Kuinka usein houkuttaa valehdella?

10.10.2020

Kuinka usein houkuttaa valehdella?

Suomennettu hartaudesta: How often are you tempted to lie? (Charlyne Cares Devotion 9.10.2020)

Toinen toistaan he pettävät valhein, heidän kielensä on liukas, sydän vilppiä täynnä. Mykistä, Herra, kavalat kielet, vaienna ne, jotka kerskuvat:
Ps 12:2-4

Puhutko aina totta vai heitätkö sekaan muutaman “valkoisen valheen”? Tietävätkö lapsesi eron totuuden kertomisessa ja valehtelemisessa riippuen siitä, kohdistuuko se sinuun, heidän ystäviinsä vai opettajiin? Opetammeko lapsillemme, että valehtelu on okei? Tuntuu siltä, että yhteiskunnan mielestä on normaalia valehdella.

Tutki minut, Herra, koettele minua, tutki sydämeni ja ajatukseni. Olen aina pitänyt mielessäni armosi, olen elänyt sinun totuutesi mukaan.
Ps 26:2-3

Mitä Herra sanoo valehtelemisesta?

Kuutta asiaa Herra vihaa, seitsemää hän ei edessään siedä: ylpeitä silmiä, petollista kieltä, viattoman veren tahraamia käsiä, sydäntä, joka punoo ilkeitä juonia, jalkoja, jotka rientävät rikoksen teille, väärää todistajaa ja vilpin puhujaa ja ihmistä, joka yllyttää veljen veljeä vastaan.
Sananl 6:16-19

Käytän yhtä raamatunkohtaa, joka muistuttaa sinuakin pitämään “suun supussa” (zip your lips). Tänään voisin kuitenkin käyttää tätä raamatunkohtaa muistuttamaan sinua siitä, ettet ikinä lankeaisi houkutukseen alkaa valehtelemaan avioliitto-ongelmiesi takia. Vihollinen valehtelee sinulle, että on ihan okei kertoa valkoisia valheita. Mitä paholainen kertoi Eevalle puutarhassa ensimmäisessä Mooseksen kirjassa? Mitä hänelle ja Aatamille tapahtui? Meidän pitää varoa vihollista ja hänen juoniaan.

Herra, aseta vartija suulleni, pane vartio huulteni portille. Älä anna minun hairahtua pahaan, jumalattomien mielettömään elämään, veljeilemään pahantekijöiden kanssa, nauttimaan heidän herkkujaan.
Ps 141:3-4

Rukoilen, että sinulla ja minulla olisi aina Herran pelko, jotta emme kielellämme tekisi räikeästi syntiä Herraa vastaan päivittäin.

Jos odotat elämältä hyvää ja toivot pitkää ikää, niin varo kieltäsi, älä päästä huulillesi petoksen sanaa. Karta pahaa ja tee hyvää, pyri sopuun, rakenna rauhaa!
Ps 34:12-14

Haluan sydämestäni sinun tietävän, että Herra on sinun Ihmeellinen Neuvonantajasi, Puolustajasi ja Suojelijasi kamppaillessasi avioliitto-ongelmissa, joita saattavat olla lasten ongelmat, raha- tai työllisyysasiat. Et ehkä näe näkyvästi Jumalan enkelisotureiden suojelua, mutta he ovat kanssasi. (Lue 2. Kuninkaiden kirja 6:8-23.)

Tutki tänään omaa elämääsi ennen kuin osoitat sormella puolisoasi, joka joutui houkutukseen ja alkoi valehdella, mikä lopulta synnytti aviorikoksen synnin tai muita syntejä. Kun puolisosi syyllistyy aviorikokseen, hänen on täytynyt kertoa valhe valheen päälle syntiensä peittämiseksi. Voit tietää muiden tuhlaajien todistuksista, että Jumala puhuu heille heidän synneistään ja vääristä teoistaan uudelleen ja uudelleen.

Vihollinen yrittää vakuuttaa, että valehtelemiselle on oikeutetut perusteet. Varo, ettei vihollinen eksytä ja houkuttele sinua lankeamaan syntiin. Huuda avuksi Herraasi, juuri nyt, puhdistamaan sydämesi valheista, jotka ovat syntyneet avioliittosi, asumuseron tai avioeron aikana. Onko vihollinen eksyttänyt miehesi tai vaimosi olemaan anteeksiantamaton sinun syntejäsi kohtaan siihen pisteeseen asti, että kristitty puolisosi on sokaistunut ja eksynyt Jumalan totuudesta anteeksiannosta ja vihollisten rakastamisesta?

Herraa minä ahdingossani huudan, ja hän vastaa minulle. Herra, pelasta minut valehtelijoiden käsistä, varjele heidän petollisilta puheiltaan.
Ps 120:1-2

Miten vihollinen saa jalansijaa niin monissa avioliitoissa? Vastaus on helppo: petoksella ja valehtelulla. Opetamme lapsiamme nuoresta pitäen olemaan valehtelematta, mutta mitä he näkevät? Äiti tai isä, pystyttekö huomaamaan lapsestanne, milloin hän ei kerro totuutta? Minä pystyin ennen katsomaan lapsiamme suoraan silmiin ja näkemään, valehtelivatko he minulle. Jumala pystyy tekemään samoin!

Rukoilen, että alat rukoilemaan valehtelun henkeä vastaan, joka hyökkää puolisosi kimppuun ja saattaa hyökätä sinun tai perheenjäsentesi kimppuun. Älä ikinä unohda, että Saatana on kaikkien valheiden isä. Jokainen meistä voi rukoilla kaikenikäisten tuhlaajien puolesta, että he oppisivat tuntemaan totuuden ja että totuus vapauttaisi heidät. Saatana puhuu valheita puolisollesi joka päivä. Rukoile, että puolisosi huomaisi, että hän on eksynyt ja ansassa ja että ainoa ulospääsy on huutaa avuksi Jeesusta, joka tulee hänen Pelastajakseen ja Herrakseen.