Minuutin mahdollisuus

2.7.2020

Minuutin mahdollisuus

Suomennettu hartaudesta: One minute window (Charlyne Cares Devotion 1.7.2020)

…olkaa aina valmiit antamaan vastaus jokaiselle, joka kysyy, mihin teidän toivonne perustuu. Mutta vastatkaa sävyisästi ja kunnioittavasti.
1 Piet 3:15-16

Tehdäänkö pieni kysely?

1) Jumalanpalveluksessa tulee hetki, jolloin ihmisiä kehotetaan kättelemään toisiaan. Eräänä sunnuntaiaamuna takanasi istuva henkilö kättelee sinua ja kyselee “Olen kuullut, että odotat sitä kamalaa puolisoasi takaisin, mitä se oikein tarkoittaa?” Mitä teet?

  • A) Sivuutat kysymyksen sanomalla “Olemme menossa avioero-oikeusistuntoon muutaman viikon päästä ja sitten kaikki on ohi.”
  • B) Keräät tavarasi ja siirryt takanasi olevalle penkkiriville tuon henkilön viereen ja käytät jumalanpalvelusajan siihen, että annat henkilölle kasan muistiinpanoja ja selität avioliiton eheytymisestä.
  • C) Lupaat tuoda hänelle kirjan, mutta unohdat sen kuitenkin.
  • D) Kerrot muutamassa sekunnissa todistuksesi siitä, että seisot avioliittosi puolesta.

3) Kauniina kesäpäivänä istut liikennevaloissa ja autosi ikkunat ovat auki. Viereisen auton matkustaja huomasi puskuritarrasi “Jumala parantaa sairaat avioliitot” ja hän huutaa “Oikeastiko Jumala parantaa avioliittoja?” Voisit:

  • A) Viittilöidä kuljettajaa pysähtymään, mitä hän tuskin tekee, jotta voisit selittää puoli tuntia avioliiton eheytymisestä.
  • B) Yrität pysytellä auton rinnalla seuraavat kymmenen korttelia ja huutaa tarinaasi.
  • C) Heität CD:n eheytymisestä viereisen auton avointa ikkunaa kohti.
  • D) Kerrot muutamassa sekunnissa todistuksesi siitä, että seisot avioliittosi puolesta.

Vaihtoehto D näyttää olevan oikea vastaus kummassakin kohdassa.

Jumala antaa jokaiselle avioliiton eheytymisen puolesta seisovalle miehelle ja naiselle mahdollisuuden – ja useammin kuin kerran – jakaa ystäville ja tuntemattomille, mitä Hän tekee. Oletko valmistautunut?

Ilman kirjoja, CD:itä ja muistiinpanoja, eikä aikaa katsoa raamatunkohtia, sinun tulee tehdä työtä sen eteen, että voit lyhyesti ylistää Jumalaa siitä, että Hän parantaa perheitä. Se saattaa tapahtua jonossa pankissa, luentojen välissä koulussa, keskustelussa pyhäkoulussa tai töissä työkaverin kanssa.

Muutama vuosi sitten Charlyne ja minä osallistuimme konferenssiin. Parin kokouksen välissä olin hotellin hississä jonkun miehen kanssa. Hän vilkuili konferenssin nimikylttiäni.

“Avioliitto-palvelutyötä? Noita nimikylttejä näkyy täällä koko ajan. Mitä se oikein on?”

Tiesin, että minulla oli vain parin hotellikerroksen verran aikaa jakaa todistukseni. Ennen kuin ovet aukenivat puoli minuuttia myöhemmin, olin kertonut Steinkampien tarinan. En tuntenut miestä, enkä ole nähnyt häntä sen jälkeen. En tiedä, oliko hän kristitty. Kertomani asia saattoi unohtua ennen kuin hissin ovet sulkeutuivat tai se saattoi merkitä iankaikkista muutosta jonkun perheessä.

Sanoin suurinpiirtein näin:

“Meillä oli rankka avioliitto vuosien ajan. Olin loukkaava ja uskoton. Sunnuntaisin kirkossa pidimme kulisseja yllä. Lopulta vaimoni otti minusta eron. Löysin jonkun toisen, mutta vaimoni odotti Jumalan kanssa ja rukoili avioliittomme eheytymisen puolesta. Kaksi vuotta myöhemmin menimme uudelleen naimisiin. Nyt Jumala antaa meidän auttaa muita rikkinäisiä pariskuntia löytämään, että Jumala parantaa sairaita avioliittoja.”

Hissin ovet aukenivat ja mies sanoi “Kiitos” ja häipyi. Kysyin Jumalalta, olinko tehnyt parhaani Hänelle tuossa odottamattomassa tilanteessa. Rukoilen, että tuolle miehelle jäi hissikohtaamisestamme mieleen muutama kohokohta, kuten: naimisissa pitkän aikaa ongelmien kanssa, käyvät kirkossa, avioero, ja mikä tärkeintä, että Jumala parantaa sairaita avioliitoja. Ei ollut aikaa eikä tarvetta jakaa yhdistyksen nettisivuja tai ongelmiemme yksityiskohtia.

Jos luet yllä olevan todistuksen ääneen, siinä kestää alle 30 sekuntia. Tajuatko, kuinka monta minuutin mahdollisuutta sinulla on joka päivä, kun avioliitto nousee aiheena esille?

Jumala näyttää antavan Charlynelle tai minulle mahdollisuuden kertoa minuutin todistuksen eheytyneestä avioliitosta ainakin kerran viikossa. Se saattaa tulla kiireiselle pakettia tuovalle postinjakajalle, tai niin kuin viime viikolla pysäköintipalvelijalle, joka toi automme lääkäriaseman eteen.

Jumala ei halua, että odotat, kunnes avioliittosi on eheytynyt, ennen kuin voit alkaa todistamaan, mitä Hän voi tehdä rikkinäiselle perheelle. Joitakin odottavia puolisoita pyydetään antamaan todistus avioliiton eheytymisen toivosta seurakuntaryhmässä. Jumala antaa jokaiselle avioliittonsa puolesta seisovalle puolisolle yhtä paljon aikaa jakaa, minuutti kerrallaan, mitä Hän tekee avioliitossa. Oletko valmis?

Minuutin todistuksen jakamisessa on monta hyvää puolta. Ensinnäkin, kukaan ei voi vähätellä tai kritisoida henkilökohtaista kokemustasi. Sinun ei tarvitse saada henkilöä soittamaan sinulle tai tapaamaan sinua. Koska kaikki kertomasi tulee sydämestäsi, olet aina valmistautunut.

Huomaatko, että mikä tahansa kristityn todisus sisältää vain kolme pääpointtia jaettavaksi?

  1. Mitä olin ennen.
  2. Missä olen nyt.
  3. Mitä Jumala on tehnyt elämässäni.

Odottavan puolison minuutin todistus on mahdollisuus ylistää Jumalaa, ei kritisoida puolisoasi.

Tämä viesti lähtee tuhansille ihmisille moniin eri maihin. Kuvittele, jos jokainen avioliiton puolesta seisova tekstin lukija hioisi omaa minuutin todistustaan ja jakaisi sen vain parille ihmiselle joka päivä? Kuinka nopeasti koko maailma voisi kuulla avioliiton eheytymisestä, sen sijaan että annettaisiin periksi avioerolle?

Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun. Istuttaja ei siis ole mitään, ei myöskään kastelija, vaan kaikki on Jumalan kädessä, hän suo kasvun. Istuttaja ja kastelija ovat samassa työssä, mutta kumpikin saa palkan oman työnsä mukaan.
1 Kor 3:6-8

Jos Jumala muokkaa maan niin, että voit kylvää siemenen, Hänellä on myös joku, joka kastelee sitä sadonkorjuuseen asti, Hänen kunniakseen. Jos epäonnistut siemenen kylvämisessä, ei ole mitään, mitä korjata myöhemmin. Niin kuin itse rukoilet, että joku kylväisi siemenen tuhlaajapuolisosi sydämeen, sinun pitää käyttää tilaisuuksia, joita Jumala antaa sinulle, jotta voit olla positiivinen todistus muille.

Vaikka olemme keskustelleet avioliiton eheytymisen minuutin mahdollisuuksista, kristityllä voi olla kokonainen arsenaali minuutin todistuksia, valmiina heittämään mitä tahansa Saatanaa vastaan, sillä Jumala tuo noita pieniä mahdollisuuksia. Sinulla voi olla todistus siitä, miten löysit Kristuksen, ja toinen siitä, miten Jumala on vastannut taloudellisiin tarpeisiisi. Todistuksesi parantumisesta voit jakaa monta kertaa uudelleen.

Aiheesta huolimatta Jumalan antaman mahdollisuuden tarkoituksena ei ole kertoa, mitä sinä olet tehnyt, tai mitä jokin nettisivu on tehnyt. Jumala haluaa kuulla, kun todistat siitä, mitä Hän on tehnyt sinulle. Miten ihmeellistä Jumalaa palvelemmekaan. Kunnioittakaamme aina Häntä todistuksissamme.

Jumalalle, joka meissä vaikuttavalla voimallaan kykenee tekemään monin verroin enemmän kuin osaamme pyytää tai edes ajatella, olkoon ylistys seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja ikuisesti. Aamen.
Ef 3:20-21

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp
Rejoice Marriage Ministries

Katso uuusimmat julkaisut TÄÄLTÄ.

Lue lisää Bobin kirjoituksia TÄÄLTÄ