Kestävä odotus keskellä

11.10.2018

Kestävä odotus keskellä

Suomennettu hartaudesta:
Waiting well in the middle
Charlyne Cares Devotion 11.10.2018
Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 23 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Hänen kirjoituksensa voi syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa.
-Charlyne

Keskellä on vaikeaa. Keskellä on väsyttävää. Keskellä on paljon vastaamattomia kysymyksiä.

Esimerkiksi keskellä dieettiä, keskellä maratonia, keskellä pitkää työpäivää, keskellä on vaikeaa!

Aloitukset ovat mukavia, ja jopa lopetukset. Aloitukset ovat täynnä toivoa ja lupausta. Ne ovat täynnä tulevia asioita. Aloitus tarkoittaa jonkin jutun alkamista!

Keskellä epäilys hiipii. Keskellä haluan luovuttaa. Keskellä maaliviiva katoaa näkyvistä. Annetut lupaukset katoavat näkyvistä. Voin kadottaa näkyvistäni sen, kuka Jumala todella on.

Meidän tulee muistaa, että Jumala on meitä varten! Hän voi tehdä tien! Meidän ei tarvitse pelätä! On vaikeaa muistaa sitä, kun olemme keskellä.

• Keskellä seisomista eheytymisen puolesta.
  • Keskellä toivomista, että puoliso tulisi kotiin.
  • Keskellä toivomista, että olisi jotakin kommunikaatiota puolison kanssa.
  • Keskellä rukoilemista, että jo kauan aikaa sitten tapahtunut eheytyminen saisi lopultakin aikaan läheisen, Jumalan mielen mukaisen avioliiton.

Johanneksen evankeliumissa luvussa 11 on perhe, joka on jumittunut keskelle. Lasarus oli sairas, joten hänen siskonsa Maria ja Martta veivät viestin Jeesukselle, että hän oli sairas.

Sen kuultuaan Jeesus sanoi: “Ei tämä tauti ole kuolemaksi vaan Jumalan kunniaksi: se tuo julki Jumalan Pojan kirkkauden.”
Joh 11:4

Jeesus rakasti Lasarusta, mutta sen sijaan että hän olisi pakannut ja lähtenyt Lasaruksen luo heti, hän odotti vielä kaksi päivää. Kun hän vihdoin lähti, hänellä oli kahden päivän matka edessään.

Onko sinusta ikinä tuntunut siltä, että Jeesus on ollut hidas vastaamaan pyyntöösi?

Kun Jeesus saapui Lasaruksen luokse, Lasarus oli kuollut ja hänen ruumiinsa oli ollut haudassa jo neljä päivää.

Kun Lasarus kuoli, Maria ja Martta ajattelivat, että Jeesus oli pettänyt heidät. He olivat turhautuneita siitä, ettei Jeesus saapunut ajoissa parantamaan Lasarusta. He odottivat keskellä. Kun Jeesus lopulta saapuu, he molemmat sanovat hänelle “Jos olisit ollut täällä, tätä ei olisi tapahtunut.”

Oletko ikinä sanonut noin Jumalalle? “Jos sinä olisit ______, niin tätä ei olisi tapahtunut!”

Jeesuksen vastaus heille kohdassa Joh 11:40 oli “Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?”

Neljä päivää kuoleman jälkeen, Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista kolmella sanalla “Lasarus, tule ulos!”

Jokainen hetki, jonka olemme odottaneet lupauksen täyttymistä, katoaa kun pääsemme perille.

19 vuotta sitten olin jumissa keskellä. Olin raskausviikolla 34 ja odotin ensimmäisiä kaksosiani (se on jo tarina itsessään). Olin sairaalassa korkean verenpaineen takia. Minulle oli aloitettu lääkitys verenpaineen alentamiseksi sydänkohtauksen ja aivohalvauksen ehkäisemiseksi. Suunnitelmissa oli pitää minut vuodelevossa ja lääkittynä, kunnes olisi turvallisempaa synnyttää.

Noin neljä päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen tehtiin päätös, että minulle tehtäisiin keisarinleikkaus kahden päivän sisällä, koska kehoni ei ollut reagoinut lääkitykseen. Lääkärini saapui aikaisin seuraavana aamuna ja suoritti keisarinleikkauksen. Kyle ja Kayla olivat siinä! Heidät molemmat vietiin heti vastasyntyneiden teho-osastolle ja minut vietiin toipumishuoneeseen. Siinä taas odotin.

Olimme Scottin kanssa odottaneet pitkään sitä hetkeä. Meillä oli takana melkein kolme vuotta lapsettomuutta. Kuukausien ajan testejä, lääkärin vastaanottoja, piikityksiä, lääkkeitä, leikkauksia ja keskenmeno saivat meidät odottamaan sitä hetkeä, jolloin vihdoin olisimme vanhempia.

Olin siellä samassa rakennuksessa kuin vauvani, mutta jouduin yhä odottamaan heidän näkemistään. Scott toi minulle polaroid-valokuvan vauvoista, jotka makasivat lämpökaapissa. Hän toimi välimiehenäni vauvojen teho-osaston ja sairaalan toipumishuoneen välillä, jossa olin toipumassa leikkauksesta.

Lopulta useampi tunti myöhemmin he kärräsivät minut teho-osastolle, jotta sain nähdä Kylen ja Kaylan. Sinä hetkenä, kun tartuin kiinni noiden pienten vauvojen sormista, kaikki odotushetkeni katosivat. En enää muistanut itkettyjä kyyneleitä, testejä, pettymyksiä, kaikki katosivat!

Jumala on huolehtijamme – jopa keskellä.

Kaikki katsovat odottaen sinuun, ja sinä annat heille ruoan ajallaan. Sinä avaat kätesi ja hyvyydessäsi ravitset kaiken mikä elää.
Ps 145:15-16

“Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?”

Uskotko Jumalaan? Jos uskot, niin tiedät, että Hän on sinua varten! Hän on sinun puolellasi. Hän haluaa sinulle parasta. Jopa silloin, kun naurat sille naurettavuudelle, mitä Hän sanoo tekevänsä!

Mitä keskellä sinä olet tänään?

Odotatko puolison kotiinpaluuta?

Odotatko anteeksipyyntöä?

Odotatko selitystä joltakulta?

Odotatko, että ei-uskova puoliso antautuisi Jumalalle?

Saatat haluta vahvistusta, hyväksyntää ja suvaitsevaisuutta puolisoltasi. Jonakin päivänä ne saattavat tulla, mutta Jeesus on todella se Ainoa, joka voi antaa sinulle sitä vahvistusta, hyväksyntää ja suvaitsevaisuutta, jota kaipaat.

Kun odotat keskellä, et ole yksin. Luojamme kantaa sinua tämän ajanjakson läpi.

“Enkö sanonut sinulle, että jos uskot, saat nähdä Jumalan kirkkauden?”

Niin kuin Jeesus poisti kiven Lasaruksen haudalta, Hän voi poistaa olosuhteiden kiven sydämeltäsi. Mikä kivi estää sinua näkemästä Jumalan kirkkautta? Se saattaa olla:

Epäusko, pelko, ahdistus, riippuvuus, anteeksiantamattomuus, tai katkeruus.

Emme voi aina ymmärtää Jumalaa ja Hänen teitään. Se hetki, kun ymmärrämme, mitä Hän tekee henkivalloissa, on se hetki, kun emme enää tarvitse Jumalaa. Luota Jumalan olemukseen. Luota tarinasi Jumalalle. Luota Hänen Sanaansa. Luota Hänen lupauksiinsa.

Ole ääneti Herran edessä, odota hänen apuaan! Älä kadehdi sitä, joka menestyy elämässään, sitä, jonka kaikki juonet onnistuvat.
Ps 37:7

Lori Steinkamp Lassen

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.