Luota Jumalan suunnitelmaan

Suomennettu hartaudesta:
Trust God’s plan
Charlyne Cares Devotion 10.9.2018

Minulta on kysytty tätä kysymystä monta, monta kertaa näiden vuosien aikana, kun olen ollut uskollinen vihkivaloilleni. Se on yleinen kysymys ja voisin lyödä vaikka vetoa, että suurin osa meistä, elleivät kaikki, on kuullut tämän kysymyksen jossakin vaiheessa matkaamme. Tämä yksi kysymys, jota monet ihmiset kysyvät meiltä kaikilta, määrittää sen, mitä muut ajattelevat Jumalasta tai kristinuskosta. Se, miten me käyttäydymme ja kuinka toimimme, saa ihmiset joko lähemmäs Jumalaa tai kauemmas Hänestä. Katsovatko ihmiset sinua säälivästi? Vai katsovatko ihmiset sinua ihmetellen?

Jos seisot avioliittosi puolesta vain sen takia, että saisit aviomiehesi tai vaimosi takaisin, niin taistelet taistelua vastamäkeen, mikä sisältää paljon epäilystä ja pelkoa. Tarkkailet puolisosi jokaista liikettä ja yrität saada selville, onko yhtäkkiä-hetkesi lähellä vai kuulitko väärin, kun Jumala kehotti sinua seisomaan avioliittosi puolesta.

Ehkä on olemassa parempi tie. Tai ehkä ei oikeastaan ole edes kyse avioliitostasi tai puolisostasi. On kyse Jumalasta ja sitoutumisestasi Häneen ja on kyse siitä, että pidät liittosi Hänen kanssaan. Ei ole oikeastaan väliä, mitä puolisosi tekee tai sanoo, eikä ole väliä eheyttääkö Jumala avioliittoasi vai ei. Vain tällä on väliä: SINÄ teit sitoumuksen Jumalalle ja puolisollesi. Nyt on aika päättää, oletko halukas pitämään tuon sitoumuksen vai et. Nyt on aika päättää, oletko halukas luottamaan Jumalan suunnitelmaan elämässäsi, olivat seuraukset mitä tahansa. Luotatko Häneen?

Roomalaiskirjeessä 8:28 sanotaan:

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen.

Uskotko tähän? Jos uskot, miksi huolit? Miksi epäilet? Luota siihen, että jos puolisosi ei ole kotona, niin siihen on hyvä syy. Jumala tietää syyn; luotatko Häneen?

Jumala vihaa eroa ja Hän on tehnyt sen selväksi Raamatussa, joten nyt meidän tulee päättää, aiommeko totella Häntä ja seisoa valojemme takana, vaikkemme tiedä, aikooko Jumala toimia tai milloin Hän toimii. Aiommeko seisoa ja pysyä, koska tunnemme Hänen käskynsä ja haluamme seurata niitä, vaikka se sattuu?

Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.
Joh 14:15

Noudatatko sinä? Rakastatko häntä tarpeeksi kieltääksesi lihasi ja seisoaksesi “muurinaukossa” vain sen takia, että hän on käskenyt sinua tekemään niin?

Tiedän, ettei tämä hartausteksti ole pehmeä tai lempeä, mutta uskon, että tässä avioliiton puolesta seisomisessa on kyse:

Seisotaan sen puolesta, mikä on oikein, ei sen puolesta, mikä on helppoa.

Seisotaan Jumalan kunnian puolesta, ei haluamiemme tulosten puolesta.

Seisotaan vihkivalojen ja Jumalan kanssa tehdyn liiton puolesta.

Seisotaan välittömän mielihyvän halua vastaan.

Seisotaan “muurinaukossa” perheiden puolesta.

Seisotaan tuodaksemme Jumalan Sanaa esille ja iloitaan sen seuraamisesta.

Seisotaan johdattaaksemme muita Jumalan ja Hänen pelastavan armonsa luokse.

Seisotaan, koska luvattiin ja ollaan valmiita elämään lupauksen mukaan.

Seisotaan, koska tämä elämä on vain silmänräpäys, mutta ikuinen elämä odottaa.

Lopuksi, me seisomme, jotta puolisomme tulisi Jumalan luokse ja takaisin perheensä luokse.

Jos siirrät katseesi pois tuloksista ja kohdistat sen Jumalaan ja Hänen suunnitelmaansa, luottavaisesti kilapilet maaliin asti lopputuloksesta huolimatta ja teet loppuun sen minkä aloitit, niin uskon, että Jumala kunnioittaa sinua. Uskon, että Jumala siunaa sinua tavoilla, joita et osaa edes odottaa. Jumala haluaa sinut! Hän haluaa sinut kokonaan, ja luota minuun kun sanon, että Hän tuntee sydämesi. Hän tietää, seisotko HÄNEN puolestaan vai puolisosi puolesta.

Älä laita ketään Jumala edelle, älä puolisoasi, älä lapsiasi, älä ketään.

Matteus 6:33 kehottaa

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.

Uskotko sen?

Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.
Room 12:2

Ehkä, ihan vaan ehkä, Jumala testaa sydäntäsi nähdäkseen, ovatko motiivisi hyviä ja hyväksyttäviä.

Ota vähän aikaa ja päätä: jos Jumalan suunnitelmat sinulle eivät sisällä avioliiton eheytymistä, luovuttaisitko ja unohtaisitko valasi? Ovatko vihkivalasi riippuvaisia siitä, mitä Jumala tekee sinulle, vai onko kyse siitä, mitä sinä teet Jumalalle? Oletko halukas hylkäämään kaikki muut, niin kuin vihkivalassa sanoit tekeväsi loppuelämäsi ajan, koska Jumala sanoi niin?

Uskon, että Jumala eheyttää elämäsi ja avioliittosi, jos se tuo kunniaa HÄNELLE. Uskon, että Jumala käyttää sinua ja tuskaasi, jos annat HÄNEN eheyttää sinut ja elämäsi.

Mutta sinun tulee antaa se Hänelle ja luottaa Häneen koko ajan, jopa pimeimmässä tunnelissa. TIEDÄ, että Hän on siellä kanssasi.

Sinut on kutsuttu Jumalan soturiksi. Sinut on kutsuttu näyttämään maailmalle, että seisot Jumalan ja Hänen Sanansa puolesta! Se on kunniatehtävä ja saat voiton, kun annat Hänen tehdä, mitä tahansa Hän haluaakaan tehdä elämässäsi.

Jumalan siunausta ja seisokaa lujana Kristuksessa,
Laurie
Kanada

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.