Me lupaamme…

3.1.2023

Me lupaamme…

Suomennettu hartaudesta: We resolve… (Charlyne Cares devotion 2.1.2023)

Vierailijan kirjoituksen on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Katso: minä luon uutta. Nyt se puhkeaa esiin — ettekö huomaa? Minä teen tien autiomaahan ja joet kuivuuden keskelle.
Jes 43:19

Tässä sitä nyt ollaan. Uuden vuoden alussa. En tiedä sinusta, mutta minä olen niin valmis siihen, että Herra tekee uutta. Odotan innolla kaikkia uusia asioita, joita Hän tekee elämässäni – uusia lupauksia, uusia siunauksia, uusia “reema”-sanoja, uusia tehtäviä. Voi Herra, me kaikki olemme niin valmiina uusille siunauksille. Aiomme katsoa ylös ja nousta ylös ja tulla Sinun valtaistuimesi eteen ja kiittää Sinua tästä uuden armon vuodesta ja uusista mahdollisuuksista.

Uutena vuotena tehdään tyypillisesti lupauksia; lupauksia, joita ei aina hyvistä aikomuksistakaan huolimatta pidetä. Saanko ehdottaa joitakin lupauksia meille kaikille tälle vuodelle? Joitakin, joita tiedämme pitävämme?

Lupaamme…

1. Me lupaamme, ettemme ikinä luovuta rukoilemista ja seisomista rakkaimpiemme puolesta. Olosuhteet eivät merkitse mitään; se, mitä siviilisäädyssä sanotaan, ei merkitse mitään; se, mitä muut ihmiset ajattelevat, ei merkitse mitään. Herra on kutsunut meidät tähän erityiseen tehtävään ja me emme luovuta! Muista Daniel ja leijonien luola.

Luolan suulle tuotiin kivi, ja kuningas sulki sen sinetillään ja ylimystensä sineteillä, ettei mikään voisi muuttaa Danielin kohtaloa.
Dan 6:17

Se ei merkinnyt mitään, että luolan suulla oli kivi. Se ei merkinnyt mitään, että kivi oli sinetöity kuninkaan sormuksella. Herra toi Danielin pois leijonien luolasta, eikä hänessä ollut naarmuakaan. Meitä kohtaavat olosuhteet eivät merkitse mitään – rakkaimpamme satuttavat sanat, vuosien yhteydenpidon puute, avioero lain silmissä, aviorikosliitto – Herra voi ja siirtää kyllä kiven pois, jos jatkamme rukoilemista ja uskomme.

2. Lupaamme, että “pidämme suumme kiinni” (zip the lips) ja peittelemme rakkaimpamme alastomuutta huolimatta omasta niin luonnollisesta halustamme vastata samalla mitalla takaisin. Muistamme, että ne joiden puolesta rukoilemme, ovat kadonneita lampaita, jotka tarvitsevat Herran opastusta. Lupaamme osoittaa heille samaa pyyteetöntä rakkautta, jota Jumala on osoittanut meille. Lupaamme puhua vain rakentavia sanoja, emme hajottavia.

Älkää päästäkö suustanne sopimatonta puhetta, vaan puhukaa sitä, mikä kulloinkin on hyvää ja hyödyllistä ja kuulijoille iloksi.
Ef 4:29

3. Lupaamme odottaa Herraa ja Hänen täydellistä ajoitustaan. Emme juokse edelle tai laahaa perässä. Tiedämme, että Herra tekee kaiken meidän parhaaksemme ja Hänen kunniakseen. Tiedämme, ettei Hän ole minuuttiakaan liian aikaisin tai liian myöhässä. Hän on aina ajoissa.

Ehdittyään sinne, missä Jeesus oli, ja nähtyään hänet Maria vaipui hänen jalkoihinsa ja sanoi: “Herra, jos olisit ollut täällä, veljeni ei olisi kuollut.”
Joh 11:32

Maria muistutti Jeesusta siitä, että tämä oli myöhässä – liian myöhässä. Jeesuksella oli kuitenkin toiset suunnitelmat. Sen sijaan, että Hän olisi antanut Marialle veljensä parantumisen, Hän aikoikin antaa hänelle ylösnousemuksen! Älä sano minulle, että Jumalan suunnitelmat eivät olisi suuremmat kuin omamme! Odottaminen on jotakin, jota meidän pitää ehkä käydä läpi, jotta Herra voi antaa meille parastaan.

4. Lupaamme viettää aikaa Herran kanssa päivittäin. Lupaamme, että käytämme aikaa Raamattumme kanssa ja luemme Hänen Sanaansa ja vietämme aikaa polvillamme ja uhraamme ylistyksemme. Lupaamme, että avaamme Hänen Sanansa, kun kysymykset hyökkäävät päällemme, kun hyvinvointi karkaa käsistämme, ja kun ilo valtaa meidät. Lupaamme kuunnella JA totella.

5. Lupaamme kestää taistelussa rakkaimpiemme sielujen puolesta. Jatkamme pyyntöjemme tuomista sen Ainoan valtaistuimelle, Ainoan, joka voi vastata meille ja vastaakin. Kuten “Odottavan puolison tunnustuksessa” sanotaan, me emme luovuta, anna periksi, hellitä emmekä päästä irti, ennen kuin avioliittomme on parantunut.

Niitä, jotka kestävät loppuun asti, me ylistämme autuaiksi. Te olette kuulleet Jobin kestävyydestä ja tiedätte, mihin tulokseen Herra antoi sen johtaa. Herra on laupias ja anteeksiantava.
Jaak 5:11

6. Lupaamme olla kiitollisia pienistä voitoista. Silmämme sumentuvat usein siitä, että haluamme vastauksen “suureen rukoukseemme”. Silloin menetämme vastaukset pieniin rukouksiin. Lupaamme etsiä hiljaisia ihmeitä, joita Hän tekee elämässämme päivittäin.

7. Lupaamme, ettemme anna Saatanan varastaa iloamme. Herra on siunannut meitä niin monilla erilaisilla ihanilla asioilla, joista saamme nauttia elämässämme. Lupaamme, ettemme anna olosuhteiden tai sanojen määritellä iloamme.

Vielä ei viikunapuu ole kukassa, viiniköynnöksissä ei ole rypäleitä, vielä ei oliivipuu kanna hedelmää eikä pelloilla kypsy vilja, vielä ei aitauksessa ole lampaita eikä karjaa tarhassa. Mutta jo nyt minä riemuitsen Herrasta, iloitsen Jumalastani, joka pelastaa.
Hab 3:17-18

8. Lupaamme, että ODOTAMME siunauksiemme tapahtuvan. Kuinka moni meistä rukoilee, muttei odota tulevansa siunatuksi? Kuinka moni meistä ajattelee, ettemme ansaitse tulla siunatuksi? Olemme Kuninkaan lapsia! Yhteisiä perillisiä Jeesuksen Kristuksen kanssa! Hän HALUAA siunata meitä. Jos pystymme jatkamaan hyvän siemenen kylvämistä niiden ihmisten elämiin, joiden puolesta rukoilemme, me SAAMME sadon. Kylväisikö maanviljelijä siemenen, ilman että odottaisi satoa? Ei! Emme mekään.

Meidän ei pidä väsyä tekemään hyvää, sillä jos emme hellitä, saamme aikanaan korjata sadon.
Gal 6:9

Joten oletko valmis? Oletko valmis astumaan siunauksiisi tänä vuonna? Tiedän, että minä olen. Olen valmis, että Herra tekee uutta minun elämässäni, sinun elämässäsi ja odottavien puolisoiden ja tuhlaajien elämissä ympäri maailman. Luulen, että kuulen riemuhuudon!

Nyt iloiten laulakaa Herralle, kohottakaa hänelle riemuhuuto, hän on meidän turvakalliomme. Tulkaa hänen kasvojensa eteen ja kiittäkää, virittäkää hänelle riemuvirsi! Herra on suuri Jumala ja kaikkien jumalien ylin valtias.
Ps 85:1-3

Kim
Odottava puoliso Nebraskasta (USA)