Henkiset ristiriidat avioliitossa

16.11.2018

Henkiset ristiriidat avioliitossa

Suomennettu hartaudesta: The spiritual conflict in marriage (Charlyne Cares Devotion 16.11.2018)

Tarkoitan tätä: antakaa Hengen ohjata elämäänne, niin ette toteuta lihanne, oman itsekkään luontonne haluja. Liha haluaa toista kuin Henki, Henki toista kuin liha. Ne sotivat toisiaan vastaan, ja siksi te ette tee mitä tahtoisitte. Mutta jos Henki johtaa teitä, ette ole lain alaisia.
Gal 5:16-18

Elätkö sinä Hengen mukaan ja päätät olla toteuttamatta lihan, oman itsekkään luontosi haluja? Oletpa ollut naimisissa kolme kuukautta, kolme vuotta tai 30 vuotta, toisella tai molemmilla teistä saattaa olla henkisiä ristiriitoja. Rukoilen, että päätät ristiinnaulita oman syntisen luontosi ja elää Hengen mukaan, kun seisot lujana Herran kanssa avioliittosi eheytymisen puolesta. Älä ikinä epäile rukousten voimaa rakkaan aviomiehesi tai vaimosi puolesta.

Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.
Gal 5:22-26

Jaan sähköpostin eräältä aviomieheltä, joka sanoi “Ajoin vaimoni pois olemalla henkisesti väkivaltainen ja epäkypsä käytökseltäni, joten minä olen vissiin se tuhlaaja. Nyt rukoilen, kuuntelen, tottelen ja seison avioliittoni eheytymisen puolesta.” Tässä on samankaltainen viesti eräältä vaimolta, joka sanoi “En kunnioittanut miestäni, enkä tukenut häntä missään, mitä hän teki. Mieheni sanoo, ettei anna minulle ikinä anteeksi. Nyt pelko puristaa minua ja olen yksin kolmen lapsemme kanssa.”

Kaikki olosuhteet ovat erilaisia, mutta näistä kahdesta puolisosta tuntui hyväksikäytetyltä, he eivät tunteneet olevansa rakastettuja ja heistä tuntui, että heidän avioliittonsa oli toivoton. Kuinka moni pariskunta ei tiedä, kuinka rakastaa tai kohdella aviomiestään tai vaimoaan kunnolla? Ilonaihe on, että Herra Jeesus Kristus oli koskettanut ja muuttanut näitä molempia puolisoita.

Meillä on vihollinen, joka tuhoaa avioliittoja. Hänen nimensä on Saatana. Meidän pitää rukoilla, että puolisosi nousee vihollista vastaan ja päättää pelätä Herraa ja luovuttaa elämänsä Herralle, hänen Jumalalleen. Oletan myös, että tunnet Jeesuksen Kristuksen elämäsi Pelastajana ja Herrana.

Sinun pitää muistuttaa itseäsi joka päivä, ettei ole kyse lihasta ja verestä (puolisostasi), joka hyökkää sinua vastaan, vaan vihollinen houkuttelee puolisoasi. Kun tunnistat, kuka sinun vihollisesi on, se tekee odottamisen ja rukoilemisen paljon helpommaksi. Rohkaisen sinua opettelemaan tämän alla olevan raamatunkohdan:

Lopuksi: vahvistukaa Herrassa, ottakaa voimaksenne hänen väkevyytensä. Pukekaa yllenne Jumalan taisteluvarustus, jotta voisitte pitää puolianne Paholaisen juonia vastaan. Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan.
Ef 6:10-12

Hengellinen ristiriita uskovassa ihmisessä kattaa koko henkilön. Meillä kaikilla on ruumis, sielu ja henki. Kamppailu on siinä, antautuuko puolisosi synnin ohjattavaksi vai antautuuko ja myöntyykö hän Kristuksen vallan alle elääkseen Kristuksen kaltaista ja vanhurskasta elämää.

Lihan mukaan elävillä on lihan mukaiset pyrkimykset, Hengen mukaan elävillä Hengen mukaiset. Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan. Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
Room 8:5-8

Opettelisitko yllä olevan raamatunkohdan? Sinun tulee oivaltaa, kuinka rukoilla lähimmäistesi puolesta täsmällisesti. Puolisosi täytyy valita kuolla päivittäin syntiselle luonnolleen. Sitä meidän tulee oppia tekemään, jotta saisimme voiton ristiriidasta synnillisen luonnon ja Hengellisen elämän välillä. Rukoiletko, että miehesi tai vaimosi sanoisi “ei” epäpyhille lihan haluille ja houkutuksille?

Annatko puolisollesi anteeksi hänen syntisen luontonsa joka ilta, etkä ole omahyväinen? Mitä enemmän miehesi tai vaimosi sanoo “ei” syntisille haluilleen, sitä helpompaa se on ja sitä pidempään menee aikaa jokaisen houkutuksen välillä.

Jeesuksen Kristuksen nimen ja veren kautta meillä on voitto. Älä ikinä lopeta rukoilemasta, että puolisosi ottaisi vastuuta ja seisoisi sen puolesta, mikä on oikein Jumalan silmissä ja sanoisi “ei” syntisille haluilleen, jotka sotivan sisintä vastaan ja jotka voitetaan Herramme Jeesuksen Kristuksen voimalla!

Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa. Jos Kristus on teissä, teidän ruumiinne tosin on kuollut synnin vuoksi, mutta Henki luo elämää, koska teidät on tehty vanhurskaiksi. Room 8:9-10

Kyllä, sinä olet hengellisessä sodassa, mutta Jumala on suurempi kuin vihollinen. Sinun pitää jatkaa kasvamista Herrassa ja Hän taistelee taistelusi. Älä ikinä unohda, että Herra haluaa kaiken kiitoksen ja kunnian avioliittosi eheytymisestä. Anna Hänelle kaikki ylistys, kun Jumala alkaa poistamaan olosuhteitasi. Nouse ylös joka aamu odottaen, että Herra tekee töitä avioliittosi eheytymiseksi joka päivä!

Katso uusimmat julkaisut täältä.