Läpikäyminen

Suomennettu hartaudesta:
Going through
Charlyne Cares Devotion 24.4.2018

Yhtenä päivänä päähäni tulivat sanat “Et voi päästä sinne, minne olet menossa, ellet käy läpi sitä, mitä olet käymässä läpi.” Pastorini sanoo sitä “läpikäymiseksi”, koska me pääsemme toiselle puolelle – tilanne ei ole pysyvä.

Osallistuin vähän aikaa sitten seurakuntani avioliittokonferenssiin tyttöystävieni kanssa, jotka myös ovat eronneita ja seisovat avioliittonsa puolesta. Tilaisuus oli naimisissa oleville ja naimattomille kaikissa elämänvaiheissa. En olisi ollut niin avoin oppimaan kaikkea sitä, mitä opin, ellen olisi käymässä läpi sitä, mitä olen käymässä läpi.

Meidän pöydässämme oli naimisissa oleva pariskunta ja tylsistyneen näköinen aviomies piti käsiään puuskassa. Vihkivalojen uusimisen aikana hän kyllä nousi seisomaan ja katsoi vaimoaan, piteli häntä käsistä, liikutti suutaan vaimeasti, ja antoi vaimolleen pusun ja pienen halauksen. Jälkeenpäin kerroin vaimolle, että olimme rukoilleet heidän puolestaan ja hän sanoi, että “se toimi”.

Pöydässämme oli myös pariskunta, joka oli ollut vasta viikon kihloissa. Miehellä oli kolme pientä lasta. Katsoimme, miten miehelle tuli synnintunto ja nainen käpertyi häntä lähemmäs.

Yksi pariskunta suretti minua eniten. Minut esiteltiin naiselle, joka osallistui tilaisuuteen poikaystävänsä kanssa, joka oli naimisissa jonkun toisen kanssa. Vain Jumala tietää, mitä niiden muiden satojen ihmisten elämässä oli meneillään, jotka olivat tuossa tilaisuudessa.

Kun ystäväni ja minä istuimme ja teimme muistiinpanoja, sanoimme vähän väliä toisillemme “En tehnyt noin omassa avioliitossani.” Opimme miesten ja naisten tarpeista avioliitossa ja miten erilaisia nuo tarpeet ovat. Pysytyimme ymmärtämään, miten omat aviomiehemme etsivät tarpeidensa täyttymistä muualta. Herra antoi meille synnintunnon ja kun Hän tekee niin, Hän voi ohjata meitä.

Ruoho, joka näyttää vihreämmältä, voi kuihtua ja kuolla. Mutta koska sitä kastellaan niin paljon, muta voi muuttua niin paksuksi, että on vaikeaa päästä pakoon. Jos kastelisit omaa avioliittoasi yhtä paljon kuin uutta parisuhdetta, olisit syvästi rakastunut puolisoosi. Avioliitto on sitoumus ja avioeron ottaminen sen takia, “ettei enää rakasta” on sama asia kuin myisi oman autonsa, koska polttoaine loppui. Rakkaus on valinta, ei tunne. Tunteet voivat johtaa meidät väärälle tielle.

Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Ef 5:33

Miehen tarve numero yksi on kunnioitus. Hänen on tärkeää saada tietää, että olet ylpeä hänestä, arvostat häntä ja uskot häneen, etkä arvostele häntä. Älä sano hänelle, mitä hän ei ole, koska se vie häneltä sen, mitä hän voisi olla. Aviomies vaatii kunnioitusta ennen kuin hän osoittaa rakkautta. Miehet tarvitsevat kunnioitusta, seksiä, ystävyyttä ja kannatusta.

Naiset tarvitsevat turvaa, ei-seksuaalista kosketusta ja läheisyyttä, avointa ja rehellistä kommunikointia, sekä johtajuutta. Aviomiehen pitäisi päättää, ettei hän ikinä vertaa vaimonsa vartaloa toisen naisen vartaloon, joka ei ole synnyttänyt hänen lapsiaan.

Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta? Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan! — Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala.
Mal 2:15-16a

Yksi puhuja sanoi, että kun avioliittoon tuodaan lapsia, he haluavat hallita 24 tuntia päivässä. Voit menettää avioliittosi, ja kun lapset lähtevät kotoa, avioliittosi on vain pelkkä kuori. Niin kävi minulle ja aviomiehelleni, mutta ei tavanomaisella tavalla. Meidän aikuinen lapsemme oli sairas ja sokea ja hänen täytyi elää meidän luonamme viimeiset 11 vuotta elämästään. Kun annoimme kaikkemme hänelle, menetimme avioliittomme ja jälkeenpäin ei näyttänyt olevan enää mitään jäljellä. Pakenin perheeni luokse toiseen osavaltioon, mutta Jumala lähetti minut kotiin. Sitten aviomieheni lähti ja otti eron.

Herra parantaa meitä. Hän jatkaa minun muuttamistani ja näen merkkejä, että Hän toimii aviomieheni elämässä. Pyydämme ja annamme anteeksi. Rukoilemme toistemme puolesta ja mieheni sanoo rukoilevansa, että Jumala osoittaisi meille molemmille, mihin suuntaan mennä. Hän tietää, että rakastan häntä ja että odotan koko loppuelämäni. Kerroin hänelle, että minulla on uskoa. En kiinnitä huomiota maallisiin olosuhteisiini vaan kiinnitän katseeni Jumalaan.

Konferenssi oli virkistävä kokemus. Sain valtavasti toivoa ja rohkaisua, kun kuulin, miten paljon Jumala arvostaa avioliittoa… ja että Hän on eheytyksen ja parannuksen Jumala… ja että Hän vapauttaa sen, mikä näyttää olevan vapauttamattomissa. Olin kiitollinen saadessani kuulla, mitä itse olin tehnyt väärin, ja siunattu saadessani ohjeita siihen, mitä voin tehdä oikein.

Opin esimerkiksi:

• Valtion mielestä avioliitto on seksuaalinen yksinoikeus, sukulaisuudesta seuraava, sekä taloudellista kumppanuutta.
  • Jumalan asettama liitto ei ole mikään käytännön sopimus… se on hengellinen sopimus… Jumala on siinä mukana.
  • Aina kun kuulet päässäsi äänen, joka kritisoi puolisoasi, se ei ole Jumala.
  • Kerro puolisollesi “Sinulla on täysi oikeus sanoa minulle mitä tahansa, eikä sinun tarvitsee maksaa siitä.”
  • Kun ajattelet jotakin hyvää, sano se. Älä varasta puolisoltasi yllätyksellistä siunausta.
  • Sano “Minä rakastan sinua, koska __________”
  • Sen sanominen ja sen osoittaminen ovat kaksi eri asiaa.
  • Jos et pidä siitä, mitä saat, katso, mitä itse annat. Kun haluat jotakin erilaista – ole se.
  • Jätä avioliitto perintönä lapsillesi. Tavoitteena on auttaa lapsia pysymään ehjissä perheissä vanhempiensa kanssa.
  • Avioliitto toimii vain, jos siinä palvellaan toisia. Onnellisin avioliitto on kaksi palvelijaa.
  • Elämäni tarkoitus numero yksi on palvella Jumalaa ja numero kaksi on palvella puolisoani.
  • Avioliitto on kolmiyhteinen suhde – me palvelemme Häntä ja Hän palvelee meitä.

Herra, neuvo minulle tiesi, että noudattaisin sinun totuuttasi. Paina sydämeeni syvälle pyhä pelko nimeäsi kohtaan.
Ps 86:11

Ylistäen Opettajaansa,
Ruth
Arizona, USA
Rejoice Marriage Ministries, Inc.

Suomentanut Raisa
Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.