Maamiinoja

30.7.2019

Maamiinoja

Suomennettu hartaudesta: Landmines (Charlyne Cares Devotion 29.7.2019)

Vierailijan kirjoituksen on kirjoittanut joku odottava puoliso. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia, eivätkä välttämättä kuvasta Rejoice Marriage Ministries:n tai Steinkampien näkemyksiä.

Kuten monella teistäkin varmasti on sama tilanne, minäkin olen huomannut, että minulla on paljon enemmän aikaa käytettävissäni näinä päivinä. Ennen se olisi saanut aikaan (ja usein saikin) pelkoa sydämessäni. Nyt kuitenkin nautiskelen ajastani yksin. Ja olen huomannut, etten ole yksinäinen, mitä vastaan minun on pitänyt taistella koko elämäni. Yksin olemisen ei tarvitse tarkoittaa yksinäisyyttä! Sinulla on Joku, se Joku, jolla on väliä, joka on kanssasi päivän ja yön jokaisena hetkenä.

Älkää juosko rahan perässä, vaan tyytykää siihen, mitä teillä on. Jumala on itse sanonut: — Minä en sinua jätä, en koskaan sinua hylkää.
Hepr 13:5

Ei hän väsy, ei hän nuku, hän on Israelin turva.
Ps 121:4

On aikaa ylistää, rukoilla, katsoa saarnoja, lukea Raamattua, olla yhteydessä seurakuntaperheen kanssa, sekä myös aikaa hiljaiseen mietiskelyyn. Minun mietiskelyni kohdistuu usein omaan menneisyyteeni.

Olin tuhlaajatytär, kunnes avioliittoni pohja putosi pois altani. Jumala tietää, kuinka saada huomiomme, eikö? Joillekin se tarkoittaa raha-asioita, terveyttä, uraa. Minulle, ja luulen että muillekin teistä, se oli avioliittoni ja perheeni. Hän painoi yhtä nappia, jolla pystyi saamaan minut polvilleen, janoamaan Häntä, valmiiksi tekemään mitä tahansa.

Ennen tätä suurta hengellistä herätystä osoitin kaikenlaista tyypillistä tuhlaajan käytöstä. Etsin Hänen rakkauttaan lukemattomilla eri tavoilla, jotka taisivat olla niin kaukana Hänestä kuin mahdollista.

Jumala on kuitenkin hyvä. Hän on uskollinen. Ja kyllä, Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä (Room 5:8).

Jos sanotaan, että tarvitsin puhdistautumista, se olisi vähättelyä. Tarvitsin suolistamista. Sisukset ulos. Uudelleensyntymä, voisi sanoa.

On totta, mitä Charlyne usein sanoo: Herra haluaa muuttaa sinut, sovittaa sinut ensin Itsensä kanssa ja sen jälkeen (tai jopa omien prosessiemme aikana) Hän kääntää huomionsa kohti rakasta puolisoasi. Mutta Hän haluaa muuttaa sinut ensin. Ja me tiedämme, että hän, joka on meissä aloittanut hyvän työnsä, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään mennessä (Fil 1:6).

Joten silloin kun minä olen yksin, syväluotaan oman sieluni syvyyksiä. Ehkä sinäkin olet hämmästynyt ja kauhistellut sitä, mitä olet löytänyt. Maamiinoja. Niin kuin kulkisi tuntemattoman sotatantereen läpi ja kompastelisi maamiinoihin. Siellä ne ovat, piilossa omassa sydämessäsi, joka on petollinen, paha ja parantumaton vailla vertaa (Jer 17:9). Kyllä, noin kirjoitetaan sinusta. Ja minusta. Meidän puolisoistamme, ja lapsistamme.

Hyvä uutinen on se, että meillä on Isä, joka rakastaa meitä niin paljon, että Hän pyytää meitä Sanassaan uudelleen ja uudelleen ympärileikkaamaan sydämemme. Hän tietää, mitä siellä on. Hän tietää, mitä tarvitaan sen pois saamiseksi. Ylistys Herralle!

Ja kun prosessoin näitä piilossa olevia pahuuksia, monia unohdettuja tapauksia, joita en mielellään muistaisi, niin Pyhä Henki pyytää minua niin lempeästi, kyllä, muistamaan. Tunnustan ja teen parannusta ja kiitän Häntä siitä, että Hän rakastaa minua ja antaa anteeksi. Ja usein mieleeni muistuu Hänen Sanansa. Ja minä pyydän Häneltä Älä muista nuoruuteni syntejä, älä pahoja tekojani! Sinä, joka olet uskollinen ja hyvä, älä unohda minua! (Ps 25:7)

Ja Hänen lempeä äänensä sanoo minulle:

Älä pelkää, ei sinua enää nöyryytetä, älä häpeile, et sinä jää häväistyksi. Nuoruutesi nöyryytyksen sinä saat unohtaa etkä enää ole muistava leskeytesi häpeää,
Jes 54:4

Hän lupaa myös, että jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi JA puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä (1 Joh 1:9).

Tuo toinen osa jää usein huomiotta. Kun tunnustamme syntimme Hänelle, siitä tulee Hänen työnsä. Hän ottaa vastuun siitä että puhdistaa kaikesta vääryydestä. Kuinka paljosta vääryydestä? Kaikesta, siskoni ja veljeni! En tiedä sinusta, mutta minä olen iloinen, että Hän on ottanut harteilleen sen taakan, eikä se ole enää minun kannettavana!

Mitä tahansa menneisyydessäsi väijyy, pimeissä ja salaisissa sydämesi ja mielesi kätköissä, Hän tietää, mitä siellä on. Ja Hänen äärettömässä hyvyydessään Hän haluaa räjäyttää nuo piilossa olevat maamiinat, etteivät ne voi enää vahingoittaa sinua.

Anna Hänen. Anna Hänen ympärileikata ja repiä rikki sydämesi. Anna Hänen puhdistaa sinut. Anna Hänen tehdä sinut uudeksi niin kuin Hän haluaa tehdä. On ensin kyse sinusta. On ensin kyse Hänestä.

Ja sitten anna Hänen tuoda se puoliso, jonka puolesta olet lausunut lukemattomia rukouksia, kotiin.

Minä hyvitän teille ne vuodet, jolloin sadon söivät sirkat ja niiden toukat, vaeltajasirkat ja kalvajasirkat, tuo suuri sotajoukko, jonka lähetin teidän kimppuunne.
Joel 2:25

Kate