Odotitko Charlynen luovuttavan, jos olisit mennyt naimisiin sen toisen naisen kanssa?

5.11.2019

Suomennettu hartaudesta: Did you expect Charlyne to give up if you had married the other woman? (Charlyne Cares Devotion 5.11.2019)

Tämän päivän kirjoitus on Bobilta, joka oli tuhlaaja, joka palasi takaisin kotiin. Menimme uudelleen naimisiin ja olimme naimisissa vielä 23 vuotta ennen kuin Herra otti hänet Taivaan kotiin. Bob kirjoitti 19 kirjaa tuhlaajan näkökulmasta noiden kahden vuosikymmenen aikana avioeromme ja uudelleen avioitumisemme jälkeen. –Charlyne

Olen varma siitä, että en olisi odottanut hänen asenteensa muuttuvan. Hänen rukoilemisensa ja paastoamisensa olisivat saattaneet tehostua, mutta olen varma, että hän ei olisi luovuttanut minun suhteeni.

Miten voin olla niin varma, että minun “naimisiinmeno” sen toisen naisen kanssa ei olisi hätistänyt Charlynea pois? Kahdesta syystä. Ensinnäkin, koska Charlyne oli osoittanut sen minulle, ja toiseksi, koska hän sanoi minulle niin.

Rukoilen, että voisit ymmärtää, että Charlyne odotti Herran kanssa eikä mikään, mitä minä tein, olisi voinut kääntää hänen päätään tai lannistaa häntä. Luota minuun, ilman havainnollistavaa esimerkkiä, minä kyllä yritin hätistellä pois tuota “exää”, jonka rukoukset aiheuttivat omasta mielestäni sekasortoa elämääni. Rakas vaimoni näki ja kuuli aivan liikaa odotuksensa aikana, kun yritin testata oliko hän tosissaan, mutta mikään ei saanut häntä edes räpäyttämään silmiään. Tiedän nyt, että hän itki paljon Herran kanssa, mutta ei minun kanssani.

Olisin voinut ilmestyä hänen kirkkoonsa sunnuntaiaamuna mekossa ja korkkareissa, ja hän olisi vain mennyt rukoilemaan alttarille puolestani niin kuin aina ennenkin. (Tein paljon kaikkea, mutta en tuota. Se oli vain esimerkki.)

Kyllä, Charlyne näytti minulle kaikin tavoin, että hänen odotuksensa kestää ajankulua, eikä loppuisi siihen kunnes minä tekisin jotakin.

Kun sanot “Odotan siihen asti, kunnes tuhlaajapuolisoni menee naimisiin jonkun toisen kanssa”, niin mitä juuri teit? Kerroit viholliselle, mikä saa sinut luovuttamaan. Hän tietää, minne iskeä.

Toiseksi Charlyne kertoi, ettei hän aikoisi luovuttaa minun suhteeni, vaikka olisin yrittänyt laillistaa aviorikokseni. Muistatko hänen “80 ja kiikkutuolissa” kommenttinsa? Kuulin sen useammin kuin kerran, mutten ikinä kontrolloivaan tai vihaiseen sävyyn. Itse asiassa oli todella lohduttavaa kuulla, että hän rakasti minua niin paljon.

Charlyne kertoi myös sille toiselle naiselle “80 ja kiikkutuolissa”. Se ei tapahtunut riidellessä, vaan kahvikupin äärellä tapaamisessa, jonka se toinen nainen oli järjestänyt. Sinä päivänä Charlyne oli selkeästi sen toisen naisen alueella. Mutta Charlyne oli julistanut, että se olisi tapahtuma, jossa hän ja hänen Jumalansa voittaisivat.

Tuon tapaamisen aikana ja monina muina kertoina Charlyne joutui puolustamaan avioliiton puolesta seisomista. Voitko sinä tehdä niin nyt? Hänellä ei ollut aikaa soittaa rukousystävälleen tai ottaa yhteyttä avioliittoneuvojaan kysyäkseen, miksi uskoi siihen mihin uskoi. Vaimoni oli niin syvällä Jumalan Sanassa, että tiesi syyn uskoonsa ja minun tulisin kotiin.

Jotkut odottajat kertovat, että kun heidän tuhlaajapuolisonsa menee “ei-liitollisiin” naimisiin, niin heidän odotuksensa loppuu. Joku on lainannut heille raamatunkohtia pois kontekstistaan. Odottajalla ei ole hajuakaan, miten joku jae liittyy tai liittyykö ollenkaan avioliittoon. Sen sijaan että hän analysoisi jaetta ja pyytäisi Pyhää Henkeä puhumaan totuutta, samalla kun hän etsii ristiviitteitä toisista raamatunkohdista, hän kuulee vain “jos hän menee uudelleen naimisiin, et voi odottaa”.

Ole valmiina, kun joku harhaanjohdettu sielu ilmoittaa, että et voi rukoilla rikki toista “avioliittoa”, jotta voisit eheyttää omasi. Jumalan silmissä se aviorikossotku ei ole avioliitto! Miksi ei? Onko sinun avioliittosi Jumalan asettama liitto? Jos puolisosi on jo naimisissa sinun kanssasi, miten ihmeessä hän voisi olla “naimisissa” jonkun toisen kanssa? Jumala ja sinä seisotte yhdessä avioliittosi liiton puolesta.

Jos olet kuunnellut muita, etkä ole itse etsinyt Jumalaa ei-liitollisten avioliittojen suhteen, annat jonkun muun päättää ja elää elämääsi puolestasi. Jumalan sana on totuus. Se kestää tutkistelusi. Älä pelkää etsiä raamatunkohtia itsellesi (Mal 2:13-16; Mark 10:1-12, 1 Kor 7). Jos jokin on epäselvää tai jos sinulla on kysymyksiä, kysy Jumalalta äläkä ihmisiltä. Se on ainoa keino, miten voit kehittää avioliiton puolesta seisomista niin, että se pysyy.

Charlyne ja minä tiedämme, kuinka sinuun sattuu ajatus siitä, että puolisosi aikoo mennä “naimisiin” jonkun toisen kanssa. Minun pitää antaa sinulle eräs toinen näkökulma tuhlaajapuolisoiden avioliittoihin. Tuhlaajille avioliitto ei ole iso asia. Miten voin olla niin varma? Me lähdimme pois liiton puolisomme luota, eikö? On paljon helpompaa lähteä pois ei-liitollisen puolison luota, kun Pyhä Henki liikuttaa meitä vastauksena jonkun uskolliseen ja vahvaan seisomiseen avioliiton parantumisen puolesta.

Minä olen valinnut totuuden tien, sinun päätöksesi ovat aina silmieni edessä. Sinun liitostasi, Herra, minä pidän kiinni —  älä anna minun joutua häpeään! Kevein askelin minä kuljen sinun käskyjesi tietä, sinä huojennat mieleni.

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp