Jumalan ihmeellinen armo

Suomennettu hartaudesta:
God’s amazing grace
Charlyne Cares Devotion 5.8.2018

Ylistetty olkoon hänen armonsa kirkkaus, kun hän antoi meille rakkaan Poikansa! Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä.
Ef 1:6-8

Tunnetko itse henkilökohtaisesti Jumalan ihmeellisen armon? Mitä on Jumalan ihmeellinen armo? Armo voitaisiin määritellä yhdellä lauseella: Armo on Jumalan osoittama ansaitsematon suosio; armeliaisuus; laupeus. Jumala ei anna meille, mitä me ansaitsemme, vaan sen sijaan mitä me emme ansaitse. Ja se on ikuinen elämä ilman rangaistusta tuomiopäivänä. Herramme antaa meille Pyhän Henkensä Oppaaksemme, Neuvonantajaksemme, Vapauttajaksemme ja Ystäväksemme, kun kuljemme elämämme läpi tässä synnillisessä maailmassa. Hän on kanssasi koko ajan ja haluaa ohjata askeleitasi elämäsi jokaisena päivänä.

Rukoilen, että lukisit ja mietiskelisit tässä tekstissä esiintyviä raamatunkohtia. Ne ovat todella voimallisia. Rukoilen, että olisit tarpeeksi nälkäinen katsomaan oman Raamattusi hakemistosta kaikki raamatunkohdat “armosta”. Pystytkö kuvittelemaan Jumalan armon rikkaudet, joita Hän ylenpalttisesti antaa meille kaiken viisauden ja ymmärryksen kanssa?

Jumalan ihmeellinen armo on niin voimakasta, että se tuo pelastuksen KAIKILLE ihmisille. Sinä ja rakas puolisosi voitte sanoa “Ei” jumalattomuudelle ja maailmallisille haluille ja elää kunnollista ja rehellistä elämää tässä maailmassa.

Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa
Tit 2:11-12

“Uskomme, että uudestisyntyminen, kääntyminen, pyhitys ja usko eivät ole ihmisen vapaan tahdon ja voiman tekoja, vaan Jumalan mahtavaa, tehokasta ja vastustamatonta armoa.” -Charles H. Spurgeon (oma suomennos)

Rukoilisitko suurta satoa tänä Herran päivänä kaikkiin seurakuntiin ympäri maailmaa? Rukoile, että tuhlaajapuolisot, teinit ja eksyksissä olevat läheiset olisivat herkkiä Pyhälle Hengelle, joka kutsuu heitä nimeltä seuraamaan Herraa tänä päivänä. Tuhannet syntiset voivat tulla tuntemaan Jumalan ihmeellisen armon pelastuksekseen tänä päivänä.

Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.
Ef 2:8-9

Kun ajattelen sanaa armo, ajattelen John Newtonin kirjoittamaa laulua On armo suuri, ihmeinen (Amazing Grace). Hän oli orjakauppias 1700-luvulla, mutta Jumala sai Newtonin huomion, Jumalan armosta. Yhtenä päivänä Jumalan armo asetti pelon tämän kieron orjakauppiaan sydämeen rajun myrskyn kautta. Hädissään ja peläten haaksirikkoa, Newton alkoi lukea Thomas Kempiksen kirjaa “The imitation of Christ”. Jumala käytti tuota kirjaa johdattamaan Newtonin Jeesukselle Kristukselle. Newtonin elämässä tapahtui dramaattinen muutos. Hän tunsi kutsun ryhtyä papiksi Englannissa. Newton toi omissa jumalanpalveluksissaan esille yksinkertaisia, hartaita virsiä tavallisten psalmien sijaan. Kun ei löytynyt tarpeeksi virsiä, Newton alkoi kirjoittamaan omia virsiään. John Newton jaksoi aina ihmetellä Jumalan armoa, joka muutti hänen elämänsä niin täydellisesti.

Etkö sinäkin halua sitä samaa puolisollesi ja rakkaillesi? Jumalan armo voi synnyttää pelon rakkaassa puolisossasi, ja hän saattaa napata käsiinsä jonkun kirjan tai katsoa jotakuta telkkarissa tai kuunnella jotakin radiosta. Muutos, jonka Newton koki, oli samanlainen kuin minkä Saul koki Damaskoksen tiellä Herran kanssa. Saulista tuli Paavali, jonka kirjoituksia me kaikki rakastamme lukea. Rukoilen, että John Newtonin todistus antaisi toivoa ja rohkaisua sinulle ja rakkaalle puolisollesi.

Jumala rakastaa kaikkia syntisiä. Hän haluaa, että kaikki kääntyvät pois omasta itsekkäästä, itsekeskeisestä, ylpeästä, synnillisestä luonnostaan ja jumalattomasta elämäntyylistään. Meidän tulee rukoilla kaikkien puolisoiden puolesta, että he lakkaisivat olemasta itsekkäitä ja itsekeskeisiä miehiä tai vaimoja, ja että he laittaisivat Jumalan, puolisonsa ja lapsensa itsensä edelle. Ei ikinä unohdeta tätä totuutta, kun rukoilemme kaikkien tuhlaajien, puolisoiden ja lähimmäistemme puolesta. Ei ikinä unohdeta Jumalan ihmeellistä armoa elämämme jokaisena päivänä.

On armo suuri, ihmeinen

On armo suuri ihmeinen,
se muutti sydämen.

Mä kuuro sokea sain ihmeen kokea:
nyt kuulla nähdä voin.

Tää armo poisti tuomion,
toi rauhan tuntohon.
Sen hetken mistan ain,
kun Herran armon sain.
Nyt siihen luotan vain.

Kun vaarat vaanii tiellä maan,
saan käydä suojassaan.
Tää armo varjelee ja tieni valaisee,
Kun kuljen taivaaseen.

On siellä juhla voittajain
ja päivä kestää ain.
Kun vuosituhannen soi laulu pyhien,
se alkusoitto vain.

John Newton
Suom. Aimo Huttunen

Huolimatta siitä, mitä kohtaat tänä päivänä tai tulevaisuudessa koskien avioliitto-ongelmiasi, raha-asioita, ongelmia lasten kanssa tai jos sinulla on terveysongelmia, Jumala sanoo sinulle:

Mutta hän on vastannut minulle: “Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Sen tähden ylpeilen mieluimmin heikkoudestani, jotta minuun asettuisi Kristuksen voima. Siksi iloitsen heikkoudesta, loukkauksista, vaikeuksista, vainoista ja ahdingoista, joihin joudun Kristuksen tähden. Juuri heikkona olen voimakas.
2 Kor 12:9-10

Jumalan armo uskosta Jeesukseen Kristukseen pyyhkii pois kaikki syntisi, puolisosi synnit ja muiden rakkaittesi synnit, joilla ei ole henkilökohtaista suhdetta Jeesukseen Pelastajana ja Herrana.

Mutta missä synti on tullut suureksi, siellä on armo tullut ylenpalttiseksi. Niin kuin synti on hallinnut ja vienyt kuolemaan, niin on armo hallitseva ja johtava ikuiseen elämään, koska Herramme Jeesus Kristus on lahjoittanut meille vanhurskauden.
Room 5:20b-21

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.