Kysymyksiä & vastauksia

Suomennettu sivulta: Questions & Answers (Rejoice Marriage Ministries)

“Nämä vastaukset ovat vastauksia niihin kysymyksiin, joita olemme saaneet monien vuosien aikana. Lue vastauksia avoimen Raamatun kanssa ja avoimella sydämellä ja anna Jumalan Pyhän Hengen auttaa sinua löytämään totuus.”

Yleisiä

Pyysimme vähän aikaa sitten yhtä paikallista odottavaa puolisoa ja työntekijäämme vastaamaan sähköpostiin, jossa kysyttiin yllä oleva kysymys. Tässä on hänen vastauksensa. Käyttäköön Pyhä Henki tätä myös sinun elämässäsi:

“Avustan Rejoice Ministries:ä vastaamalla rukouspyyntöihin. Olen seisonut avioliittoni puolesta kolme vuotta ja osallistun Rejoice Pompanon raamattuopetukseen. Itkin lukiessani sähköpostiasi ja itken edelleen kirjoittaessani tätä. Rukoilen, että Herra antaa minulle sanat tätä varten. Itken, koska me kaikki tiedämme kipusi. Olen ollut kristittynä kolme vuotta, eikä matka ole ollut helppo. Uskon, että kun aviomieheni jätti minut ja otti avioeron, niin se sai minut muuttumaan kristityksi. Muistan, kun aloin rukoilemaan, ja sitten Rejoice Ministries tuli elämääni.

Olen oppinut, että Jumala rakastaa meitä ja Hän kärsii meidän kipujamme. Hän myös antaa asioiden tapahtua, jotta saisi huomiomme. Hän kyllä sai minun huomioni ja näytti minulle, missä itse epäonnistuin vaimona. Opin sen aikaisin, ja opin olemaan katsomatta aviomieheni vikoja, ja katsoin vain omia vikojani. Omien virheideni katsominen on puhutellut minua ja saanut minut vuodattamaan monia kyyneleitä, koska ensinnäkin laiminlöin Herraa ja sitten laiminlöin aviomiestäni. Oletko pyytänyt Jumalaa puhumaan sinulle? Oletko ollut tarpeeksi hiljaa kuullaksesi Hänen puhuvan? Käännä katseesi aviomiehestäsi ja aseta hänet ristin juurelle joka päivä. Rukoile puolisosi ja sen toisen henkilön puolesta; pyydä Herraa hoitamaan kaikki asiat.

Tänä viikonloppuna vietin aikaa Charlynen kanssa ja opin yhden totuuden, jota pelkäsin kohdata tai edes kyseenalaistaa. Seuraisinko Jumalaa, toi Hän aviomieheni kotiin tai ei? Tiedän, että seuraisin, koska haluan kaikkea, mitä Hän tarjoaa. Meillä on tapana tehdä avioliitostamme epäjumala, ja haluamme asioiden tapahtuvan nyt ja korjaantuvan nopeasti. Jos antaisin sinulle vain yhden neuvon, sanoisin, että etsi Jumalaa koko sydämestäsi. Opettele olemaan Hänen mielensä mukainen mies tai nainen ja kylve kaikissa niissä ihanissa asioissa, joita Hän antaa meille päivittäin kuten terveys, koti, ruoka, ja mahdollisuus kohdata taas uusi päivä.

Jos haluat luovuttaa, älä etsi hyväksyntää sille. Kerro se Herralle. Jos uskot Sanaan, tiedät, ettet voi mennä naimisiin, koska Hän sanoo, että jos eroatte niin teidän pitää joko sopia tai sitten pysyä naimattomana. Sinusta ei ole hyötyä aviomiehellesi tai vaimollesi, jos et luovuta itseäsi, perhettäsi ja avioliittoasi Hänelle. Anna Jumalan muuttaa sinua ja antaa sinulle viisautta. Hän rakastaa puolisoasi ja Hän välittää kaikesta, mitä sinulle tapahtuu. Kuuntele Charlynen neuvoa ja lue raamatunkohtia aviomiehesi tai vaimosi nimellä.

Vihollinen hyökkää kimppuusi aina, jopa eheytymisen jälkeen. Sinun tulee tietää, miten taistella vihollista vastaan ja tuntea Jumalan sana. Ole Sanan opiskelija ja kulje voitossa. Kun hän hyökkää ajatuksiisi, sano hänelle “lähde pois luotani, koska Hän, joka on minussa, on suurempi kuin hän, joka on maailmassa. Minua vastaan taottu ase on tehoton.” Jumala sanoo, että jos tuomme kaiken Hänelle, niin suunnitelmamme menestyvät. Muista kuitenkin, että se on Hänen tahtonsa, ei meidän.

Anna anteeksi, jos loukkaan sinua millään tavalla, mutta sinun tulee saada kuulla totuus. Älä kuuntele ketään ympärilläsi, vaan mene Herran sanan ääreen, ja kun et ymmärrä, pyydä Häntä selvittämään asia sinulle. Taistelet perheesi ja pelastuksen puolesta. Taistelet, jotta nämä sukupolvittaiset kiroukset eivät enää siirtyisi lapsillesi. Rukoilen nyt Jeesuksen nimessä, että Herra puhuisi sinulle, ja että löytäisit rauhan ja selkeyden, jotta tietäisit tarkkaan, mitä Hän haluaa sinun tekevän. Siunauksia sinulle ja perheellesi. Muista, Jumala tuntee sinut nimeltä ja tietää kaikki hiukset päässäsi, eikä vain sinun vaan myös rakkaan puolisosi.”

AINA on toivoa! Kun Jeesus on sinun puolellasi, mikään ei ole mahdotonta. Ei ole sattumaa, että Jumala on koskettanut ja muuttanut sydäntäsi. Hän on kutsunut sinut todella tärkeään tehtävään – seisomaan “muurinaukossa” rakkaasi puolesta; palvelemaan niin kuin enkeli välimiehenä Hänen rinnallaan. Jumala on puhunut sydämeesi ja antanut sinulle lupauksia. Ja Hän, joka lupaa, on uskollinen. “Jumala ei ole ihminen: hän ei valehtele, hän ei muuta mieltään. Hänkö ei tekisi, mitä sanoo? Hänkö ei pitäisi, mitä lupaa?” 4 Moos 23:19. Niin kuin Jumala on kutsunut sinut katumaan ja antamaan anteeksi, niin Hän on myös kutsunut puolisosi. Niin kuin Hän puhui sinulle, Hän puhuu myös puolisollesi. Niin kuin Hän kuiskaa lupauksia pimeässä sinulle, niin Hän kuiskaa myös puolisollesi. Ajattele niitä monia, monia kertoja, kun Hän on pitänyt sinua sylissään, kun olit hämmentynyt tai sinuun sattui. Mieti niitä lukemattomia rukousvastauksia ja sitä rauhaa ja lohtua, jota olet löytänyt Hänen Sanassaan. Tätä hän haluaa kaikille, myös hänelle, jonka puolesta rukoilet. Meidän ei pitäisi lannistua, kun olosuhteet saavat asian näyttämään mahdottomalta. Palvelemme Jumalaa, joka pystyy mahdottomaan. Mikään ei ole Hänelle liian vaikeaa. Ja vaikka kaikki näyttää nyt vain pelkältä sekasotkulta, Hän tietää juuri oikean ajan tehdäkseen itsensä tunnetuksi. Hän on asettanut lupauksensa siemenen sydämeesi ja Hän saa sen kantamaan hedelmää. “Minäkö avaisin kohdun suun saattamatta synnytystä päätökseen? kysyy Herra. — Minä, joka ohjaan synnyttäjää, estäisinkö minä häntä synnyttämästä? kysyy sinun Jumalasi.” Jes 66:9

Tämä on yleinen kysymys. Sinun avioliittosi on liitto. Me ehdottomasti uskomme avioliiton puolesta seisomiseen tai seisomisen jatkamiseen, jos puolisosi on mennyt uudelleen naimisiin. Jumala ja sinä seisotte liitollisen avioliittosi puolesta. Sinulla ei voi olla toista liittoa jonkun muun kanssa ennen kuin ensimmäinen liitto purkautuu molempien osapuolten välillä. Avioliitossa purkautuminen tapahtuu vain kuoleman kautta. Jumala ei kunnioita uutta liittoa, joka loukkaa ensimmäistä liittoa. Jumala on eheyttäjä, korjaaja ja sovittelija. Tätä on kuvattu Raamatussa useamman kerran. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa luvuissa 16 ja 21 on Hagar, Abrahamin liitoton vaimo, jonka täytyi lähteä. Hagar annettiin Abrahamille vaimoksi sen jälkeen, kun Abraham oli jo naimisissa Saaran kanssa. Hoosean kirjassa luvuissa 2 ja 3 voidaan lukea, miten Gomer palautettiin takaisin Hoosean luokse liitottomasta avioliitosta. Vaikka Hoosea ja Gomer olivat eronneet, Gomer oli naimisissa toisen henkilön kanssa. Hoosea seisoi heidän liittonsa puolesta, ja Gomer palautettiin hänen luokseen. Kysy Herralta, mitä Hän haluaa sinun tekevän avioliitollesi.

Haluamme jakaa vastauksen, jonka Carole, yksi vapaaehtoisistamme, antoi eräälle odottavalle puolisolle:

Kun asiat muuttuvat kiireisiksi ja kiihkeiksi Rejoice Ministries:n toimistossa, autan vastaamaan sähköposteihin. Olen odottava puoliso. Olen seisonut avioliittoni puolesta noin puolitoista vuotta. Olin naimisissa 25 vuotta ennen kuin aviomieheni jätti minut toisen naisen takia. Kirjoitat sähköpostissasi, että “aviomiehesi ei enää rakasta sinua, eikä haluakaan.” Tuhoaja, joka puhuu aviomiehesi kautta tällaisissa tilanteissa, on se, joka ei rakasta sinua, eikä ikinä haluakaan. Itse asiassa, jos annat tuhoajan toimia, hän ei lopeta vain aviomieheesi, vaan pyyhkäisee koko perheesi läpi. Aviomieheni on minun “yhden lihan” kumppanini, vaikka hän elää aviorikoksessa toisen naisen kanssa.

En usko, että Jumalan mielestä on minun etuoikeus rukoilla mieheni puolesta, vaan se on minuun vastuuni. Sanot, että kaikkien niiden rukousten rukoileminen tai raamatunkohtien lukeminen eivät saa mitään aikaan muuttaakseen miehesi tahtoa. Se ei ole totta. Charlyne voi todistaa, että rukous ja Sana voivat muuttaa ihmisen.

Minulla on ystävä, jonka kanssa viestittelen, ja joka seisoi oman avioliittonsa puolesta, kun hänen miehensä oli kylmästi ja virallisesti ilmoittanut, ettei enää rakastanut häntä eikä ikinä rakastaisi. Tänään ystäväni saa nauttia HEDELMIÄ Jumala-keskeisestä ja Jumalan parantamasta avioliitosta, joka on siunauksena kaikille ympärillä oleville. Hänen miehensä on sanonut hänelle monet kerrat “Kiitos, kiitos kun seisoit puolestani.” Nyt mies on ytimiä myöten uudestisyntynyt kristitty, kun ennen hän oli “niin ja näin” -kristitty. Tätä tapahtuu. Jumala ei tee eroa ihmisten välillä. Minkä hän on tehnyt Charlynelle ja minun ystävälleni, hän tekee myös sinulle ja minulle… mutta se vaatii uskoa. Sellaista uskoa, joka katsoo olosuhteita ja sanoo “Entä sitten, mitä väliä, mitä hän sanoo tai ajattelee?”.

Aviomiehesi on Saatanan vanki ja tekee hänen tahtoaan. Sinä voit päättää uskoa aviomiehesi suusta pääseviä sanoja, tai sitten mitä Jumalan Sana sanoo. Jumalani sanoo minulle, että Hänelle EI MIKÄÄN ole mahdotonta (ei sisällä mitään poikkeussääntöjä aviomiehesi ‘tahdosta’). Voit antaa tuon raamatunkohdan upota ytimiisi. “Jumalalle on KAIKKI, KAIKKI, KAIKKI mahdollista.” Hän kehottaa meitä pyytämään mitä tahansa me haluamme, uskossa, ja se tehdään meille. Huomaatko mitään ehtoja Raamatussasi, jotka estävät Jumalaa toimimasta? Minä en. Hän kertoo meille Jesajan kirjassa “Minä toimin, kuka sen estää?” Aviomiehesi? Minun aviomieheni? Enpä usko.

Ikuisesti! Älä anna vuosien lukumäärän estää sinua rukoilemasta ja odottamasta avioliittosi eheytymisen ihmettä. Kun luet Raamattua, voit huomata, että Abrahamin ja Saaran täytyi odottaa 90-vuotiaiksi asti, kunnes he saivat ensimmäisen lapsensa niin kuin Jumala lupasi heille. Etsi Herraa ja Hänen vastauksiaan kysymyksiisi. Sitten Herra puhuu sydämeesi. Sitten tottele Hänen käskyjään. Jumalan tiet eivät ole meidän teitämme. “Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.” Hab 2:3

On Saatanan valhe, että sinun olosuhteesi olisivat kovin erilaiset johonkin muuhun verrattuna.  Emme ole ikinä kuulleet tarinaa, jota emme olisi jo kuulleet aikaisemmin. Kuuntele Jumalaa suuntaasi ja vastauksiasi varten äläkä vihollista.

Sinä olet erilainen, jos olet kääntynyt Kristuksen puoleen ja antanut Hänen muuttaa sinua.

En ole Einstein, mutta tässä on Steinkampien suhteellisuusteoria: “Se, miten helposti tuhlaajapuoliso vastaa Pyhän Hengen kutsuun ja tulee kotiin, on suoraan verannollinen siihen, miten tiukasti häntä odottavan puolison suu pysyy kiinni.”

Synti on hauskaa jonkun aikaa, mutta lopuksi se tuhoaa ihmisen.

Jumala on antanut meille Sanansa, Raamatun, opastukseksi.

Bob ja minä haluamme jakaa hartaustekstin Dennis Wingfieldiltä, joka kirjoittaa “Standing Firm” viikottaista hartaustekstiä miehille Rejoice Marriage Ministries:llä. Hän kirjoitti erinomaisen opetustekstin siitä, mitä Jumala sanoo avioliiton pysyvyydestä:

Mitä Jumala sanoo avioliitosta (What God has to say about marriage)

Joka viikko saamme sähköposteja, joissa kysytään kysymyksiä Jumalan tahdosta tietyn avioliiton suhteen. Jokainen henkilö kirjoittaa sen mukaan, mitä he tietävät Jumalan Sanan sanovan avioliitosta, MUTTA heidän olosuhteensa ovat nämä ja nämä ja sen takia he voivat tehdä tätä ja tätä, kaikki Jumalan sanan vastaisesti. Nämä kommentit ovat saaneet minut miettimään, ymmärtävätkö nämä ihmiset todella, mitä Jumalan Sana sanoo avioliitosta, avioerosta ja uudelleen avioitumisesta. Sen määrän perusteella mitä saan sähköpostia aiheesta, minusta tuntuu siltä että Jumalan käskyjen kertaaminen avioliittoon liittyen on paikallaan.

Ensimmäinen este johon törmään on käsitys, että Jumalan käskyt eivät päde ei-uskoviin. Jumala on luonut universumin ja kaiken mitä siinä on. Hänen lakinsa, jotka koskevat Hänen luomistyötään, eivät ole riippuvaisia henkilön sydämen tilasta. Jumalan lait pätevät niin ei-uskoviin kuin uskovaisiinkin. Tekosyy “Olin ei-uskova, kun olin naimisissa kolme kertaa” ei vapauta tätä henkilöä Jumalan laista, joka koskee avioliittoa ja avioeroa. Kun meillä on tällainen ymmärrys Jumalan lakien soveltuvuudesta, mitä Hänellä on sanottavanaan avioliiton liitosta?

Herra Jumala sanoi: ‘Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen.’
(1 Moos 2:18)

Kun Jumala loi miehen yhteyteen kanssaan, Hän loi myös naisen, jotta miehellä olisi sopiva kumppani.

Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania. Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. Ja mies sanoi: Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani. Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.
(1 Moos 2:20-23)

Jumala asetti avioliiton lahjana Aatamille ja Eevalle. Heidät oli tehty täydelliseksi toisilleen. Avioliitto ei ollut ihmisen tai minkään kulttuurin luomus. Jumala loi sen siunatakseen lapsiaan. Jumala ottaa avioliiton vakavasti. Seuraava jae osoittaa Jumalan näkökulman ja Hänen toiveitaan luomalleen avioliiton liitolle…

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
(1 Moos 2:24)

Vanhassa testamentissa avioero, uudelleen avioituminen ja moniavioituminen olivat hiipineet juutalaisten kulttuuriin. Jeesus huomioi tämän asian sanoessaan:

Hän vastasi heille: “Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?” Ja hän jatkoi: “Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.
(Matt 19:4-6)

Ihmiset, jotka yrittivät kyseenalaistaa Jeesusta, yrittivät huijata hänet puhumaan juutalaisten lakeja ja käytäntöjä vastaan painostamalla Häntä siitä, miten Mooses salli avioeron…

Fariseukset kysyivät häneltä: “Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?” Hän vastasi: “Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa… ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen.
(Matt 19:7-9)

Muutamassa lauseessa Jeesus vahvistaa Jumalan alkuperäisen suunnitelman avioliitolle… yksi mies, yksi nainen, koko elämän. Hän sanoo myös, että avioero ja uudelleen avioituminen on aviorikoksen SYNTI. Jottet ajattelisi, että uudelleen avioituminen on kertaluontoinen aviorikosteko:

Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta. He asettivat hänet Jeesuksen eteen ja sanoivat: “Opettaja, tämä nainen on avionrikkoja, hänet tavattiin itse teossa. Mooses on laissa antanut meille määräyksen, että tällaiset on kivitettävä. Mitä sinä sanot?”  He puhuivat näin pannakseen Jeesuksen koetukselle ja saadakseen sitten aiheen syyttää häntä. Mutta Jeesus kumartui ja kirjoitti sormellaan maahan. Kun he tiukkasivat häneltä vastausta, hän suoristautui ja sanoi: “Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Hän kumartui taas ja kirjoitti maahan. Jeesuksen sanat kuultuaan he lähtivät pois yksi toisensa jälkeen, vanhimmat ensimmäisinä. Kansan keskelle jäi vain Jeesus ja nainen. Jeesus kohotti päänsä ja kysyi: “Nainen, missä ne kaikki ovat? Eikö kukaan tuominnut sinua?” “Ei, herra”, nainen vastasi. Jeesus sanoi: “En tuomitse minäkään. Mene, äläkä enää tee syntiä.”
(Joh 8:3-11)

Tätä tarinaa käytetään usein osoittamaan, että me kaikki olemme syntisiä, emmekä saa tuomita muita heidän synneistään. Se näyttää myös Jumalan armon syntisille, kun Hän antaa anteeksi meidän tekosemme. Älä kuitenkaan jätä huomiotta Jeesuksen sanoja tarinan viimeisessä jakeessa “Mene, äläkä enää tee syntiä.” Jeesus ei sanonut tälle naiselle “Aviorikoksen syntisi on anteeksiannettu, mene ja jatka mitä olitkin tekemässä.” Ei, Jeesus odottaa, että käännymme pois syntisestä elämästämme, kun tajuamme, että tekomme eivät ole yksimielisiä niiden käskyjen kanssa, jotka meille on annettu Jumalan Sanassa. Eli jos avioliitto on pysyvä liitto Jumalan Sanan mukaan, niin mitä Jumala sanoo avioerosta?

Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala.
(Mal 2:16)

(Room 7:2-3)

Eli Jumala vihaa avioeroa, vain kuolema rikkoo avioliiton ja uudelleen avioituminen, kun puoliso on vielä elossa, on aviorikos. Miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää? Miksi niin moni eroaa ja menee uudelleen naimisiin kirkossa, kun Raamattu nimenomaan kieltää sen? Jumala ei ole iloinen niistä, jotka kirkossa saarnaavat teologiaa Hänen Sanaansa vastaan.

Mutta jos joku johdattaa lankeemukseen yhdenkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minuun, hänelle olisi parempi, että hänen kaulaansa pantaisiin myllynkivi ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
(Matt 18:6)

Huolimatta selkeästä opista avioeroa vastaan, sitä silti tapahtuu. Mitä Jumalan Sana sanoo niille, jotka ovat eronneet?

Naimisissa oleville taas annan käskyn, en minä vaan Herra: vaimo ei saa erota miehestään. Jos hän kuitenkin eroaa, olkoon menemättä enää naimisiin tai sopikoon miehensä kanssa. Samoin ei mies saa erota vaimostaan.
(1 Kor 7:10-11)

Jumala antaa eronneelle kaksi valintaa: sopiminen tai pysyminen naimattomana. Ainoa syy, joka antaa henkilölle mahdollisuuden uudelleen avioitumiseen, on puolison kuolema. Miksi saarnastuolit ovat hiljaa tästä selkästä opetuksesta Jumalan Sanasta? Herra, anna anteeksi niille, jotka opettavat sinun Sanaasi vastaan.

Lopuksi, monet sanovat, että Herra on kehottanut heitä luovuttamaan avioliitossaan, lopettamaan avioliiton puolesta seisomisen ja usein menemään uudelleen naimisiin. Jos kuulemasi asia on todella Jumalalta, tarkista se Hänen Sanastaan. Jumala ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Jos kuulemasi on eri mieltä Jumalan Sanassa olevien käskyjen kanssa, se EI ole Jumalalta.

Saatana haluaa niin kovasti, että luovuttaisit avioliittosi suhteen. Miksi hän toivoo sitä? Koska hän tietää, että jos hän rikkoo perheesi, niin taistelu ei ole vielä ohi, jos jatkat seisomista avioliittosi puolesta. Hän tietää, että lopussa hän häviää, kun sinä seisot yhteisymmärryksessä Jumalan kanssa avioliittosi parantumisen puolesta. Mitä tahansa hän tekeekin saadakseen sinut horjahtamaan pois Raamatullisesta opetuksesta, auttaa häntä varmistamaan voittonsa. Ainoa tapa, miten Saatana pystyy hyökkäämään Jumalaa vastaan, on Jumalan lasten tottelemattomuuden kautta. Muista, sinut on kukistettu vain silloin, kun luvoutat.

Jatka taistelemista ja rukoile kotisi puolesta. Älä anna pahan eksyttää sinua luovuttamaan. Älä usko siihen valheesee, että Jumalalla on sinulle joku parempi. Jumalalla on sinulle joku parempi; sinun yhden lihan kumppanisi, sitten kun Hän puhdistaa hänet ja tuo hänet kotiin. Seison yhteisymmärryksessä kanssasi, rukoilen sinun ja puolisosi puolesta. Sinulle on varastossa monet siunaukset, kun olet kuuliainen vihkivaloillesi ja Jumalan käskyille Hänen Sanassaan.

Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni.
(Joh 14:15)

(Tämä vastaus on henkilöltä, jonka avioliitto on eheytynyt.)

Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Oikeasti, tiedän, miltä tuntuu olla yksinäinen, turhautunut, rikkinäinen. Sitä vaan miettii, olisiko jossain sellaista sielua, joka todella rakastaisi minua ja haluaisi olla minun kanssani, eikä torjuisi suhdetta ja siinä samalla minua. Voi, miten se sattuu, minä tiedän!

Noh, minä lankesin ja luovutin. Sotkeuduin muihin vääriin miehiin. Silloin ne tuntuivat oikeilta! Aviomieheni kun ei halunnut minua ja rohkaisi minua jatkuvasti menemään eteenpäin ja löytämään jonkun toisen, jotta voisin olla onnellinen. Jonkun aikaa, ja tarkoitan lyhyttä aikaa, se oli tyydyttävää. Mutta se oli vain väliaikainen ratkaisu tyhjyydelleni ja yksinäisyydelleni. Sitten heräsin todellisuuteen. Olin korvikkeen kanssa. Sydämessäni tiesin, etteivät ne toiset miehet olleet aviomieheni. Muutuin taas surkeaksi ja yksinäiseksi.

Kiitos, Jeesus, ettet jättänyt minua yksin, ja että lempeästi tönit minua koko ajan palaamaan takaisin ensirakkauteni luokse. Aviomieheni oli eksynyt seksuaalisyntien ja uhkapelaamisen maailmaan. Hän mietti itsemurhaa sen häpeän ja syyllisyyden takia, joka tuli paholaiselta. Minä olin itsekäs, liiottelin omia halujani ja yksinäisyyttäni. Pyhä Henki muistutti minua häävalastani ja siitä liitosta, jonka aviomieheni ja minä teimme. Silloin iloni tuli takaisin ja sain taas rauhan. Sydämessäni oli todellista rauhaa ja iloa vain silloin, kun rukoilin aviomieheni puolesta.

Pyydä Pyhää Henkeä antamaan sinulle jumalallinen ilmestys. Jumala on uskollinen. Kysy Jeesuskelta, mitä sinun pitäisi tehdä. Hän puhuu sinulle.

Tänään voin kertoa sinulle, että aviomieheni ja minä elämme Jeesukselle! Kiitämme Häntä joka päivä kotimme eheyttämisestä ja siitä, että hän puhdisti meidät synneistämme ja teki meistä luntakin valkeammat Kristuksen veren kautta!

Se on jokaisen kyyneleen arvoista. Odotukseni ja sydänkipuni olivat niiden monien hymyjen arvoisia, joita tänään saamme.

Se ei ole ohi; anna Herran tehdä työtään! Se ei ollut helppoa, mutta se oli niin sen arvoista.

Sinnittele!

Rukoile raamatunkohtia puolisosi nimellä. Jumala sanoo, ettei Hänen sanansa tyhjänä palaa.

Kun Jumala antaa sinulle anteeksi, anna itsellesi anteeksi. Hän ei muistele anteeksiannettuja syntejä, joten miksi sinun pitäisi. Ole todella varovainen tulevaisuudessa ja vältä tilaisuuksia, joissa saatat joutua houkutukseen.

Ei heti aluksi. Salaisuuksia ei pitäisi olla, mutta Jumala kertoo tuhlaajalle milloin, mitä ja miten tunnustaa, sen jälkeen kun Hän on valmistellut kumppanin sydämen. (Ja lisäksi odottavan puolison ei myöskään pitäisi kysellä mitään yksityiskohtia.)

Loma-ajat OVAT todella vaikeita aikoja odottavalle puolisolle. Olen joutunut kohtaamaan vaikeita lomatilanteita itsekin. Olen kuitenkin huomannut, että niinä aikoina tulee todella turvautua Jumalan armoon selvitäkseen. Niinä aikoina tulee tarrautua Hänen Sanaansa ja lupauksiinsa. Sen sijaan että kertaisin kaikkia väärintekemisiä tai hyökkäisin olosuhteita vastaan, olen huomannut, että kun päästän asioista irti ja luovutan ne Jumalalle ja luotan siihen, että Hän pitää niistä huolen, niin silloin saan rauhan, jota minulla ei voisi olla ilman Häntä. “Älkää olko mistään huolissanne, vaan saattakaa aina se, mitä tarvitsette, rukoillen, anoen ja kiittäen Jumalan tietoon. Silloin Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen, varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” Fil 4:6-7. Tämä on vuoden paras aika tarrautua tähän lupaukseen. Anna kaikki Jumalalle – rukouksella ja kiitoksella. Tiedän, miten vaikeaa on olla olosuhteiden keskellä, eikä näe ulospääsyä. Jumala kuitenkin ohjaa sinua ja antaa sinulle tarvitsemaasi viisautta, jos vain pyydät. “Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä unohda sitä, mitä sinulle sanon, älä käännä sille selkääsi. Älä hylkää sitä, niin se suojelee sinua, rakasta sitä, niin se on sinun turvanasi. Hanki viisautta, se on aarteista kallein, hanki ymmärrystä, sijoita kaikki varasi siihen.” Sananl 4:5-7. Älä unohda, mitä Charlyne ja Bob aina meille sanovat – puolisosi ei ole vihollinen. Vihollinen on johtanut puolisosi harhaan ja sokaissut hänet. Meidän tehtävämme ja kutsumuksemme on rukoilla, että Jumala avaisi hänen silmänsä.

Teihin sattuu eri tavoilla. Sinun suurin kipusi saattaa tänään johtua torjutuksi tulemisesta. Tuhlaajapuolisosi kipu saattaa johtua syyllisyydestä tai häpeästä. Teillä molemmilla voi olla samanlainen kipu tulevaisuuden pelosta.

Kuule neuvoa, ota ojennus varteen, että olisit vastedes viisaampi. Monet ovat miehen mielessä ajatukset, mutta Herran neuvo pysyy.
Sananl 19:20-21

Harva se päivä kuulemme tämän kysymyksen mieheltä tai naiselta, joka on saanut avioeropaperit. Haluamme sanoa korostetun vastauksen tuohon kysymykseen. Tarvitsetko asianajajaa? Me emme tiedä vastausta, eikä kukaan mies tai nainen tämän maan päällä. Vain Herra, sinun Jumalasi, tietää, mitkä Hänen suunnitelmansa ovat perheellesi.

Meidän avioliittoomme tuli ero ennen kuin se eheytyi. Se ei millään tavalla tehnyt eheytymistä vaikeammaksi. Sinun tulee kysyä Jumalalta, tarvitsetko asianajajaa, eikä kuunnella neuvoja keneltäkään muulta. Jos kysyt Häneltä, Jumala antaa oman vastauksensa eikä ihmisten ehdotuksia, jotka voisivat olla väärin. Rejoice Marriage Ministries ei anna ohjeita lakiasioihin, emmekä sano ihmisille avioeron kynnyksellä, että heidän pitäisi tai ei pitäisi palkata asianajajaa.

Olemme kuitenkin huolestuneita kuulessamme, että joku seurasi ohjeita joltakin toiselta ihmiseltä, ei palkannut asianajajaa ja joutui sitten kävelemään ulos oikeussalista menetettyään kotinsa, rahansa ja lapsensa. On suuri ero siinä, palkataanko asianajaja avioeron hakemista varten, vai etsitäänkö asianajaja puolustamaan itseään sen jälkeen, kun puoliso on hakenut avioeroa. Raamattu opettaa eron siinä, haastaako kristitty jonkun oikeuteen vai puolustaako hän itseään, kun joku muu on haastanut oikeuteen. Jos sinä olet saanut avioeropaperit, sinut on haastettu, ja sen mukana mahdollisesti kaikki sinulle arvokkaat asiat.

Oletetaan, että olisit ollut onnettomuudessa. Toinen osapuoli haastaa sinut oikeuteen ja syyttää sinua väärin perustein valheellisista tapahtumista. Jos häviäisit oikeudessa, voisit menettää kaiken mitä sinulla on. Kääntyisitkö asianajajan puoleen, jotta saisit tietää lailliset oikeutesi? On väärää opetusta, että todellinen “odottava puoliso” ei käyttäisi asianajajaa ja luottaisi vain Jumalaa olemaan asianajajansa oikeussalissa. Jos joku, joka opettaa näin, tulisi vakavasti sairaaksi, kysyisikö hän neuvoa lääkäriltä? Tiedämme, että Jumala yksin on Parantaja, joten miksi mennä lääkäriin tai sairaalaan, jos on sydänkohtaus? Herra antaa erityistä viisautta joillekin lapsistaan, jotta he voivat auttaa muita.

Viisaan opetus on elämän lähde kuoleman ansojen välttämiseksi.
Sananl 13:14

Jos olet saanut avioeropaperit, olet saanut laillisen “sydänkohtauksen”. Oikeuskäsittelyt eivät mene pois vain sen takia, että päätät olla välittämättä koko asiasta. Jos heräisit keskellä yötä meteliin ja huomaisit murtovarkaan kodissasi, mitä tekisit? Me tiedämme, että Herra suojelee lapsiaan, joten kääntäisitkö kylkeä ja jatkaisit unia? Et tietenkään! Rukoilisit samalla kun soitat apua viranomaisilta. Saatana, perheen vihollinen, on murtautunut kotiisi ja aikoo varastaa puolisosi, tavarasi ja jopa lapsesi. Kyllä, Jumala on puolustajasi ja suojelijasi, mutta sinun tulee kysyä Häneltä, haluaisiko Hän sinun etsivän laillisia neuvoja.

Typerän tie on hänen omissa silmissään oikea, mutta neuvoa kuunteleva on viisas.
Sananl 12:15

Ellet ole se osapuoli, joka aloittaa avioerokäsittelyt, asianajajan käyttäminen ei päätä avioliiton puolesta seisomistasi. Asianajajan palkkaaminen ei tee sinusta huonompaa “odottavaa puolisoa”. Jos joku sanoo niin, hän opettaa väärin oman virheellisen mielipiteensä mukaan, eikä Raamatun mukaan. Jos Herra johdattaa sinut käyttämään asianajajaa, sinun tulee rukoillen etsiä sitä miestä tai naista, joka Jumalalla on sinua varten. Jos mahdollista, asianajajasi tulisi olla kristitty, joka ymmärtää ja kunnioittaa sitä, että seisot Jumalan kanssa, että Hän parantaisi avioliittosi.

Tarvitsetko asianajajaa? Ei aavistustakaan, mutta me palvelemma Jumalaa, jolla on täydellinen vastaus – ei ainoastaan asianajajakysymykseen, vaan kaikkeen, mitä Häneltä kysyt. Käänny Hänen, älä ihmisten, puoleen tänään.

Herra, kuule, kun huudan sinua! Ole minulle armollinen, vastaa pyyntööni. Sydämeni muistaa sinun sanasi: “Etsikää minun kasvojani.”Herra, minä tahdon etsiä sinua…Herra, opeta minulle tiesi, johdata jalkani oikealle polulle, päästä minut vihamiehistäni. Älä jätä minua heidän armoilleen! He ovat julmia syyttäjiä, vääriä todistajia. Minä uskon, että saan yhä kokea Herran hyvyyttä elävien maassa. Luota Herraan! Ole luja, pysy rohkeana. Luota Herraan!
Ps 27:7-8, 11-4

Meillä on myös kirja “Your Father Knows Best” (Isäsi tietää parhaiten), jossa kerrotaan odottavien puolisoiden voittotarinoista, kun he ovat olleet oikeuskäsittelyissä. Tässä kirjassa on myös 10 sivua Charlynen suosikkiraamatunkohtia oikeuskäsittelyä varten.

Sinä seisot avioliittosi puolesta, koska Jumalalla on mielenkiintoa sinua, puolisoasi ja perhettäsi kohtaan. Jos olet uskollinen ja seisot vahvana, Pyhä Henki muuttaa puolisosi sydämen oikealla hetkellä.

Älä juokse pois – juokse Jumalan luokse! Jumala antaa anteeksi ja parantaa ja eheyttää. Hän on “kaiken armon Jumala”. Ylistä Häntä ja luota Häneen. Hän lupaa antaa sinulle viisautta ja tarvitsemaasi opastusta. Hän lupaa aina olla kanssasi. Hän lupaa parantaa särkyneen sydämesi ja sitoa haavasi. “Halleluja! Hyvä on Jumalaamme sävelin kiittää, ihanaa on virittää ylistyslaulu! Herra rakentaa Jerusalemin jälleen, hän kokoaa Israelin hajotetun kansan. Hän parantaa ne, joiden mieli on murtunut, hän sitoo heidän haavansa.” Ps 147:1-3. Olosuhteet, joita tänään kohtaat, ovat vain niitä – olosuhteita. Ne muuttuvat aina ja ovat usein muuta kuin miltä näyttävät. Niin kuin Rejoice Ministries meille usein sanoo – käännä katseesi pois olosuhteista kohti Jeesusta. Katso Häneen, Ihmeelliseen Neuvonantajaan, Suureen Lääkäriin, lohdutukseesi ja voimaasi. Kysyt, miksi sinun pitäisi jatkaa rukoilemista jonkun puolesta, joka näyttää tai kuulostaa siltä, ettei se ikinä parane. Sinun pitää jatkaa rukoilemista, koska niin Jumala on kehottanut tekemään. Hän on kutsunut sinut erittäin tärkeään tehtävään – seisomaan “muurinaukossa” perheesi puolesta; olemaan enkelinä ja välimiehenä aviomiehesi puolesta; rukoilemaan hänen pelastuksensa puolesta. Kaikki saattaa näyttää kuolleelta nyt – pilaantuneelta ja haisevalta ja korjauskelvottomalta. Älä kuitenkaan unohda sitä ihmettä, jonka Jumala teki Lasaruksen kanssa. Lasarus oli kuolleena haudassa neljä päivää, mutta Jeesus odotti ihmeen tekemistä. Parantumisen sijaan Lasarus sai herätä kuolleista. Tämä sen takia, että Jumala saisi kunnian. Jumala, joka teki näin Lasarukselle, haluaa tehdä saman perheellesi. Jatka eteenpäin, jatka rukoilemista, jatka uskomista. Kuten Hän sanoo meille Joh 11:40 “Jeesus vastasi: “Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?”

Charlyne vastaa:

Kuinka vaikeaa onkaan tuntea itsensä niin yksinäiseksi, minä tiedän! Et kuitenkaan ole yksin. Herramme ja Pelastajamme kulkee kanssasi, mutta sen lisäksi kanssasi on tuhansia muita odottavia puolisoita ympäri maailmaa, jotka kulkevat ja uskovat kanssasi. Vihollinen tähtäilee tulisia nuoliaan ja sinusta tuntuu toivottomalta torjua niitä. Kun minulle käy niin, käännyn aina Efesolaiskirjeen 6:10-18 puoleen. Rukoilen Jumalan taisteluvarustusta itseni ja perheeni ylle.

Toinen raamatunkohta, joka auttaa minua, on 2. Kuninkaiden kirjasta 6:16-17:
“Älä pelkää”, Elisa vastasi, “meillä on puolellamme enemmän väkeä kuin heillä.” Hän rukoili Herraa ja sanoi: “Herra, avaa hänen silmänsä, jotta hän näkisi.” Herra avasi palvelijan silmät, ja hän näki, että vuori Elisan ympärillä oli tulisia hevosia ja vaunuja täynnään.

Kuvittelen, miten Jumala avaa puolisoni silmät ja hän näkee vuoren täynnä tulisia hevosia ja vaunuja, jotka Hän on asettanut perheeni ympärille. Joulunaika on aina vaikeaa aikaa odottaville puolisoille. Televisio, mainokset, tienvarsimainokset, näyteikkunat – kaikissa näkyy onnellisia perheitä juhlimassa yhdessä ja meistä tuntuu siltä, että olemme aivan yksin. Tähän aikaan meidän tulee mennä entistä lähemmäs Pelastajaamme. Ongelmiemme sydämessä Hän osoittaa oman sydämensä meille. Rukoilen Jumalan lohdutusta sinulle. Rukoilen, että tuntisit Hänen rakastavien käsiensä syleilevän sinua ylhäältä päin ja että käpertyisit Hänen syliinsä ja antaisit Hänen ottaa pois kipusi.

Paimenen lailla hän kaitsee sitä, omin käsin hän kokoaa sen yhteen. Karitsoita hän kantaa sylissään, emolampaita hän ohjailee eteenpäin.
Jes 40:11

Minä tiedän, miltä sinusta tuntuu. Mutta muista, että minä aloin seisomaan avioliittoni puolesta vasta avioeroni JÄLKEEN ja Herra lähetti kirkkoomme erään pariskunnan, joiden avioliitto oli eheytynyt. Kyllä, jopa sen jälkeen, kun olin eronnut Bobista. Jumala tunsi sydämeni. Jumala tuntee myös sinun sydämesi halut. Tänään on uusi päivä, kun voit sanoa Herralle, että luotat siihen, että Hän siirtää avioeron vuoren pois elämästäsi Jeesuksen nimessä. Mark 11:22-26. Anna anteeksi aviomiehellesi se, ettei hän tunne Herraa ja anna hänelle anteeksi päivittäin se, että hän päättää elää synnillistä elämäntyyliään. Aikooko hän nähdä lapsia? Rukoilen, että rohkaiset häntä näkemään lapsiaan. Rukoile Malakia 4:6. Älä luovuta. Aviomiehesi tulee nähdä ja tuntea, ettei hän voi paeta Jumalaa ja Hänen suunnitelmaansa ja tarkoitustaan avioliittonne eheytymiseksi. Etsi Herraa, eikä Hän KOSKAAN JÄTÄ SINUA YKSIN EIKÄ HYLKÄÄ SINUA! Seiso lujana uskossasi. Vangitse kaikki negatiiviset ajatukset, koska tiedät niiden tulevan viholliselta. Käy kirkossa, lue Jumalan sanaa ja jatka rukoilemalla Jumalan täydellistä tahtoa sinulle ja avioliitollesi. Älä luovuta. Lue Luuk 18:1-8. Pyydä Herraa puhumaan sydämeesi Hänen suunnitelmaansa ja tarkoitustaan elämällesi ja avioliitollesi. Jumala puhuu. Lue Jer 29:11-13 ja Jer 33:3. Rukoilemme puolestasi.

En voinut ikinä luovuttaa Bobin suhteen, koska kerran jo luovutin. Erosin Bobista hänen syntisen käytöksensä takia, jota oli jatkunut koko avioliittomme ajan. Jumala kuitenkin kosketti minua. Hän puhui sydämeeni ja sanoi minulle, ettei Hän ollut luovuttanut Bobin suhteen. Jumala puhui sydämeeni ja sanoi “Sinä olet luovuttanut Bobin ja Minun, Jumalan, suhteen, Minun, joka loin taivaan ja maan mahtavassa voimassani.” Kun itse saa tuollaisen kokemuksen, tietää, ettei avioliiton puolesta seisomisessa ole kyse Bobista tai avioliitostamme tai onnelisuudestamme, vaan Bobin pelastuksesta, lastemme pelastuksesta, heidän avioliitoistaan ja lastenlasteni pelastuksesta ja heidän avioliitoistaan sekä tulevista sukupolvista. Onnellisuuteni tulee olemaan taivaassa Herrani kanssa. Täällä maan päällä tehtävänäni on “seisoa muurinaukossa” aviomieheni, lastemme, lastenlastemme ja ympäri maailmaa olevien avioliittojen puolesta. Minä julistan Herramme Jeesuksen Kristuksen evankeliumia. Että Jeesus Kristus kuoli ristillä kaikkien syntisten puolesta mukaanlukien sinä, puolisosi ja lapsesi. Mikään ei ole mahdotonta Herralle, meidän Jumalallemme. Siihen kuuluu avioliittosi kuolleista herättäminen, parantaminen ja uudelleen rakentaminen lujalle kalliolle Jeesuksessa Kristuksessa. Se saattaa kyllä näyttää vaikealta ja saatat itkeä. Herra, sinun Jumalasi on kuitenkin vierelläsi ja pitää sinusta kiinni lujaalla, vakaalla kädellään. Etsi Hänen tahtoaan ja tietään elämässäsi, etkä tule ikinä pettymään. Hän vastaa kaikkiin tarpeisiisi paremmin kuin osaisit ikinä kuvitella!

Jumalan silmissä olin naimisissa. Halusin muiden näkevän, että olin naimisissa.

Minä kerroin lapsilleni, että vihollinen oli ottanut isin vangikseen. Hän ei ajatellut tai tehnyt asioita oikein tai niin kuin Jumala olisi halunnut. Opetin ja luin Raamatun tarinoita lapsilleni. Käytin esimerkkejä niistä tarinoista auttaessani lapsia ymmärtämään Jumalan voimaa ja rakkautta. Uskon, että lastemme tulee tietää, kuinka mahtava Herramme ja Jumalamme on. Opeta pieniä pukeutumaan Jumalan taisteluvarustukseen päivittäin. On joitakin lauluja, joita voit laulaa Jumalan taisteluvarustuksen pukemisesta. Laula hengellisiä lastenlauluja osoittaaksesi Herran Jeesuksen rakkautta ja voimaa. Rukoilin Mal 3:24 ja Luuk 1:17 lapsilleni ja miehelleni. Lastesi tulee rakastaa toista vanhempaa ja oppia rukoilemaan hänen puolestaan. Lapset ovat haavoittuneita ja tulleet torjutuiksi. Meidän tulee ohjata heidät Jeesuksen luokse parantumista ja Jumalan rakkautta varten.

Luottamukseni on Herrassamme, Jumalassa. Hän vartioi Bobia ja minua.

Ole valmis! Herra avasi oven minulle ja tapasin sen toisen naisen ja pystyin rakkaudella jakamaan todistukseni siitä, mitä Herra oli tehnyt minun elämässäni. Rukoile sen toisen henkilön puolesta, sillä hän ei ole se vihollinen!

Mikä kiitoksen aihe! Puolisosi on kotona. Nyt saat toteuttaa käytännössä kaikkea, mitä olet oppinut. Usein puoliso tulee kotiin monesta eri syystä. Jotkut tulevat kotiin, koska se toinen nainen tai mies painostaa naimisiin, tai heidän välillään on riitoja (monesti sinun rukoustesi ansiosta). Toisaalta puoliso saattaa tulla kotiin koska tietää, ettei hänen olisi ikinä pitänyt lähteäkään. Hän yrittää korjata virheitä, joita on tehnyt elämässään. Paras tapa tulla kotiin on tunnustaa, katua ja huutaa avuksi Herraa. Puolisosi on pahoillaan kaikesta, mitä on tehnyt avioliitolleen ja perheelleen.

Bob tuli kotiin yhtäkkiä tottelevaisuuden ja Jumalan pelon takia. Hänen Taivaallinen Isänsä oli puhunut hänelle todella selvästi. Niin tapahtuu monille tuhlaajapuolisoille. Minä ehdotan aina, että rukoilet, rikot, murskaat ja tuhoat kaikki sielun siteet puolisosi ja minkä tahansa jumalattoman suhteen välillä. Jotkut kotiin palaavat puolisot pelkäävät sitä, miten päästä takaisin perheen rutiineihin, kun on elänyt ilman niitä tietyn aikaa. Sinun tulee yrittää tuoda hänet takaisin niin, että hän voisi tuntea itsensä hyväksytyksi kaikkien perheenjäsenten seurassa.

Monet kotiinpalaavat puolisot alkavat tuntea hengellisen taistelun Saatanan ja Jeesuksen Kristuksen välillä. Toinen johtaa heidät eheytymiseen, kun taas vihollinen kiusaa puolisoasi sillä toisella naisella/miehellä monin eri tavoin. Voit ehdottaa puolisollesi, ettei sinua haittaa, jos hän kertoo sinulle, milloin se toinen henkilö soittaa hänelle tai ottaa yhteyttä. Sinun tulee sitten reagoidan niin kuin Jeesus reagoisi ja rukoilla heidän puolestaan. Älä suutu tai hermostu kumpaankaan. Tämä on hengellinen taistelu. Lue Ef 6:10-13. Sinun tulee kulkea uskossa ja luottaa Herraasi. Jatka rukoilemista, että Pyhä Henki antaisi puolisollesi voimaa jättää synnin ja pimeyden maailma. Rukoile päivittäin, että puolisosi katuisi ja hyväksyisi Jeesuksen Kristuksen elämänsä Pelastajana ja Herrana, ja että hän kääntyisi pois maailman houkutuksista.

Bob ja minä tiedämme, että haluat kaiken rakkauden ja tunteet takaisin avioliittoosi ja että kaikki pahat muistot häviäisivät heti, mutta niin ei aina käy. Rukoile säännöllisesti Psalmi 51 rukouksena puolisosi nimellä. Anna puolisollesi aikaa. Usko häneen ja anna hänelle tilaa. Voit luottaa vain Jumalaan avioliittosi täydellisessä eheytymisessä. Puolisostasi saattaa olla todella vaikeaa olla takaisin kotona monesta eri syystä. Bobin piti käsitellä surua ja murhetta, kun hänen toinen suhteensa särkyi ja leikattiin irti. Hän tiesi, että se on parasta hänelle, hänen perheelleen ja Jumalan tahdolle. Hän edelleen välitti siitä toisesta naisesta ja murehti jonkun aikaa. Tämän takia monet puolisot tulevat ja menevät kaksi tai kolme kertaa, ennen kuin kaikki yhteydenpito lopullisesti katkaistaan siihen toiseen henkilöön.

Saatana saattaa vetäytyä vähäksi aikaa, mutta älä ikinä lakkaa rukoilemasta takaisin tulleen ja kotona olevan puolisosi puolesta. Saatana saattaa yrittää uutta keinoa tai juonta. Bob puhui eräälle neuvojalle kotiinpaluun jälkeen ja kertoi päässään riehuvasta taistelusta. Neuvoja kehotti katkaisemaan kaikki siteet siihen toiseen henkilöön kaikista olosuhteista huolimatta. Sitten Bobia kehotettiin odottamaan 6 kuukautta ja katsomaan, mitä Herra olisi tehnyt hänen mielessään ja sydämessään. Oli vielä puhelinkeskusteluita ja nainen ilmestyi paikalle, mutta sitten Bob oli kasvanut Herrassa ja sai voiton.

Nyt sinun ja puolisosi tulee olla aina varuillaan kaikista houkutuksista. Rukoile, että sinä tai puolisosi tunnistaisitte kaikki temput ja juonet ja sanoisitte EI! Mitä Jeesus tekisi? Rakasta puolisoasi pyyteettömästi ja odota Herraa. Lue Room 12:9-loppuun asti ja 1 Kor 13:4-8. Jumala antoi minulle nuo kaksi raamatunkohtaa, kun seisoin avioliittomme puolesta. Lisäksi tässä on joitakin raamatunkohtia, joita kehotan sinua rukoilemaan puolisosi nimellä: Psalmi 51, Job 33:12-loppuun, Hoos 2:8-9, Ef 1:16-20, Ef 3:16-20, Ef 6:10-18 (Jumalan taisteluvarustus), Gal 5:19-24 ja Kol 1:9-14.

Rukoile, että kaikki sukupolvien väliset kiroukset, saastaisuudet, siveettömyys ja epäjumalat poistettaisiin, rikottaisiin, erotettaisiin ja tuhottaisiin puolisostasi. Että miehesi tai vaimosi puhdistuisi ja saisi elävän sydämen ja kivisydän poistettaisiin (Lue Hes 36:25-36). Puolisosi ei ole vihollinen, vaan Saatana. Puolisosi on sokaistunut ja eksynyt Jumalan tieltä ja totuuksilta. Siksi ehdotamme, että rukoilet puolisollesi Damaskoksen tien kokemusta jopa nyt, kun hän asuu kotona.

Sinun tulee rukoilla hellittämättä enemmän kuin koskaan ennen. Muista rukoilla Hoosea 2:8-9. Ehdotan myös, että luet Roomalaiskirjeestä luvut 6-8. Huomaathan kohdan Room 7:14-25. Tämä on se taistelu, josta olemme puhuneet. Voitto on Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa. Herra antoi minulle raamatunkohdan kolme viikkoa sen jälkeen, kun Bob oli tullut kotiin ja kun Bob sanoi, että on liian vaikeaa. Lue Jes 28:23-29.

Avioliitostasi riippuen, ja Jumalan viisaudesta ja ohjeesta, voit harkita avioliittoneuvontaa, jos sinä ja puolisosi olette samaa mieltä. Jos se aiheuttaa riitaa, anna Herran olla täydellinen Neuvonantaja niin kuin Jes 9:5. Bob ja minä kirjoitimme yhdessä kirjan “After the Prodigal Returns / Standing After the Prodigal Returns” (Kun tuhlaaja tulee takaisin), jossa kerromme niistä muutoksista, joita kohtaatte puolisosi kotiinpaluun jälkeen. Meillä on myös opetus, joka on auttanut monia “My Spouse Has Come Home! What Do I Do?” (Puolisoni tuli kotiin! Mitä minä teen?). Molemmat jutut ovat löydettävissä Rejoice Marriage Ministries:n Bookstoressa. Jumala parantaa sairaita ja kuolleita avioliittoja. Jumala toimii, luota Häneen. Jatka Herran ylistämistä ja jatka rukoilua.

“Kansat, jotka silloin vielä ovat ympärillänne, tulevat tietämään, että minä, Herra, olen rakentanut sen, mikä oli raunioina, ja istuttanut aution maan. Minä, Herra, olen puhunut, ja näin minä myös teen.”
Hes 36:36

Bob vastaa:

Aina kun meillä on perhetapahtumia ja olen lasteni ja lastenlasteni kanssa, mietin miten vähän olisin saanut vaikuttaa heidän kasvuunsa. Jo vuosia sitten Jumala poisti minulta ajatukset siitä, millaista elämä olisi voinut olla jonkun toisen kanssa.

Kyllä, jossain määrin, mutta muista, että toimin vihollisen vaikutuksen alaisena. Saatana kuiskaa aina “Ei se ole niin paha.”

Kyllä. Se tuntui minusta hyvältä. Tunsin oloni turvalliseksi turvattomassa maailmassani, kun sain postissa jotakin “Vaimolta ja lapsilta”.

Kaikki tuntevat Sananlaskujen luvun 31 naisen, mutta oletko ikinä kuullut 5. Mooseksen kirjan luvun 24 vaimosta (“Deuteronomium 24 vaimo”)? Raamatuntutkijat kertovat, että avioero ja uudelleenavioituminen eivät ole kovin täsmällisiä asioita Raamatussa. Me tiedämme, että Jumala “vihaa eroa” (Malakia 3), ja että Hänen parhaansa on yksi mies yhdelle naiselle eliniäksi. Tämän lisäksi Jumala on näyttänyt jättävän paljon tulkinnanvaraa, ehkä salliakseen sotkuiset verkot, joihin Hänen lapsensa usein takertuvat. Ensimmäiset jakeet 5. Mooseksen kirjassa luvussa 24, jotka käsittelevät avioeroa ja uudelleenavioitumista, eivät kuitenkaan ole sellainen kappale. Kun käytetään aikaa kappaleen tutkimiseen, Jumalan laki tuosta aiheesta 5. Mooseksen kirjassa on selkeä.

Meihin otetaan yhteyttä aika ajoin, kun jollekin harhaanjohdetulle puolisolle on kerrottu tuo yksi jae, jonka takia hän ei voisi lähteä aviorikosliitosta ja palata takaisin liiton puolisonsa luokse. Jotka sanovat noin, ottavat jakeen irralleen asiayhteydestään, eivätkä useimmat osaa edes lainata sitä oikein. He kuulevat vain:

“…edellinen aviomies, joka lähetti naisen pois, ei saa ottaa häntä uudelleen vaimokseen; nainen on tullut hänelle saastaiseksi, ja sellainen liitto on Herran silmissä iljetys. Älkää tahratko sellaisella synnillä maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa omaksenne.” (Jae 4)

Jos oikealla tavalla haluat ottaa minkä tahansa raamatunkohdan käyttöön elämässäsi, sinun täytyy huomioida jakeet myös ennen ja jälkeen. Katsotaanpa tätä koko kappaletta selkeydeksi:

Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan. Jos nainen hänen luotaan lähdettyään menee toisen miehen vaimoksi ja tämäkin mies alkaa vieroa häntä, kirjoittaa erokirjan ja lähettää hänet luotaan tai jos tämä mies kuolee, edellinen aviomies, joka lähetti naisen pois, ei saa ottaa häntä uudelleen vaimokseen; nainen on tullut hänelle saastaiseksi, ja sellainen liitto on Herran silmissä iljetys. Älkää tahratko sellaisella synnillä maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa omaksenne. (Jakeet 1-4)

Mitä tarkoittaa “jotakin epämieluista”? Se ei voi tarkoittaa aviorikosta, koska silloin nainen olisi kivitetty hengiltä, ja kuolleen naisen palaaminen takaisin aviomiehensä luokse ei olisi mikään juttu (2 Moos 20:14). Se ei koske tuhlaaja-aviomiehen tekoja, koska Jumala viittaa nimenomaan “vaimoon”.

Mitä tarkoittaa “jotakin epämieluista”? Joissakin käännöksissä sanaa “saastainen” käytetään “jotakin epämieluista” tilalla. Hepreankielinen sana, josta tuo sana tulee, on “arwah”, joka tarkoittaa “häpeää” tai “häpäisyä”. Varhaiset rabbit eivät osanneet päättää, mikä oli “saastaista”, mutta sen arvellaan olevan alastomuutta, häpäisyä tai jokin muu saastainen seksuaalinen teko, mutta ei aviorikos.

Koskeeko tämä kappale edes sinua? Katsotaanpas. Jos murehdit 5. Mooseksen kirjan lukua 24, sinun täytyy olla (1) vaimo, (2) josta aviomies otti eron (3) seksuaalisen saastaisuuden takia, joka toi häpeää perheelle, mutta joka ei ollut aviorikos. Meidän sähköpostilistallamme on useampi tuhat ihmistä ja tunnemme vaimoni kanssa useimpien tarinat henkilökohtaisesti, enkä muista yhtään “Deuteronomium 24 vaimoa”! Surullista kyllä, me tunnemme joitakin, jotka olisi kivitetty siihen aikaan, kun Moosekselle annettin nämä lait.

Nämä lait annettiin aikana, jolloin egyptiläiset “erosivat” vaimoistaan vain sanomalla sen heille. Egyptiläisillä oli sopimuksia jokaiselle elämänalueelle paitsi avioeroon. Seurauksena naisia ja lapsia hylättiin, eikä heille jäänyt mitään. Israelilaiset ottivat mallia egyptiläisten avioerosta. Monista “eronneista” vaimoista tuli pakon edessä prostituoituja, jotta he saisivat ruokaa perheelleen.

Tämä kappale näyttää olevan Jumalan tapa selvittää miehen “kovasydämisyyttä” avioerossa. Mitä muualla Raamatussa sanotaan palaamisesta takaisin liiton puolison luokse?

Näin sanoo Herra: “Jos mies on ottanut eron vaimostaan ja tämä on lähtenyt hänen luotaan ja sen jälkeen ollut naimisissa toisen kanssa, ei mies enää saa ottaa häntä vaimokseen. Jos hän ottaisi, se loukkaisi tämän maan pyhyyttä. Sinä, Israel, olet pettänyt minua monien rakastajien kanssa. Sinäkö siis saisit palata minun luokseni! Näin sanoo Herra.
(Jer 3:1)

Sanoisiko Jumala “Ei” Israelille, kun he halusivat palata Hänen luokseen? Ei todellakaan. Raamatunselityksissä puhutaan ankaraa vastustusta ylläolevasta kappaleesta, mutta Herra hyväksyy aina kansansa takaisin. Kuinka sitten me voisimme sanoa, että aviomiehen olisi kiellettyä saada liiton vaimonsa takaisin? Efesolaiskirjeessä luvussa 5 opetetaan, että avioliitto täällä maan päällä kuvastaa Jumalan ja Hänen seurakuntansa suhdetta. On vakava vääryys ohjeistaa kärsivää puolisoa, että Jumala ottaa takaisin niin henkilön kuin kansankin, joka on ollut uskoton Häntä kohtaan, mutta että liiton puolisomme ei voisi tehdä niin.

“Deuteronomium 24 vaimon” tapaus ei ole täydellinen ennen kuin tunnustamme avioliiton liiton. Jos vaimo on naimisissa (liitossa) yhden miehen kanssa, hänen ei ole mahdollista perustaa toista liittoa toisen miehen kanssa. Hän on aviorikoksessa, ei naimisissa toisen miehen kanssa. Tässä vaiheessa elämän tie lavenee Jumalan armolla. On tuhat ja yksi asiaa, joita on saattanut tapahtua. Ehkä kumpikaan ei ollut kristitty ensimmäisen avioliiton aikana, tai toinen oli ja toinen ei. Kuka pelastui ja milloin? Olivatko edelliset puolisot uudelleen avioituneita? Onko vilpittömästi kaduttu edellisiä puolisoita?

Totuus on, että Pyhän Hengen, ei kenenkään miehen tai naisen, pitäisi puhua totuutta kaikille osapuolille. Jumalan Sana saattaa olla sekavaa joissakin avioero- ja uudelleenavioitumisasioissa, mutta Hänen puheensa sinulle on äänekästä ja selkeää, jos olet oikeassa suhteessa Hänen kanssaan. Älä anna kenenkään muun henkilön yrittää tulla Pyhän Hengen apulaiseksi sanomaan sinulle, mikä on oikein tai väärin, paitsi jos Raamattu on selkeä asiasta.

“Deuteronomium 24 vaimo” yrittää elää lain alla tänä armon aikana (Uuden testamentin aikana). Jos sinusta tuntuu, että olet Deuteronomium 24 vaimo, katsotaanpa, mitä muita ohjeita ja lakeja Jumala antaa samassa kappaleessa:

Jos mies on vastikään mennyt naimisiin, hänen ei tarvitse lähteä sotaan eikä häntä saa kutsua muuhunkaan palvelukseen. Hän saa vuoden ajan olla vapaa ja pysyä kotona vaimonsa ilona. (Jae 5)

Pysyikö sinun miehesi kotona kanssasi vuoden ajan naimisiinmenonne jälkeen? Jos todella olet Deuteronomium 24 vaimo, miehesi ei olisi voinut tehdä töitä tuon vuoden aikana.

Kukaan ei saa ottaa lainan pantiksi jauhinkiviä, ei edes päällimmäistä kiveä, sillä niiden varassa on toisen ihmisen henki. (Jae 6)

Jauhinkiviä käytettiin ruoan jauhamiseen. Kun luvun 24 vaimo ostaa auton, hänen jauhinkiveään ei voida ottaa pantiksi.

Jos käy ilmi, että joku on ryöstänyt itselleen toisen israelilaisen ja tarjonnut häntä ostettavaksi tai myynyt hänet orjaksi, tekoon syyllistyneen on kuoltava. Hävittäkää paha keskuudestanne. (Jae 7)

Kuolemanrangaistus nähdään sopivana luvussa 24.

Jos keskuudessanne on syytä epäillä spitaalia, noudattakaa tarkoin kaikkia niitä neuvoja, joita saatte leeviläispapeilta, ja totelkaa niitä ohjeita, jotka minä olen heille antanut. (Jae 8)

Tätä lakia luvun 24 vaimon olisi noudatettava, jos meillä olisi spitaaliepidemia.

Jos lainaat toiselle panttia vastaan jotakin, älä mene hänen kotiinsa panttia hakemaan. Jää ulkopuolelle odottamaan, että se, jolle lainaat, voi itse käydä hakemassa pantin. Jos hän on varaton, et saa pitää hänen panttaamaansa viittaa hallussasi yli yön,  vaan sinun on palautettava viitta auringonlaskun aikaan, että hän voi kääriytyä siihen yöksi. Silloin hän siunaa sinua, ja Herra, sinun Jumalasi, katsoo sinut vanhurskaaksi. (Jakeet 10-13)

Köyhän miehen viitat pitää palauttaa iltaan mennessä. Kuinka monta viittaa sinulla on hallussasi?

Älä tee vääryyttä köyhälle päivätyöläiselle, olipa hän maanmiehesi tai maassasi asuva muukalainen. Maksa hänelle työpäivän palkka ennen auringonlaskua, sillä hän on köyhä ja odottaa palkkaansa. Jos et maksa, hän huutaa avukseen Herraa ja sinä joudut syynalaiseksi. (Jakeet 14-15)

Jos perheelläsi on taloudellisia tarpeita, sano aviomiehellesi, että hänen työnantajansa tulisi maksaa hänelle joka päivä. Jos ei, sano työnantajalle, että hän tekee syntiä.

Isää ei saa tuomita kuolemaan poikansa eikä poikaa isänsä rikoksesta, vaan kukin tuomittakoon vain omasta rikoksestaan. (Jae 16)

Lapset tuomitaan kuolemaan synneistään? Olen kiitollinen, että Jeesus tuli maksamaan hinnan meidän jokaisen puolesta ja lastemme puolesta.

Ette saa viedä muukalaiselta ettekä orvolta hänen oikeuksiaan. Älkää ottako leskeltä vaatetta lainan pantiksi. Muistakaa, että itse olitte orjina Egyptissä ja että Herra, teidän Jumalanne, lunasti teidät sieltä vapaiksi. Sen tähden teidän on noudatettava näitä käskyjä. (Jakeet 17-18)

5. Mooseksen kirjan luvun 24 vaimo saattaa edelleen olla orja, eikä hän tajua, että Jeesus vapautti hänet ristillä.

Jos viljasatoa korjatessanne unohdatte pellolle lyhteen, älkää palatko sitä hakemaan, vaan antakaa sen jäädä sinne muukalaista, orpoa ja leskeä varten. Kun näin teette, Herra, teidän Jumalanne, siunaa teitä kaikissa toimissanne. »Kun olette ravistaneet oliivit puistanne, älkää palatko keräämään jäljelle jääneitä oliiveja; ne kuuluvat muukalaiselle, orvolle ja leskelle. 21Kun olette korjanneet viinitarhanne sadon, älkää suorittako jälkikorjuuta, vaan antakaa muukalaisen, orvon ja lesken korjata loput.  (Jakeet 19-21)

Harvat meistä korjaavat viljaa, oliiveja ja rypäleitä tänä päivänä. Jumalalla on standardinsa, jos haluat olla todellinen “Deuteronomium 24 vaimo” ja kasvattaa omat ruokasi.

Muistakaa, että itse olitte orjina Egyptissä. Sen tähden teidän on noudatettava näitä käskyjä. (Jae 22)

Jokainen meistä oli kyllä joskus orja, mutta Vapauttajamme tuli päästämään meidät vapaiksi. Kristillisen elämän ohjeemme tänä päivänä löytyvät Uudesta testamentista. Ei, Jumala ei muuttanut mieltään. Hän vapautti meidät laista. “Deuteronomium 24 vaimo” kuulostaa typerältä, kun tutkimme jakeita, eikö? Niin myös se, ettei voisi palata takaisin liiton puolisonsa luokse, eheyttää perhe ja elää ja palvella Herraa. Nämä lait ovat samassa 5. Mooseksen kirjan kappaleessa, jota yritetään soveltaa omaan avioliittoon. Et voi valita, mitä jakeita seurata. Kiitän Jumalaa Jeesuksesta ja Hänen armostaan.

-Robert E. Steinkamp

Pieniä jokapäiväisiä asioita, jotka muistuttivat minua kodista. Pystyin estämään kaikki isot asiat, mutta Jumala lähetti minulle muistutuksia kodista kymmenillä erilaisilla pienillä tavoilla. Niin Hän tekee myös sinun puolisollesi.

Syyllisyyttä. Se alkoi sekasotkumme ensimmäisenä päivänä ja jatkui siihen asti, kunnes menimme uudelleen naimisiin. Syyllisyyden rinnalla oli häpeä. Herra, meidän Jumalamme, kääntää tuhlaajan syyllisyyden ja häpeän iloksi, kun teemme niin kuin on oikein.

Meistä on mukavaa olla puolisomme lähellä, mutta Saatana sanoo meille, ettei se enää ikinä toimisi. Pelkäämme ja vetäydymme yhä enemmän, kunnes Pyhä Henki koskettaa meitä taas. Sitten alamme taas tulla perheemme luokse “kokeilemaan kepillä jäätä”.

Pöydälläni on juuri eräs kortti, jossa on raamatunkohta “Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa.” Se on viesti myös sinulle. Saattaa näyttää siltä, että olet hautautunut raunioihin – särkyneiden lupausten ja vihollisen hyökkäysten jäänteisiin. On kuitenkin Yksi, joka voi auttaa sinua näkemään ulospääsyn tästä sotkusta. Hänen nimensä on Jeesus. Hän on luvannut, että jos huudamme Häntä avuksi, niin Hän auttaa meitä. Hän on luvannut, että jos etsimme Hänen kasvojaan, niin Hän siunaa meitä. Hän on luvannut, että Hän on meidän kanssamme, aina. “Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi, kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa, kun astut tulen lävitse, sinä et pala eikä liekki sinua polta.” Jes 43:2 Olosuhteesi ovat todellakin vaikeat ja tilanne saattaa näyttää mahdottomalta. Mutta palvelemme Jumalaa, joka pystyy mahdottomaan. Jos pystyt vain jatkamaan vaellusta ja uskot ja luotat, niin löydät kyllä ulospääsyn pois raunioiden keskeltä. Se ei ole helppo tie, mutta sille tielle meidät on kutsuttu. Jumala lupaa, ettei meidän tarvitse kulkea sitä yksin. Kurkota kohti Hänen kättään tänään ja anna Hänen osoittaa sinulle tie ulos.

Raisa vastaa:

Vain Jumala tietää, mitä pitäisi tehdä. On tärkeää huolehtia itsensä ja lasten turvallisuudesta. Tässä yhtenä esimerkkinä todistus (lauantain todistukset 15.9.2018) naiselta, jonka kotona esiintyi perheväkivaltaa:

“Olen seisonut avioliittoni puolesta muutaman vuoden. Labor Day -viikonloppuna lähdin kotoa kahden poikani kanssa. Oli paljon tappelua, perheväkivaltaa, eikä mikäänlaista luottamusta. Tunsin, että Pyhä Henki johdatti minut pois kotoa. Jumala puhui minulle ja sanoi, että tämä avioliitto hajoaa palasiksi, mutta usko Minuun ja katso, kun Minä eheytän särkyneen avioliittosi. Hän rakastaa minua ja perhettäni ja tiedän, että jos olen Hänen käsissään niin kaikki järjestyy. Rukoilen, että jokainen ottaisi aikaa kuunnellakseen Pyhää Henkeä. Älä pelkää. Hän tietää parhaiten. Jumala siunatkoon jokaista teistä! Mennään ja tehdään Taivaallinen Isämme ylpeäksi! (Kalifornia, USA)”

Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako. Jumalan asettama avioliitto on liitto ja se pysyy kuolemaan asti. Jumala on asettanut avioliiton turvaksi pariskunnalle ja perheelle ja Hän myös pitää liiton voimassa. Avioliiton pysyvyys ei ole siis kiinni meidän omista teoista tai pyrkimyksistä – se pysyy kuolemaan asti.

Entä jos puoliso haluaa eron, pettää, on väkivaltainen, tai avioliitossa on muita ylitsepääsemättömiä ongelmia? Ne ovat kaikki Saatanan juonia ja keinoja tuhota Jumalan asettama liitto. Varas on tullut vain varastamaan, tuhoamaan ja tappamaan. Jumala VOI parantaa, eheyttää ja herättää kuolleista! Näiden nettisivujen avulla haluan auttaa ihmisiä rukoilemaan puolisonsa puolesta, etsimään syvempää suhdetta Jeesukseen, taistelemaan pahaa vastaan ja kulkemaan kohti avioliiton eheytymistä 🙂 Jumala teki sen minulle ja Hän voi tehdä sen myös sinulle! Älä ikinä luovuta.

“Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”
(Matt 19:5-6)

“Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen. Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa.”
(Room 7:2-3)

Jeesus sanoi heille: “Uskokaa Jumalaan. Totisesti: jos joku sanoo tälle vuorelle: ‘Nouse paikaltasi ja paiskaudu mereen!’, se myös tapahtuu, jos hän ei sydämessään epäile vaan uskoo, että niin käy kuin hän sanoo.
(Mark 11:22-23)

-Raisa

Load More

Lisää vastauksia kysymyksiin voit löytää Bobin ja Charlynen kirjoista Stop Divorce Bookstore:ssa.