Kuka oikeasti ohjaa? Sinä vai Jeesus?

7.2.2020

Kuka oikeasti ohjaa? Sinä vai Jeesus?

Suomennettu hartaudesta: Who is really driving? You or Jesus? (Charlyne Cares Devotion 6.2.2020)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi.
1 Moos 2:24

“Seison avioliittoni eheytymisen puolesta, mutta löysin jonkun toisen ja nyt me tapailemme.”

Näetkö ristiriidan yllä olevassa toteamuksessa? Kuinka voit rukoilla avioliittosi eheytymisen puolesta, mutta olet silti alkanut suhteeseen jonkun toisen kanssa, joka ei ole oma puolisosi?

Voisit yllättyä siitä, kuinka usein me kuulemme samanlaisia kommentteja kuin tuo yllä oleva.

Otan yhden sivun isäni kirjasta ja sanon nyt sinulle suoraan.

Juokse!

Nyt!

Juokse pois siitä suhteesta.

Emme voi rukoilla “Herra, ota sinä ohjat. Minä antaudun Sinulle. Tapahtukoon sinun tahtosi minun elämässäni.”, jos samalla pidämme toisella kädellä kiinni ratista ja yritämme ohjata.

Seuraatko Kristusta yltiöpäisellä antaumuksella? Yltiöpäisesti tai holtittomasti eli “seuraamuksista piittaamatta” tai “ajattelematta”.

Uutisissa on viime aikoina ollut juttuja itseohjautuvista autoista. Autoyhtiöt kilpailevat ollakseen ensimmäisenä tekemässä täydelliseksi tätä uutta teknologiaa. Ideana on, että voi istua ratin takana ja auto hoitaa ajamisen. Voi lukea sähköpostia tai kirjaa, tai jopa lakata kynsiä, jos uskaltaa! Ei tarvitse tarttua rattiin ja syrjäyttää teknologiaa, jonka pitäisi olla tarpeeksi viisas viemään turvallisesti perille.

Kuvittele nyt istuvasi Jeesuksen autossa. Hän kehottaa sinua istumaan alas ja antamaan Hänen kuljettaa sinut turvallisesti määränpäähän. Varmuuden vuoksi pidät kädellä kiinni ratista ja varmistat, että kutsut mukaan mekaanikon ja ensihoitajan, ihan vain varulta, jos heitä vaikka tarvittaisiin.

Eipä ole paljon uskoa!

Kirjoittaessani tätä tekstiä istun parhaillani tuolissa. Kävelin toimistooni ja istuin alas. En hivuttautunut tuolille varovasti tai testannut sitä ennen kuin istuin alas. Luotin, että se hoitaisi tehtävänsä, ja istuin alas.

Kun luotat täysin Jeesukseen, olet riippuvainen Hänestä jokaisella elämäsi osa-alueella. Sinun ei tarvitse tehdä “tekopakkaa”, testata tuolia, tai ottaa mekaanikkoa mukaan. Jeesus riittää!

Haluatko luottaa Häneen?

Haluatko luottaa Häneen ja siihen, mikä on Hänen tahtonsa sinun elämässäsi?

Haluatko luottaa Häneen ja siihen, mikä on Hänen tahtonsa sinun avioliitossasi?

Vaikka siinä kestäisi kauemmin kuin ajattelisit?

Vaikka se johtaisi sinut kipeälle tielle joksikin aikaa?

Voimme luottaa Häneen! Hän on ylistyksemme ja luottamuksemme arvoinen.

Jos todella seisot avioliittosi eheytymisen puolesta, sinulla ei ole varaa parisuhteelle jonkun toisen henkilön kanssa. Sinulla ei ole varaa pitää toista jalkaa deittailumaailmassa ja toista jalkaa avioliittomaailmassa.

En voi sanoa, että avioliittosi eheytyisi. Kukaan ei voi luvata sitä. Tiedän, että poissa oleva puoliso epäilee sanojasi ja motiivejasi, kun suusi sanoo “Haluan avioliittomme eheyyvän”, mutta tekosi sanovat “tapailen jotakuta toista.”

Tiedän myös, että Herra kunnioittaa kuuliaisuuttasi, ja vaikka Hän pyytäisi sinua olemaan yksin jonkun aikaa, se tulee lopuksi olemaan sen arvoista.

Sen sijaan että toivot avioliiton eheytymistä, samalla kun teet profiilia deittisivustolle, mikset vain täysillä antautuisi avioliitollesi?

Sen sijaan että menet sokkotreffeille, jotka hyvää tarkoittava työkaveri järjesti, mikset ottaisi Kristus-keskeisestä avioliitosta kertovaa kirjaa ja pyytäisi Herraa näyttämään sinulle, missä asiat menivät vikaan. Pyydä Häntä näyttämään sinulle, kuinka sinä voit olla Jumalaa pelkäävä aviomies tai vaimo.

Mutta se koskee myös kaikkia teitä: jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään, ja vaimon tulee kunnioittaa miestään.
Ef 5:33

Paholainen aikoo huijata sinut ajattelemaan, että ansaitset jonkun paremman. Ystävät ja perheenjäsenet haluavat ehkä, että etsit jonkun toisen, koska he eivät halua nähdä, kun sinuun sattuu. Raamatussa meille ei missään luvata elämää ilman kipua ja tuskaa. Elämme syntisessä maailmassa. Täällä on kipua, mutta tiedämme, ettei tämä maailma ole meidän kotimme!

Herra, luovutan elämäni jokaisen osa-alueen sinulle. Haluan, että Sinä otat ratista kiinni ja minä luotan, mihin sinä johdat minua! Aamen.

Lori Steinkamp Lassen

Lue lisää Lorin tekstejä TÄÄLTÄ