13.11.2023

Älä ikinä luovuta!

Suomennettu hartaudesta: Never give up! (Charlyne Cares Devotion 13.11.2023)

Herra on hyvä sille, joka panee toivonsa häneen, sille, joka häntä etsii. Hyvä on hiljaisuudessa toivoa apua Herralta.Valit 3:25-26

Oletko lannistunut olosuhteidesi takia? Ehdotan, että palvot ja ylistät Herraasi. Tuntuuko sinusta, ettet pysty enää seisomaan avioliittosi puolesta, koska se on liian vaikeaa? Hae Raamattusi ja ala lukemaan Psalmeja ääneen. Älä ikinä, ikinä lopeta uskomista siihen, mitä Herrasi voi tehdä puolestasi!

Kun vuosia sitten kävin läpi avioliitto-ongelmiamme ja avioeroa, olisin sanonut “Sinä et ymmärrä! Et ymmärrä, miten minuun sattuu! Et ymmärrä olosuhteitani, maksamattomia laskujani ja lapsiani.”

Kyllä minä ymmärrän.

Mutta mikä suurempaa, Herra, sinun Jumalasi, ymmärtää kaiken, mitä olet käymässä läpi elämässäsi tänä vaikeana aikana.

Herra, kuopan syvyydestä minä huudan sinun nimeäsi. Kuule ääneni! Älä sulje korviasi, kun anon apua ja pelastusta. Sinä tulet luokseni, kun huudan sinua, ja sanot: “Älä pelkää.”Valit 3:55-57

Rukoilin Bobin puolesta, että hän katuisi ja kääntyisi takaisin Herran luo. Rukoiletko sinä sitä oman puolisosi puolesta?

Tuntuuko sinusta, että elämäsi on kuin Jobin kirjasta? Itse opin, että jos kannoin katkeruutta, vihaa ja anteeksiantamattomuutta sydämessäni, niin silloin vain satutin ja tuhosin itseäni ja muita ympärilläni. Aviomieheni ja toinen nainen eivät oikeastaan edes tienneet tai välittäneet. Anna Herran, sinun Jumalasi, olla se, jonka puoleen käännyt apua etsiessäsi.

Herra, sinä ajat minun asiaani, sinä lunastat minut. Kärsimäni vääryyden sinä näet, Herra. Hanki minulle oikeus. Sinä näet vihollisteni kostonhimon, kaikki heidän juonensa. Herra, sinä kuulet, kun he herjaavat minua, näet heidän juonensa. Vastustajani ivaavat minua, puhuvat pahaa kaiket päivät.
Valit 3:58-62

Winston Churchill osoitti melkoista kestävyyttä toisen maailmansodan aikaan. Sodan jälkeen Oxfordin yliopisto kutsui Mr. Churchillin pitämään puheen valmistujaisseremoniassa. Hän nousi ylös, katsoi tiiviisti yleisöön ja aloitti: “Minulla on vain kolme totuutta kerrottavana teille tänään siitä hyveestä, joka tekee miehestä miehen. Aloitan sanomalla: Älä ikinä luovuta. Jatkan sanomalla: Älä ikinä, ikinä luovuta! Ja lopuksi sanon teille: Älä ikinä, ikinä, ikinä luovuta!” Sitten hän istui alas.

Jos minulla olisi tilaa jokaisessa hartaustekstissä, laittaisin tuon lainauksen jokaisen tekstin loppuun. Se on niin voimallinen lausunto ja totuus sinulle odottavana puolisona. Rukoilen sitä sinulle tänään; ettet ikinä, ikinä, ikinä luovuta puolisosi suhteen tai Herran, sinun Jumalasi, suhteen.

Ystäväsi, pastorisi tai neuvojasi ja jopa perheesi saattavat sanoa “Mene eteenpäin elämässäsi. Mitä oikein odotat? Olet liian nuori. Herralla on sinulle joku toinen, joka on parempi.” Pääset eteenpäin elämässäsi, kun rukoilet, että Herra, sinun Jumalasi, koskettaa ja muuttaa puolisosi sydäntä, niin että hänestä tulee uusi luomus Kristuksessa.

Pyydä Herraa antamaan sinulle sitä kestävyyttä, rohkeutta ja uskoa, jota tarvitset. Kokeile lukea joitakin Psalmeja tänään. Aloita neljällä minun lempipsalmillani: Psalmi 34, Psalmi 37, Psalmi 51 ja Psalmi 91, sillä ne vahvistavat uskoasi.

Kuvittele, jos minä olisin luovuttanut Bobin suhteen, missä olisinkaan? Ylistän Herraa niistä iankaikkisista tuloksista ja siunauksista, joita Herra on antanut perheellemme, koska päätin seurata Häntä ja Hänen tahtoaan perheessäni.