Jumala, joka tietää kaiken

24.10.2019

Jumala, joka tietää kaiken

Suomennettu hartaudesta: The God who knows everything! (Charlyne Cares Devotion 24.10.2019)

Kuningas sanoi Danielille, jota nyt kutsuttiin nimellä Beltesassar: “Pystytkö sinä kertomaan ja selittämään minulle unen, jonka olen nähnyt?” Daniel vastasi kuninkaalle: “Salaisuutta, jota kuningas kysyy, eivät viisaat, loitsupapit, enteidenselittäjät eivätkä manaajat pysty hänelle kertomaan, mutta taivaassa on Jumala, joka paljastaa salaisuudet…
Dan 2:26-28a

Tiedätkö tarinan Danielista ja kuningas Nebukadnessarista? Kuningas määräsi eunukkiensa päällikön kutsumaan parhaita, kauniita ja oppivaisia poikia israelilaisten joukosta palvelemaan kuninkaan hovissa. Daniel ja hänen kolme ystäväänsä valittiin joukon mukana. Ylieunukki jopa antoi heille uudet nimet.

Daniel ei halunnut tehdä syntiä Jumalaa vastaan tai muuttaa vakaumustaan. Hän haastoi ylieunukin:

“Saisimmeko sentään koettaa kymmenen päivän ajan. Antakaa meille pelkkiä kasviksia syötäväksi ja vain vettä juotavaksi. Katsotaan sitten, miltä me näytämme ja miltä näyttävät ne pojat, jotka syövät herkkuja kuninkaan pöydästä. Tee sen jälkeen palvelijoillesi niin kuin parhaaksi näet.” Valvoja suostui tähän ja antoi heille kymmenen päivää aikaa. Kymmenen päivän kuluttua he näyttivät paljon terveemmiltä kuin ne pojat, jotka olivat saaneet ruokansa kuninkaan pöydästä. Niin valvoja jätti pois kuninkaan pöydän herkut ja juomaksi määrätyn viinin ja antoi heille vain kasviksia. Ja näille neljälle pojalle Jumala antoi taitoa ja kykyä kaiken opin ja viisauden ymmärtämiseen, ja Daniel osasi selittää kaikki näyt ja unet. Kuninkaan määräämän ajan mentyä umpeen ylieunukki vei kaikki pojat Nebukadnessarin eteen. Kuningas puhui poikien kanssa, eikä koko joukosta löytynyt yhtäkään Danielin, Hananjan, Misaelin ja Asarjan vertaista, ja he pääsivät kuninkaan palvelukseen. Aina kun kuningas tiedusteli heiltä asiaa, joka vaati viisautta ja ymmärrystä, hän havaitsi heidät kymmenen kertaa paremmiksi kuin kaikki hänen valtakuntansa enteidenselittäjät ja loitsupapit.
Dan 1:12-20

Tarvitsetko viisautta, tietoa ja ymmärrystä niissä monissa päätöksissä, joita sinun pitää tehdä seisoessasi avioliittosi puolesta? Minä ainakin tarvitsin. Olin vastuussa lapsistani, heidän päivittäisistä toimistaan, sekä kaikista laskuistamme. Tiesin, etten olisi ikinä voinut suoriutua kaikesta siitä kokoaikatyöstä, lasten kasvatuksesta ja laskujen maksamisesta ilman Jumalan viisautta, tietoa ja ymmärrystä. Haastan sinut: Kun eteesi tulee vaikea tilanne, koettelemus tai taloudellinen painostus, mene Herran luo ja etsi Hänen viisauttaan ja vastauksiaan. Pyydä Jumalaa paljastamaan Hänen jumalallista viisauttaan ja tietämystään ongelmissasi. Jumala puhuu lapsilleen. Hän näyttää sinulle vastauksen ongelmaasi. Sitten ylistä Häntä Hänen rakkaudestaan ja viisaudestaan, kun Hän auttoi sinua silloin, kun Häntä eniten tarvitsit.

Nebukadnessar näki unen ja kutsui enteidenselittäjät, loitsupapit, noidat ja kaldealaiset viisaat selittämään unen. He vastasivat, ettei koko maan päällä ole ihmistä, joka voisi kertoa hänelle sen, mitä hän tahtoi. Kuningas vihastui niin paljon, että käski surmata kaikki Babylonian viisaat mukaanlukien Danielin ja hänen ystävänsä. Daniel kuuli ongelmasta ja meni kuninkaan luokse ja pyysi tältä aikaa, jotta voisi tulkita unen hänelle. Sitten hän meni kolmen ystävänsä luokse ja selitti asian heille:

Ja kehotti heitä pyytämään, että taivaan Jumala olisi armollinen ja ilmaisisi tuon salaisuuden, niin etteivät he tuhoutuisi yhdessä toisten Babylonian viisaiden kanssa. Yöllisessä näyssä salaisuus ilmoitettiin Danielille. Hän kiitti taivaan Jumalaa ja sanoi:– Olkoon Jumalan nimi kiitetty ajasta aikaan, sillä yksin hänen on viisaus ja voima. Hän antaa muuttua aikojen ja hetkien, hän suistaa kuninkaat vallasta ja nostaa kuninkaat valtaan, antaa viisaille viisauden ja ymmärtäväisille tiedon. Hän paljastaa syvimmät salat, tietää sen, minkä pimeys peittää, hänen luonaan asuu valo. Sinua, isieni Jumala, minä kiitän ja ylistän, sillä sinä olet antanut minulle viisautta ja voimaa ja nyt olet ilmoittanut minulle sen, mitä sinulta pyysimme, olet ilmoittanut meille, mitä vastata kuninkaalle.
Dan 2:18-23

Daniel oli elämän ja kuoleman tilanteessa, mutta hän tiesi, että hänen Jumalansa voisi tehdä mitä tahansa. Ymmärrätkö, kuinka suuri Jumalasi on? Se oli minun ongelmani, kun erosin Bobista. En tuntenut Herraa henkilökohtaisesti tai tarpeeksi hyvin uskoakseni Hänen mahtavaan voimaansa. Tämän takia monet luovuttavat – koska he uskovat vihollisen valheita, ja heidän puolisonsa olosuhteet ovat suuremmat kuin Jumala, joka loi universumin!

Saanen jakaa yhden Jumalan nimistä: Jehovah-El Elyon: Korkein Jumala. El Elyon nimi määrittää Jumalan suvereeniksi koko universumin hallitsijaksi. Hän on se Yksi, joka hallitsee kaikkien ihmisten asioita. Raamatussa on kauttaaltaan tarinoita siitä, miten Jumala puhuu lapsilleen ja näyttää heille asioita, joita vain Jumala voisi tietää. Sen takia Daniel etsi Jehovah-El Elyonia tulkitsemaan Nebukadnessarin unen. Jumala oli uskollinen nimelleen ja paljasti kuningas Nebukadnessarin unien ja näkyjen salaisuudet Danielille.

Miten Herra puhuu sinulle avioliittosi eheytymisestä? Oliko sinulla kriisi avioliitossasi, kun huusit avuksi Jumalaa? Puhuiko Herra sydämeesi? Lähettikö hän jonkun luoksesi puhumaan eheytymisestä? Herra haluaa näyttää sinulle Hänen täydellisen tahtonsa, Hänen tiensä ja Hänen suunnitelmansa avioliitollesi. Jumala vihaa eroa. Jatka ylistämällä ja kiittämällä Herraa siitä, että Hän puhuu rakkaalle puolisollesi joka päivä. Jumala voi koskettaa ja muuttaa puolisosi kovettuneen sydämen. Mikään ei ole liian vaikeaa Jumalalle. Hän haluaa sinun kulkevan uskossa, luottavan Hänen mahtavaan voimaansa, ja uskovan siihen, että Jumala voi tuoda puolisosi kotiin ja herättää henkiin kuolleen avioliittosi. Usko mahtavaan ja ihmeelliseen Jumalaan!