Älä koveta sydäntäsi

4.9.2019

Älä koveta sydäntäsi

Suomennettu hartaudesta: Do not harden your heart (Charlyne Cares Devotion 17.8.2019)

“Pysy lujana – hartausteksti miehille” on rohkaiseva teksti erityisesti miehille, jotka rukoilevat avioliittonsa eheytymisen puolesta.

Tulkaa, kumartukaa maahan, polvistukaamme Herran, Luojamme, eteen. Hän on meidän Jumalamme ja me hänen laitumensa lampaat, joita hänen kätensä kaitsee. Kuulkaa tänä päivänä, mitä hän sanoo: — Älkää paaduttako sydäntänne kuten kerran, kun isänne koettelivat minua autiomaassa, Meriban ja Massan luona. He saivat nähdä, mitä minä voin tehdä. Neljäkymmentä vuotta hyljeksin heitä, sillä näin heidän kulkevan harhaan, kun he eivät ymmärtäneet minun teitäni. Silloin minä vihassani vannoin: “He eivät pääse lepopaikkaan, jonka olen heille luvannut.
Ps 95:6-11

Tulin vähän aikaa sitten takaisin Texasista neljän päivän matkalta, jolla näin lapsiamme ja sain viettää kaksi ihanaa päivää kauniin vaimoni kanssa. Mikä teki tästä matkasta niin ihmeellisen oli se, että Jumala vastasi jokaiseen rukouspyyntööni, jonka olin rukoillut ennen matkaa. Takaisin palaaminen Virginiaan perheeni näkemisen jälkeen on kuitenkin aina vaikeaa. Kamppailin ahdistuksen, yksinäisyyden, masennuksen ja epäilyksen kanssa. Uuvuin avioliiton puolesta seisomisessa. Yksin kotiin palaaminen ei auttanut sitä, varsinkaan kun en vähäisen yhteydenpidon takia tiennyt, mitä vuoreni toisella puolella oli tapahtunut. Kun tuona aikana nukuin sängyssäni, kerran taloni perustukset alkoivat täristä. Kuulin, miten rakenteet natisivat. Hetkessä olin täysin hereillä ja peloissani. Ulkona ei tuullut eikä mikään ollut iskenyt kotiini. Heti ensimmäinen ajatukseni oli, että Jumala yritti kiinnittää huomioni. Seuraavat muutamat tunnit makasin vain hereillä sängyssäni pelokkaana.

Kun nousin ylös ja avasin Raamattuni, olin menossa kohdassa Psalmi 95:6-11. Tiesin, että Jumala sai kiinnitettyä huomioni. “Tänä päivänä, jos kuulette hänen äänensä, älkää kovettako sydäntänne… vaikka olivat nähneet minun tekoni.” (Raamattu kansalle) Mielenkiintoista, että tämä kohta toistetaan Heprealaiskirjeessä 3:7-11 ja 3:15, jotka satuin näkemään kahdessa eri hartaustekstissä viikon aikana. Kaiken tämän aikana minulta myös kysyttiin erään kirjan kautta, opetuksen kautta ja läheisen ystävän kautta, mitä Jumala yrittää opettaa minulle tässä prosessissa?

Kun katsomme tuota raamatunkohtaa, katso mitä israelilaisille tapahtui. Jumala oli pelastanut heidät Egyptin orjuudesta, johdattanut heitä tuli- ja savupatsailla. Hän ruokki heitä taivaan mannalla. Hän antoi heille vettä juotavaksi kalliosta. Omalla kädellään Jumala oli kirjoittanut kymmenen käskyä. Jumala teki niin paljon muutakin sinä aikana osoittaakseen israelilaisille, että Hän on Jumala. Silti kun he olivat lähellä lupausta, jonka Jumala oli antanut heille, he epäilivät pystyisikö Jumala täyttämään sitä. He kovettivat syämensä Jumalaa kohtaan jopa sen jälkeen kun olivat nähneet kaikki teot, joita Jumala oli heille tehnyt; huolehtinut heidän tarpeistaan, osoittanut heille rakkautta, myötätuntoa ja armoa.

Sydänten kovettumisen takia israelilaisten täytyi odottaa toiset 40 vuotta kulkeakseen 17 kilometrin matka, jotta he voisivat saavuttaa Jumalan antaman lupauksen. Heille annettiin lupaus, heidät saatettiin ovelle, mutta silti heidän täytyi odottaa saadakseen lupaus haltuunsa. Tuon 40 vuoden prosessin aikana he vahvistuivat, harjaantuivat, kehittyivät ja pyrkivät tottelevaisuuteen.

Kuinka moni meistä on nähnyt vastauksia rukouksiin, joskus jopa päivittäisiä vastauksia, mutta silti epäilemme? Kuinka moni meistä on saanut lupauksen, mutta uupuu odottamisessa?

Kirjoituksissa siis sanotaan: — Jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne niin kuin silloin, kun nousitte kapinaan.
Hepr 3:15

Avaa päiväkirjasi. (Toivon, että jokainen teistä pitää päiväkirjaa. Jos et, rohkaisen sinua siihen. Se siunaa sinua. Jopa läpi Raamatun Jumala sanoo “Minä puhun, kirjoita tämä ylös.”) Lue uudelleen rukouksiasi, kysymyksiäsi, ja katso kaikkia niitä asioita, joissa Jumala on puhunut ja vastannut. Yritän aina kirjoittaa päiväkirjaani ne asiat, joissa minua on siunattu. Kun myöhemmin olen selaillut päiväkirjaani, minua on hämmästyttänyt, miten monesti jotkut noista siunauksista ovat olleet rukousvastauksia.

Älkää kovettako sydämiänne Jumalaa kohtaan tämän matkan aikana. Se on prosessi ja pitkä (joskus yksinäinen) matka kulkea. Kuitenkin tänä aikana Jumala opettaa meitä, harjaannuttaa meitä ja valmistelee meitä Hänen lupaustaan varten. Anna Jumalan tehdä työtä sinussa. Vietä aikaa paastossa, rukouksessa ja etsien Jumalan sydäntä.

Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin.
Matt 6:33

Luovuta sydämesi, mielesi, tahtosi ja elämäsi hänelle, jotta Hän voisi täyttää hyvän työnsä sinussa. Juuri nyt tässä matkassa ei ole kyse sinusta ja vaimostasi, tai sinusta ja perheestäsi. On kyse sinusta ja Jumalasta. Et tule ikinä olemaan se, kuka sinun tulee olla vaimollesi ja lapsillesi, ennen kuin olet se, kenet Jumala haluaa sinun olevan.

Älä koveta sydäntäsi, varsinkin kun näet kaiken sen, mitä Hän on tehnyt sinulle ja minulle.

Olen siunattu seisoessani liiton morsiameni puolesta, todella ihmeellisen naisen puolesta, kunnes kuolema meidät erottaa.

David
Texas, USA