Herra sotii sinun puolestasi

18.11.2022

Herra sotii sinun puolestasi

Suomennettu hartaudesta: The Lord will fight for you (Charlyne Cares Devotion 18.11.2022)

Tämän päivän tekstin on kirjoittanut Lori Steinkamp Lassen. Hän on meidän ainoa tyttömme ja hän on ollut naimisissa miehensä Scottin kanssa 24 vuotta. Lori on neljän lapsen äiti ja on tehnyt töitä RMM:llä monta vuotta. Annetaan hänen kirjoituksensa syventää hengellistä matkaasi Herran kanssa. -Charlyne

Herra paadutti faraon, Egyptin kuninkaan, sydämen, niin että hän lähti ajamaan israelilaisia takaa juuri kun he olivat Herran johdolla kulkemassa pois Egyptistä. Egyptiläiset, kaikki faraon hevoset, sotavaunut miehineen sekä hänen muu sotaväkensä, ajoivat heitä takaa ja saavuttivat heidät, kun he olivat leiriytyneinä Pi-Hirotin luona, Baal-Sefonin kohdalla. Faraon lähestyessä israelilaiset huomasivat yhtäkkiä, että egyptiläiset olivat aivan heidän kintereillään. Israelilaiset pelästyivät kovin, huusivat apua Herralta ja sanoivat Moosekselle: »Oliko Egyptissä niin vähän hautatilaa, että sinun piti tuoda meidät tänne autiomaahan kuolemaan? Näetkö nyt, mitä olet meille tehnyt, kun veit meidät pois Egyptistä? Mehän sanoimme sinulle jo siellä: ’Anna meidän olla rauhassa ja palvella egyptiläisiä.’ Parempi meidän olisi toki palvella egyptiläisiä kuin kuolla autiomaassa!» Mutta Mooses sanoi kansalle: »Älkää pelätkö, vaan pysykää aloillanne, niin saatte nähdä, kuinka Herra pelastaa teidät. Sellaista, mitä te tänään näette tapahtuvan egyptiläisille, ette enää milloinkaan saa nähdä. Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!»
2 Moos 14:8-14

Tuntuuko sinusta ikinä samalta kuin israelilaisilta? Että Jumala on tuonut sinut kiperään paikkaan ja hylännyt sinut? Selitän tilanteen. Faarao päätti tehdä heprealaisista muukalaisista orjia, joten Jumalan täytyi astua väliin ja pelastaa heidät. Lisätään Mooses. Hän palasi Egyptiin johdattamaan Jumalan kansan pois orjuudesta. En voi kuvitella, millainen työ se oli Moosekselle. Nyt ei ole kyse mistään paristakymmenestä ihmisestä, jotka Mooseksen piti viedä matkalle. Israelilaisia oli tuhansia. Minä teen töitä lasten parissa seurakunnassamme ja joskus tuntuu siltä, että yritän tarhata torakoita. Kaikki hajautuvat eri suuntiin. Minun ei ole ikinä tarvinnut johtaa tuhansia.

Matkan aikana israelilaiset joutuivat saarroksiin meren lähellä ja tajusivat, että egyptiläisten armeija oli saavuttamassa heitä. Israelilaiset tunsivat painostuksen. Heidän reaktionsa oli nurista ja valittaa (jakeet 11-12). Voitko kuvitella? Jumala oli jo pelastanut heidät lähettämällä Mooseksen heille johtajaksi, ja nyt he epäilivät Hänen voimaansa. Mehän emme ole ikinä tehneet niin! Valehtelisin, jos väittäisin, etten olisi itse epäonnistunut näkemään Jumalan käden työtä omassa elämässäni.

Yllä oleva esimerkki on yksi syy siihen, miksi äitini kanssa fanitamme päiväkirjan kirjoittamista. On helppoa jumiutua nykyisiin olosuhteisiin ja unohtaa ne tavat, miten Herra on ollut meille uskollinen menneisyydessä. Koettuamme tuollaisia vaikeita aikoja pystymme kohtaamaan nykyiset taistelut uskossa ja tietää, että Hän “sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!” (jae 14)

Lue nuo sanat uudestaan ja mieti oikeasti, mitä tuo lausunto tarkoittaa…

Taloni joutui ulosottoon.

Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!

Puolisoni on saamassa vauvan toisen henkilön kanssa.

Menetin työpaikkani.

Sain vakavan diagnoosin.

Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!

Puolisoni meni naimisiin toisen henkilön kanssa.

___________?___________

Herra sotii teidän puolestanne, olkaa te hiljaa!

Voit täyttää tyhjän kohdan. Mitä taisteluita sinulla on tänään? Luotatko Herraan, että hän tekee tien olosuhteidesi autiomaahan, vai nurisetko ja valitatko?

Luota tänään siihen, että tämän maailman Luojaa ei yllätä mikään, mitä sinulle tapahtuu. Hän tuntee koettelemuksesi. Hän haluaa tehdä sinulle tien; sinun tulee vain luottaa Häneen. Se ei tarkoita olosuhteiden manipuloimista, se tarkoittaa Häneen luottamista koko sydämestään.

Lori Steinkamp Lassen

Katso uusimmat julkaisut täältä.