Ilman nettiä

Suomennettu hartaudesta:
Working without a net
Charlyne Cares Devotion 18.9.2018

Rukoilkaa te siis näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa. Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.
Matt 6:9-13

Yli 20 vuotta sitten, kun Charlyne alkoi seisomaan avioliittomme puolesta, yksi vaimoni tavoista rukoilla oli käyttää jae-jakeelta eriteltyä Isä meidän -rukousta. Hänellä oli kolme koneella kirjoitettua sivua, joissa oli rukousohjeita jokaiselle lauseelle Isä meidän -rukouksesta ja rukouksissa oli käytetty meidän nimiä. Kun menimme uudelleen naimisiin 1987, vaimoni jatkoi tuon raamatunkohdan rukoilemista joka päivä. Useimpina aamuina, jopa vieläkin, kun vaimoni valmistautuu kohtaamaan uuden päivän, nuo kolme sivua ovat esillä.

Voisin antaa sinulle sisäpiirin katsauksen siitä, miten vaimoni seisoi avioliiton eheytymisen puolesta ja sen puolesta, että minä palaisin takaisin Herran luokse. Kaikki oli keskittynyt rukouksen ja paaston ympärille. Hänellä ei ollut Internetiä, ei sähköposti-hartaustekstejä, hänellä oli varaa vain vähäisiin materiaaleihin, mitä nyt silloin oli edes saatavilla avioliiton puolesta seisomisesta. Lisäksi hän pystyi laskemaan yhden käden sormilla ne kerrat, kun hän tapasi muita odottavia puolisoita. Vaikka minun vanhempani asuivat vain puolen korttelin päässä Charlynesta, he menivät hautaan tietämättä monia yksittäisiä asioita, joita minä laitoin vaimoni kestämään. Ne kerrat, jolloin olosuhteet olivat melkein pakottaneet vaimoni luovuttamaan, tiesi vain Jumala. Yksityiskohtia ei kerrottu kymmenelle eri seurakunnalle ja tuhansille ihmisille.

Aika ajoin joku uusi ihminen ottaa meihin yhteyttä ja sanoo “Tiedän, mitä Jumala on kutsunut minut tekemään, mutten tiennyt, että sitä sanotaan avioliiton puolesta “seisomiseksi” tai että kukaan muu edes rukoilisi hairahtuneen puolison puolesta tai odottaisi häntä.” Siinä, ystäväni, on vahva “seisova” puoliso. Jokin ministry tai järjestö saattaa pystyä lisäämään oktaania polttoaineeseen, joka pitää hänet käynnissä, mutta nämä ihmiset seisovat, koska Jumala kehotti heitä siihen. He eivät seiso sen takia, että jotakin löytyi tai jotakin suositeltiin netissä.

Ymmärrätkö? Sinun ja Jumalan tulee olla keskenään, ilman että muut ihmiset auttavat sinua tekemään päätöksiä. Jos annat Herran olla kaikki, mitä sinulla on, Hän on kaikki mitä tarvitset. Mikä toi minut kotiin? Pyhä Henki, vastauksena vaimon rukouksiin, huolimatta hyvistä tai huonoista päätöksistä, joita hän saattoi tehdä silloin, kun ei kuullut Jumalaa. Ei ollut kyse ohjelmista, ihmisistä, painostamisesta, anomisesta tai houkuttelemisesta. Vaimo oli yksin polvillaan Pyhän Jumalan läsnäolossa ja itki ja valitti, jotta sieluni pelastuisi helvetiltä.

Tuntuuko sinusta, ettei Jumala pysty johtamaan sinua kaikissa tilanteissa? Raamattu lupaa, että Hän pystyy.

Herra, opeta minulle tiesi, johdata jalkani oikealle polulle, päästä minut vihamiehistäni.
Ps 27:11

Sinä olet minun kallioni ja pakopaikkani. Sinä johdatat ja ohjaat minua, sillä sinä olet minun Jumalani.
Ps 27:4

Maan ääristä minä huudan sinua, kun sydämeni nääntyy. Sinä viet minut turvaan, kalliolle, jolle itse en jaksaisi nousta.
Ps 61:3

Sinä olet minun Jumalani — opeta minua täyttämään tahtosi! Sinun hyvä henkesi johdattakoon minua tasaista tietä.
Ps 143:10

Sinä johdatit hyvyydessäsi kansaa, jonka olit vapauttanut, voimallasi sinä veit sen pyhille asuinsijoillesi.
2 Moos 15:13

Mutta sinun armosi oli suuri, sinä et hylännyt heitä autiomaahan. Päivisin ei pilvipatsas väistynyt heidän yltään, vaan näytti heille tietä, öisin ei tulipatsas väistynyt, vaan valaisi tien, jota he kulkivat.
Neh 9:19

Hän virvoittaa minun sieluni, hän ohjaa minua oikeaa tietä nimensä kunnian tähden.
Ps 23:3

Ohjaa minut totuuteesi ja opeta minua, sinä Jumalani, auttajani! Sinuun minä luotan aina.
Ps 25:5

Hän hankkii sorretuille oikeuden, hän opettaa köyhille tiensä.
Ps 25:9

Lähetä valosi ja totuutesi! Ne johdattakoot minua, ne viekööt minut pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi.
Ps 43:3

Suuri on Jumala! Hän on Jumalamme ajasta aikaan. Hän johdattaa meitä ainiaan.
Ps 48:14

Ja Herra on alati ohjaava sinua. Aavikon paahteessakin hän elvyttää voimasi ja vahvistaa jäsenesi. Sinä olet kuin vehmas puutarha, kuin lähde, jonka vesi ei ehdy.
Jes 58:11

Mutta sokeat minä kuljetan tietä, jota he eivät ole kulkeneet, annan heidän astella polkuja, joita he eivät tunne. Minä muutan pimeyden heidän edellään valoksi, louhikkopolut sileäksi tieksi. Nämä ovat minun tekoni, näin olen tehnyt ja näin teen yhä.
Jes 42:16

Jos sinun on vaikeaa kuulla Jumalaa ja sitten luottaa Häneen ja yksin Häneen jokaisessa päätöksessä, tutki Raamatustasi sanaa “luottamus”. Ei ole kyse siitä, että Jumalaan voi luottaa; Jumalaan pitää luottaa, jotta avioliitot parantuvat, ihmiset muuttuvat ja perheet eheytyvät. Älä ota seuraavaa askelta odotuksessasi ilman Herraamme Jeesusta ja Jumalan Sanaa, jotka tukevat sinua. Jos turvaudut siihen, että ihmiset ja ohjelmat ohjaavat askeleitasi, edessäsi on pudotus. Ihmiset saattavat yrittää kertoa, mihin asettaisit jalkasi, mutta vain Jumala voi asettaa sen puolestasi.

Toivon Jumala täyttäköön ilolla ja rauhalla teidät, jotka uskotte, niin että teillä Pyhän Hengen voimasta olisi runsas toivo.
Room 15:13

Koska Hän elää,
Bob Steinkamp

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.