Herra, tee minusta rohkea

8.2.2020

Herra, tee minusta rohkea

Suomennettu hartaudesta: Lord, Make Me Courageous (Charlyne Cares Devotion 7.2.2020)

Ole rohkea ja luja. Sinä saat jakaa israelilaisille tuon maan: minä olen luvannut sen heidän omakseen valalla, jonka vannoin heidän esi- isilleen. Ole vain rohkea ja ole luja. Noudata tarkoin sitä lakia, jonka palvelijani Mooses sinulle antoi. Älä poikkea siitä oikealle äläkä vasemmalle. Silloin menestyt kaikessa mihin ryhdyt. Pidä tämän lainkirjan sanat aina huulillasi. Tutki lakia päivin ja öin, niin pystyt tarkoin noudattamaan kaikkea, mitä siihen on kirjoitettu. Silloin sinä menestyt ja onnistut kaikissa toimissasi. “Muista, että olen sanonut sinulle: ‘Ole rohkea ja luja, älä pelkää äläkä lannistu. Herra, sinun Jumalasi, on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.'”
Joos 1:6-9

Tarvitsetko rohkeutta selvitäksesi olosuhteistasi? Rukoilen, että voisit opetella ulkoa kohdan Joosuan kirjasta 1:6-9. Tutki ja mietiskele tätä voimallista raamatunkohtaa. Laita se muistiin kännykkääsi, päiväkirjaasi ja muistilapulle. Miten sinä opettelet ulkoa jonkun voimallisen raamatunkohdan?

Joosua johti israelilaisia luvattuun maahan. Herra haluaa johdattaa sinut avioliittoon, joka on eheytetty Hänen voimallaan. Voit olla rohkea ja luja. Älä kuuntele vihollisen uhkailuja, temppuja ja juonia. Tottele Herran sanaa. Herra sanoi Joosualle, älä pelkää, älä lannistu, Herra on sinun kanssasi kaikilla teilläsi.

Mitä rohkeus taroittaa? Suomisanakirjan mukaan rohkeus tarkoittaa: pelottomuus, urheus, uskallus, sisu. Onko sinulla rohkeutta silloin, kun sitä tarvitset?

Mitä rohkeat ihmiset tekevät? Muistan erään jutun Miamista muutama vuosi sitten, kun ruokakaupan työntekijä riskeerasi oman elämänsä ja hyppäsi kanavaan, kun hän näki auton suistuvan tieltä suojakaiteen läpi. Hän otti vasaran autostaan ja hyppäsi veteen pelastamaan naisen uppoavasta autosta. Hän rikkoi ikkunan ja nainen pääsi pakoon veden täyttämästä autosta. Tuo mies vaaransi oman henkensä tuntemattoman ihmisen takia. Hän oli rohkea. Kuinka monet muut miehet tai naiset ovat olleet rohkeita kaikissa niissä onnettomuuksissa ja tulipaloissa, joita meillä on ollut kuluneen vuoden aikana?

Pyytääkö Herra sinua vaarantamaan ja uhraamaan oman elämäsi avioliittosi tähden? Rohkeiden ihmisten pitää usein asettaa elämänsä alttiiksi tehdäkseen sen, mikä on oikein. Riskeeraatko oman elämäsi tai maineesi avioliiton takia? Olosuhteet saattavat näyttää ylitsepääsemättömiltä, mutta Herra, sinun Jumalasi, ei ikinä jätä tai hylkää sinua.

Palvelijansa Mooseksen kuoltua Herra sanoi Joosualle, Nunin pojalle, Mooseksen apulaiselle:”Palvelijani Mooses on kuollut. Sinun on nyt vietävä Israelin kansa Jordanin yli siihen maahan, jonka minä sille annan. Jokaisen paikan, jonne jalallanne astutte, minä annan teille, kuten olen Moosekselle luvannut. Teidän maanne on ulottuva eteläisestä autiomaasta Libanoniin ja Suureenmereen, johon aurinko laskee. Se käsittää myös koko heettiläisten maan suureen Eufratvirtaan saakka. Koko elinaikanasi ei kukaan voi sinua vastustaa. Minä olen sinun kanssasi, niin kuin olin Mooseksen kanssa. Minä en jätä enkä hylkää sinua.
Joos 1:1-5

Raamattu on täynnä esimerkkejä sellaisista ihmisistä, jotka olivat valmiita uhraamaan oman elämänsä totellakseen Jumalaa tai pelastaakseen muita. Lue 2 Moos 1:6-20. Kätilöt säästivät heprealaisvauvat Faaraon käskyn vastaisesti. Heidän “usko Jumalaan” antoi heille rohkeutta seisoa sen puolesta minkä tiesivät oikeaksi. Lue toisesta Mooseksen kirjasta luku 2 Mooseksen syntymästä ja miten Faaraon tytär löysi ja pelasti hänet. Herra on lastensa kanssa ja tekee yliluonnollisia asioita joka päivä! Muistelepa Esteriä ja Mordokaita, tai Sadrakia, Mesakia ja Abed-Negoa, jotka seisoivat rohkeasti sen puolesta, mikä oli oikein.

Voit olla rohkea kuvastaessasi rohkeasti Herraasi Jeesusta Kristusta. Huomaavatko naapurisi, että sinussa on jotakin erilaista? Tietävätkö perheenjäsenesi ja ystäväsi, että uskot avioliiton pyhyyteen? Kristittyinä meillä on mahtava mahdollisuus julistaa Kristusta elämämme aikana ja olla rohkeita. Sen voi tehdä rakkaudella, mutta urheuteen tarvitaan rohkeutta, jotta voimme puskea pelkojen läpi ja tehdä ja sanoa asioita, jotka tiedämme oikeiksi. Pyydä Pyhää Henkeä antamaan sinulle urheutta ja rohkeutta, jotta voit oikeaan aikaan puhua Jumalan totuuksia.

Kommentoi alle ja kerro minulle, missä tarvitset enemmän rohkeutta elämässäsi. Minä rukoilen, että Jumala antaisi sinulle rohkeutta elää Hänelle!

Kuoleman pistin on synti, ja synnin voimana on laki. Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta! Olkaa siis vahvoja ja järkähtämättömiä, rakkaat veljeni, ja tehkää aina innokkaasti Herran työtä. Tietäkää, ettei Herra anna teidän työnne mennä hukkaan.
1 Kor 15:56-58

Valvokaa, pysykää uskossanne lujina, olkaa urheita, olkaa vahvoja. Kaikki, minkä teette, tehkää rakastavin mielin!
1 Kor 16:13-14