on Jumala, seuratkaa häntä, jos taas Baal, seuratkaa sitten häntä!” Kansa ei vastannut hänelle mitään.
1 Kun 18:21

Elia antaa julkisen lausunnon ihmisille. Tässä tarinassa voimme nähdä, että julkisilla lausunnoillamme on vaikutusta. Hyvässä ja pahassa, meidän julkiset lausuntomme vaikuttavat muiden elämiin. Sillä, miten kuljemme tätä avioliittojen puolesta seisomisen ja taistelemisen matkaa, on väliä. Ihmiset katsovat meitä. Uskomuksesi, seisomisesi avioliiton puolesta ja kulkusi Jumalan kanssa vaikuttavat tähän maailmaan. Mitä puhut toisille? Tiedäthän, ettei ole kyse vain sanoista, vaan miten me elämme. Tiedäthän, että mitä tahansa me julistamme ääneen, sillä osoitamme tälle maailmalle, mitä me arvostamme. Kuinka kauan horjut kahden vaihtoehdon välillä, seisot avioliiton puolesta – Jumalan parhautta ja Hänen suunnitelmansa – vai kävelet pois?

Baalin profeetat rakensivat alttarin ja Elia rakensi alttarin haasteena sille, kumpi Jumala voisi sytyttää uhrin tuleen. Kun Baalin profeetat olivat viettäneet koko päivän huutaen omaa jumalaansa, Elia nousi ja valmisti uhrinsa Jumalalle. Hän käski miesten täyttää vesiruukut ja kaataa ne uhrin päälle kolme kertaa, täyttäen myös ojan alttarin ympärillä. Sitten Elia rukoili.

Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, jotta tämä kansa oppisi, että sinä, Herra, olet Jumala! Vastaa ja käännä heidän sydämensä taas puoleesi! Silloin Herran tuli iski alas. Se söi polttouhrin ja puut sekä alttarin kivet ja mullan ja nuoli ojasta veden.
1 Kun 18:37-38

Tämän tapahtuman jälkeen Elia rukoili sadetta. Siitäkin on kirjoitettu mielenkiintoinen huomautus. Hän lähetti palvelijansa katsomaan taivaalta merkkiä, jota hän ei nähnyt ensimmäisellä kerralla. Seitsemän kertaa Elia sanoi “Mene takaisin”.

Hän sanoi palveluspojalleen: “Mene huipulle ja katso merelle päin.” Poika meni ylös, katseli ja sanoi: “Ei näy mitään.” Elia sanoi: “Mene takaisin.” Näin hän teki seitsemän kertaa. Seitsemännellä kerralla palveluspoika sanoi: “Nyt mereltä nousee pieni pilvi, miehen kämmenen kokoinen.” Silloin Elia sanoi: “Mene sanomaan Ahabille, että hän valjastuttaisi hevosensa ja lähtisi heti, ettei sade ehdi estää matkantekoa.” Siinä samassa myrskypilvet synkensivät taivaan ja alkoi rankkasade. Ahab nousi vaunuihin ja lähti Jisreeliin.
1 Kun 18:43-45

Elia ei luovuttanut, vaikka ensimmäisellä kerralla ei näkynyt mitään, ei merkkiäkään sateesta. Hän meni takaisin, uudestaan ja uudestaan, ja uudestaan, ja uudestaan… Kunnes Jumalan lupaus tuli. Hän uskoi, että Jumala tekisi sen, minkä Hän oli sanonut tekevänsä. Elia ei luovuttanut, hän pysyi järkähtämättömänä. Ehkä Jumalan odottaminen oli saanut aikaan tämän kestävyyden ja toivon Eliassa.

Odotatko jotakin omassa elämässäsi? Vaimoa takaisin kotiin, lasta Herran luokse? Älä tuhlaa tätä aikaa. On jotakin, mitä meidän kaikkien tulee tehdä. Kasvaa Herrassa, viettää aikaa Sanassa ja rukouksessa, opetella tulemaan sellaisiksi sotureiksi kuin Jumala on meidät kutsunut perheitämme, yhteisöjämme ja kansaamme varten.

David
Texas