Jumala rakastaa avioliiton kautta

20.7.2022

Jumala rakastaa avioliiton kautta

Maailman rakkauden ja Jumalan rakkauden välillä on ero. Voimme oppia Jumalan muuttumattomasta ja pyyteettömästä rakkaudesta Hänen Sanastaan. Sitä sanotaan agape-rakkaudeksi. Vaikka meihin sattuu, olemme vihaisia, surullisia tai pettyneitä, Jumalan rakkaus meitä kohtaan on pysyvää.

Jeremia 31:3 sanoo: “Ikuisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut.”

Niin Hän opettaa meitä avioliitossa. Oli kyseessä sitten uskovainen tai pakana ja oli hän missä tahansa, menee hän minne tahansa, teki hän mitä tahansa, rakastat puolisoasi silti. Sen takia rakkaus ei ole tunne tai intohimo. Tosirakkaus on päätös. Uhrautuva päätös, päivittäin, toisen puolesta. Heidän väärät tekonsa ja kohtelunsa sinua kohtaan saavat hänet olemaan ansaitsematta rakkautta, mutta tosirakkaus ei aina anna sen mukaan, miten on ansaittu. Kylvät armoa, laupeutta ja anteeksiantoa vihan, kiukun, katkeruuden ja tuomitsemisen tilalle.

Miehen ja naisen välinen avioliitto on fyysinen esikuva hengellisestä rakkaudesta, jota Jumalalla on meitä kohtaan, huolimatta meidän virheistä ja epäonnistumisista. Voi, miten me häpäisemme Jumalaa, kun sanomme, että rakastamme Häntä ja sitten tekomme osoittavat toista. Silti Hän sanoo: “Rakastan sinua silti.” Silti Hän vuodattaa armoaan ja laupeuttaan. Silti Hän antaa anteeksi. Silti Hän säästää ja on valmis ottamaan meidät takaisin minä hetkenä tahansa. Jopa kaiken sen iljettävän lian kanssa, jota olemme keränneet ollessamme poissa Hänen luotaan.

Niin hän nousi ja lähti isänsä luo. Kun hän vielä oli kaukana, hänen isänsä näki hänet ja tunsi sääliä. Isä juoksi häntä vastaan, sulki hänet syliinsä ja suuteli häntä hellästi.”
Luuk 15:20

Avioliitto ei ole leikin asia, koska se on Jumalan mestariteos. Mikään ei ole hyvää, jos Hän ei sitä tee, mutta kaikki mitä Hän tekee, on hyvää. Vaikka me sotkemme kaiken, Hän voi silti tulla takaisin ja käyttää noita sekavia asioita ja tehdä niistä hyvää. Aviomiehinä ja vaimoina meillä tulee olla Jumalan näkökulma.

Monesti käymme läpi vaikeita asioita, uskon niin, jotta oppisimme ja ymmärtäisimme Hänen rakkautensa syvyyttä. Kun kärsimme avioliitossamme, se on kuin Jeesuksen kärsimyksiä. Nostamme ristimme ja kävelemme. Se on silti päätös. Päivittäinen päätös.

Kärsihän Kristuskin kerran syntien tähden, vanhurskas väärintekijöiden puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo.”
1 Piet 3:18

Monet meistä ovat jossain vaiheessa käyneet läpi jotain sellaista, joka antaisi meille oikeuden laskea ristimme alas. Jeesuksella oli oikeus laskea ristinsä, mutta silti Hän jatkoi eteenpäin. Hän näki Jumalan näyn. Hän näki, että kärsimys oli vain hetken, ja Hän näki voiton tulevan lopuksi. Aina kun tuli vaikea asia eteen, Hän otti askelen eteenpäin uudelleen ja uudelleen. Joka päivä kärsimyksessämme me nousemme ylös tietäen, että kohtaamamme kärsimykset ovat vaikeita, mutta voiton tähden otamme jokaisen askelen. Kulku on voiton kulkua, koska jokaisen asian, jonka kohtaamme matkalla, Jeesus on jo voittanut. Meidän tulee siis jatkaa eteenpäin, kunnes voitto tulee konkreettisena esiin.

Katse kiinnitettynä uskon alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen, joka edessään olevan ilon vuoksi kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istuu nyt Jumalan valtaistuimen oikealla puolella.”
Hepr 12:2

Saamme niin paljon tämän koettelemuksen lopuksi. Siitä tiedämme, että Jumalan rakkaus on todellista, koska olemme kokeneet sitä itse. Koska Hän on Henki, Hänen täytyi tehdä itsensä tunnetuksi fyysisesti. Hän opettaa rakkaudestaan monella tavalla, mutta avioliitto on niin kaunis tapa, koska se on niin erityinen. Jumala ottaa kaksi ihmistä ja tekee heistä yhden ja se on pysyvää ja ikuista.

Niinpä he eivät enää ole kaksi vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”
Matt 19:6

Saamme oppia ja kokea niin paljon elämämme aikana. Tietenkään Jumala ei ole avioeron puolella, koska Hän on pysyvä Jumala, mutta jopa avioerossa on lupaus eheytymiselle.

Naimisissa oleville annan käskyn, en minä vaan Herra, että vaimo ei saa erota miehestään.”
1 Kor 7:10-11

On yhtä helppoa laittaa puolisosi pois kuin Jumalalle olisi helppoa laittaa meidät pois. Rakkaus kuitenkin pitää meidät, jopa silloin kun käännämme selkämme. Rakkaus sanoo “Heti kun olet valmis, odotan tässä sinua.”

Jumalaton hylätköön tiensä ja väärintekijä ajatuksensa ja palatkoon Herran luo, niin Hän armahtaa, ja meidän Jumalamme luo, sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.”
Jes 55:7

Tiffany, Texas