Alistuminen ei ole paha sana!

26.10.2018

Alistuminen ei ole paha sana!

Suomennettu hartaudesta:
Submission is not a bad word!
Charlyne Cares Devotion 26.10.2018

Alistukaa toistenne tahtoon, Kristusta totellen.
Ef 5:21

Onko Herra alkanut paljastamaan sinulle osa-alueita, joissa epäonnistuit aviomiehenä tai vaimona avioliitossanne? Rukoilen, että etsit Herraa, jotta HÄN voisi paljastaa elämässäsi ne asiat, jotka kaipaavat muutosta. Rukoilen, että kadut Herralle ja puolisollesi omia virheitäsi avioliitossanne. Kun Herra avasi minun ylpeät silmäni, kaduin sitä, miten kohtelin Bobia. En ollut kohdellut häntä kotimme hengellisenä johtajana tai kunnioittanut häntä aviomiehenäni.

Yksi osa-alue, jossa epäonnistuin avioliitossani, oli alistuminen aviomiehelleni. Minulla oli A-tyypin persoonallisuus ja pyöritin isoa lääkärinvastaanottoa siihen aikaan. En vaihtanut roolia, kun tulin kotiin, jotta olisin ollut vaimo, äiti ja aviomieheni paras ystävä. Jatkoin rooliani johtoasemassa ja valitettavasti huutelin kaikille ohjeita, jotta he auttaisivat minua. Rukoilen, että kysyt Herralta, miten muut näkevät sinut omassa kodissasi.

Sanasta alistuminen on tullut todella ruma ja vääristynyt sana nykymaailmassamme. Kunpa me miehinä ja naisina ymmärtäisimme roolimme niin kuin Jumala on ne suunnitellut Sanassaan. Naiset, oletteko valmiita olemaan alistuvia aviomiehellenne nyt ja erityisesti sitten, kun hän tulee kotiin?

Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää. Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset – Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Ja Saaran tyttäriä tekin olette, kun teette hyvää ettekä anna minkään uhkailun pelottaa itseänne. Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne.
1 Piet 3:1-7

Pyydän, että otat tämän hartaustekstin vastaan rakkaudessa ja että rukoilet tätä aihetta. Pyydä Herralta, että Hänen totuutensa paljastuisi sinulle. Minun ei tarvitse tietää puolisosi synnistä. Yritän jakaa Jumalan Sanaa, jotta olisit valmis puolisosi kotiinpaluuta varten.

Jumala ei halua, että olet ovimatto tai mikään muukaan klisee, jota maailmassa saatat kuulla. Rukoile vilpittömin sydämin, luovuta kontrolli kaikista ongelmista, ja rukoile: “Herra, tiedän, että voit antaa aviomiehelleni viisautta, tietoa, ymmärrystä ja harkintakykyä vaikeissa päätöksissä, joita meidän pitää tehdä tässä kuussa.”

Pyydä Herraa tekemään sinusta sellainen aviomies tai vaimo niin kuin sinun tulisi olla puolisollesi. Ainoa, joka voi muuttaa sisäisen ihmisesi, on Pyhä Henki. Kuvittele, jos aviomies ja vaimo tuntisivat omat erilliset roolinsa ja eläisivät niiden mukaan, niin kuin Jumala on suunnitellut. Uskon, että voisimme tallata avioeron jalkoihimme, kun elämme Jumalan Sanan mukaan ja laitamme Hänen ohjeensa ja periaatteensa käytäntöön joka päivä. Jos jokainen meistä antaisi Pyhän Hengen laittaa kotimme kuntoon, Jumala saisi kunnian, ja meillä olisi Jumalan rauha kodeissamme.

Alistuminen Kristuksessa on hengellinen periaate. Jokaisen kristityn perheen tulisi pyrkiä siihen, että alistuminen, nöyryys, lempeys, kärsivällisyys ja kestävyys olisivat luonteenomaisia jokaiselle perheenjäsenelle. Vaimo alistuu (myöntyy rakkaudessa) aviomiehen vastuuseen olla johtaja perheessä. Aviomiehen täytyy alistua vaimon tarpeisiin rakastavalla suhtautumisella tai uhraamalla itsensä niin kuin Kristuskin antoi henkensä seurakunnan puolesta.

Vaimot, suostukaa miehenne tahtoon niin kuin Herran tahtoon, sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää; onhan hän seurakunnan, oman ruumiinsa, pelastaja. Niin kuin seurakunta alistuu Kristuksen tahtoon, niin myös vaimon tulee kaikessa alistua miehensä tahtoon.
Ef 5:22-24

Kysy Herralta, missä sinä olet epäonnistunut puolisona ja pyydä Pyhää Henkeä muuttamaan sinua ja tekemään sinut uudeksi luomukseksi Kristuksessa puolisoasi varten. Alistutko Herrallesi nyt, ensin?

Kaikki raamatunkohdat ovat vuoden 1992 käännöksestä, ellei toisin mainittu.